viermaal ongedetermineerd

Gestart door Lex Peeters, juni 15, 2008, 00:46:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

Lex Peeters

Drie van deze foto's maakte ik vandaag in de buurt van De Maai in Bergeijk, de groenrode goudwesp (Chrysis Ignita?) bij Stevensbergen in Luyksgestel. Kan iemand me een eindje op weg helpen bij de determinatie?

Groet,
Lex Peeters

Lex Peeters


Lex Peeters


Lex Peeters


corzonneveld

#4
1) Ik zie geen rood achterlijf, dat maakt Chrysis ignita onwaarschijnlijk.

2) Laat ik aan anderen over

3) Een graafwesp. Het is niet heel duidelijk, maar op de voorpoot kun je een schildje zien, en net zichtbaar een streepjespatroon. Volgens mij is het daarom de Bleke Zeefwesp, Crabro scutellatus mannetje.

4) Een natte bij. Ook voor anderen.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

wilde

1. ik vermoed Trichrysis cyanea
2. ik vermoed Crysis ignita

Beide zeer algemeen.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Lex Peeters

Albert en Cor, beide bedankt. Algemeen of niet, Goudwespen zijn prachtige, fotogenieke beestjes.

De Natte Bij, daar had ik natuurlijk zelf op moeten komen. Gisteren overigens ook erg algemeen -:)

Gr.,

Lex Peeters

Ivo Raemakers

De eerste goudwesp is een Elampus, te zien aan de (sterk gereduceerde) vleugeladering.
De natte bij is een Halictus-man, waarschijnlijk rubicundus.

Groet Ivo
Groet Ivo

Lex Peeters

Dag Ivo,

Bestaat de mogelijkheid om de Elampus vanaf foto nader te determineren, en zoja welke kenmerken moeten dan zichtbaar zijn? Ik heb namelijk een hele reeks van het beestje.

Groet,

Lex Peeters

Ivo Raemakers

Er zijn 3 Elampus-soorten uit NL bekend: panzeri, constrictus en foveatus.
E. foveatus staat niet in de recente tabellen van Kunz en Linsenmaier, maar wel in de tabel van Moczar 1964: Ueber die Notozus-Arten Ungarns. De tabel van Moczar bezit ik niet, dus van mij zul je de soortsnaam niet leren.

Overigens onderscheidt Linsenmaier 'constrictus' en 'panzeri' op basis van een verticale lijst op het mesopleuron, bij 'panzeri' eindigt die lijst in de bovenste voorhoek van het mesopleuron, bij 'constrictus' achter deze hoek, die bij deze soort bovendien is afgerond.
De soortsnamen staan hierboven tussen aanhalingstekens omdat Linsenmaier deze namen precies andersom gebruikt dan Moczar en Nederlandse fauna 6. In "De wespen en mieren van NL" is panzeri dus 'constrictus', en constrictus 'panzeri'.

E. panzeri zonder aanhalingstekens is verreweg de meest voorkomende soort in NL. Van E. foveatus is tot dusver slechts 1 exemplaar bekend. Mogelijk is het Nederlandse materiaal echter nog niet volledig gereviseerd.
Groet Ivo

Lex Peeters

Hoe voer je zoiets dan in? Als Elampus spec., of als E. panzeri en dan op onzeker?

Bedankt trouwens voor je uitvoerige, leerzame antwoord Ivo.

Gr.,

Lex

Lex Peeters

Ik wilde de Elampus spec. zojuist invoeren, maar het genus blijkt in de lijst te ontbreken. Wat doe je in zo'n geval? Het daar maar bij laten? Ik heb hier geen ervaring mee.

Gr.,

Lex

han.endt

CiteerIk wilde de Elampus spec. zojuist invoeren, maar het genus blijkt in de lijst te ontbreken. Wat doe je in zo'n geval? Het daar maar bij laten? Ik heb hier geen ervaring mee.

Gr.,

Lex
Die voegen we toe zodra de conversie is geweest. Momenteel kunnen we even geen soorten aan de database toevoegen.

Theo MJP

Beste Lex,

Citaat van: Lex Peeters op juni 16, 2008, 16:24:24 PM
Dag Ivo,

Bestaat de mogelijkheid om de Elampus vanaf foto nader te determineren, en zoja welke kenmerken moeten dan zichtbaar zijn? Ik heb namelijk een hele reeks van het beestje.

Groet,

Lex Peeters

Kun je van het 1e dier (groene goudwesp; Elampus ?) nog meer foto's laten zien?

Groet Theo:)

Pietsje

#14
Theo e.a.,

Waarom is een Pseudomalus violaceus uit te sluiten voor foto 1? Puur uit nieuwsgierigheid hoor! Ik vind hem daar namelijk toch wat van weg hebben. Ik heb hem vergeleken met de mijne qua vleugeladering en dat 'gereduceerd' vind ik dan lastig. Ook qua verdeling sternieten vind ik hem aardig lijken. Hij lijkt dan namelijk overeen te komen met de door Paolo gedetermineerde Pseudomalus violaceus (meerdere foto's en waarnemingen). Alleen de habitat klopt dan niet helemaal. Maar ik ben een leek en nogal visueel ingesteld ;D
Ik denk overigens dat foto 2 geen Chrysis ignita is. Maar dan zou een beter zicht op het achterlijf meer uitsluitsel geven (gezien het feit dat dit een foto uit 2008 is hoop ik dat er nog foto's zijn). Het is echter meer een 'hunch' dan dat ik dit kan staven.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

Theo MJP

#15
Hoi Petra,

Je kunt gelijk hebben, maar ik zou nog graag enkele foto's willen zien.
En foto 2 is inderdaad geen Chrysis ignita, maar dat had ik Lex al gemaild via de waarnemingendatabase...
Hedychrum of misschien 'n Holopyga spec.

Groet Theo:)

Pietsje

Theo,
Tuurlijk dat je om meer foto's vraagt. Ik zie trouwens nu eigenlijk pas dat jij en Lex de achternaam gemeen hebben ;D Als het familie is moet het misschien te doen zijn ;)
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

Ivo Raemakers

Heb zelf ook nog wat beestjes bekeken en ik vrees dat ik met Elampus inderdaad fout zat. De sterke buiging van de aders en de sterke verdikking ervan wijst inderdaad eerder op Pseudomalus. Zal later wat foto's van de vleugeladering toevoegen.
Groet Ivo