Soortgroepen > Reptielen, amfibieŽn en vissen

aanpassingen naamgeving en soortbeschrijvingen

<< < (2/6) > >>

PatrickH:
Geelwangschildpad, Trachemys scripta troostii moet een exoot zijn ipv Native.

Groet, Patrick

Wouter van der Ham:
Klopt het dat dat Beekforel en Zeeforel allebei variŽteit zijn(Ja dat klopt wel), maar dat Beekforel als variŽteit staan van 'forel onbepaald' en dat Zeeforel wel als variŽteit staat maar van geen een soort?

Mvg,

tekenaar:
Probleem hier is dat de gangbare Nederlandse namen slaan op varieteiten die bij meerdere soorten voorkomen. En voor die soorten zijn dan weer wel wetenschappelijke namen, maar geen Nederlandse. Feitelijk zou het dus iets moeten zijn als:

Atlantische forel (nu meest forel), Salmo trutta met als varieteiten:
beekforel
meerforel
zeeforel

Waarbij ik achterwege zou laten de feitelijk ongeldige wetenschappelijke namen van de varieteiten te noemen. De naam forel wordt zowel gebruikt als naam voor de soort Salmo trutta als voor forel onbepaald waaronder een hele reeks van soorten vallen, o.a. regenboogforel die niet nauw verwant is aan Salmo trutta. Ik gebruik zelf liever de naam Atlantische forel voor Salmo trutta, maar dat is niet de naam die op de officiele lijsten van RAVON en de OVB staat.

Het lastige is dat bij de Donauforel (Salmo labrax) ook tenminste een beek- en een meervarieteit te onderscheiden is en er dat in delen van Europa nog een heel aantal geisoleerde beek- en meerpopulaties voorkomen die zo van de andere verschillen dat ze soortstatus verdienen. Bijvoorbeeld de beekforel van het Po-gebied in Italie wordt Salmo cenerinus genoemd en ik heb hier in Slovenie eens een beekforel in handen gehad die een kleurpatroon had van weer een andere soort (maar waarschijnlijk een hybride was).

Juveniele forellen zijn zowieso op grond van uiterlijk niet verder te determineren dan Atlantische forel. Aan de hand van hun uiterlijk is niet op te maken of ze later naar zee trekken of niet. Eenmaal volwassen is die opdeling wel te maken (al zal dat vast niets steeds lukken).

Persoonlijk lijkt me een locatie en een foto belangrijker als de precieze opsplitsing.

Uiteraard heb je helemaal gelijk dat de status van zeeforel dezelfde hoort te zijn als die van beekforel.

Forel onbepaald zou niet gebruikt moeten worden voor de soort Salmo trutta, maar voor Salmo sp. en Oncorhynchus sp. samen. Onder forel onbepaald komt dan ook de zalm te vallen, maar dat lijkt me geen probleem. Mischien nog beter: Forel onbepaald vervangen door zalmachtige onbepaald. In Nederland vallen daaronder dan de geslachten Salmo, Oncorhynchus en Salvelinus, ik denk niet dat vlagzalm veel kans op verwisseling geeft. Maar dan: iemand die de soorten niet heel goed kent ziet een forel in een beekje. Gaat hij die dan correct invoeren als zalmachtige onbepaald of "gevoelsmatig correct" als beekforel terwijl hij best een regenboogforelletje gezien kan hebben?

Helen Commandeur:
Hello,

According to the comment on my observation http://observado.org/waarneming/view/118748475?_popup=1 nevadensis is a ssp of Timon lepidus.

Regards,
Helen

Helen Commandeur:
Hello,

The link "Euroherp Database" looks kind of dead.

Is there an 'official' reptiles website that is used for Observado, like the World Bird Names for birds?
I did find this website http://www.reptile-database.org/data/

Thnx in advance

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie