Hoofdmenu

snuittor

Gestart door jfbouwmeester, juni 14, 2008, 23:50:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

jfbouwmeester

Hallo kevervrienden,

Ik ben met mijn vrouw een weekje in Overloon(oost noord-brabant)geweest. We hadden een huisje grenzend aan een eikenbos. Op de tafel liep een te klein snuittorretje. Hoogstens 4mm. Ik denk, toch een foto maken. Ziet ie er toch leuk uit.
Wie weet de naam?
Alvast bedankt.
jfbOUWMEESTER

Arp

Kom, ik probeer eens wat  ^_^

Het is in elk geval een Curculio, en vanwege de haarkam op de vleugelnaad kom ik dan op nucum of venosus. De breedte van het schildje vind ik niet helemaal duidelijk, maar lijkt me toch meer het breede schildje van nucum, alleen vind ik dan de snuit wat kort, zelfs voor een mannetje?

Nou ja ... moet maar: Mannetje Curculio nucum ?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jfbouwmeester

Bedankt voor de moeite. Voorzichtig wacht ik even af of Theodoor kan zeggen, Dat is 't

groetjes
jfbOUWMEESTER

jan cuppen

CiteerBedankt voor de moeite. Voorzichtig wacht ik even af of Theodoor kan zeggen, Dat is 't

groetjes
Moet je even geduld hebben, want die is nu even in het buitenland.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

CiteerVoorzichtig wacht ik even af ...
Het is ook zeker niet de bedoeling dat je mij serieus neemt  :gap:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jfbouwmeester

Hallo Puddinbrains,

Ik neem je wel serieus. Ben bij afbeeldingen gaan googlen en gezien de snuitlengte en de breedte van de donkere bestreping geef ik venosus de beste kans.
jfbOUWMEESTER

Arp

#6
CiteerIk neem je wel serieus.
Da's niet zo verstandig hoor, want ik weet nagenoeg nix van kevers :gap:

Zie mijn geneuzel meer als "eens zien of ik het zelf zo zoetjesaan eens snap"  :huh: Van dingen voorstellen en gecorrigeerd worden leer ik het meest.

CiteerBen bij afbeeldingen gaan googlen en gezien de snuitlengte en de breedte van de donkere bestreping geef ik venosus de beste kans.
Twee puntjes:

1 ) Je had wel begrepen dat de snuitlengte voor dames en heren, zeker bij nucum, enorm verschilt? Ik meen dat het verschil bij venosus wat minder is, maar als je deze snuit alleen vergelijkt met de lange snuiten van nucum dames gaat het zeker mis.

2 ) De kleur/tekening kan voor zover ik begrepen heb behoorlijk verschillen.

Waar je echt op zou moeten letten is de breedte van het witte schildje net achter het halsschild. Ik ben ooit hier aan een sleutel begonnen, misschien heb je er wat aan.

Doe er even een plaatje bij van een venosus met grofweg dezelfde kijkhoek. Volgens mij heeft die een smaller schildje dan die van jou, maar de kijkhoek is een beetje foutgevoelig... dus slag om de arm ... maar bij mij zouttie voorlopig (tot Theodoor opduikt) in het mapje C. nucum landen, en dan dus een mannetje vanwege de korte snuit.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Conclusie: Neem Arp toch maar serieus  :grin:
Groet, Thijs

Arp

#8
CiteerConclusie: Neem Arp toch maar serieus  :grin:
Tja ... was het maar zo simpel ...

Net als je denkt dat je iets snapt, beweren de experts vaak het tegenovergestelde. De laatste weken twee keer meegemaakt dat het voor mij volgens de sleutel duidelijk een venosus was, maar dat mensen die meer ervaring hebben toch nucum zeiden en me niet duidelijk konden (wilden?) maken waarom:

insektenfotos.de
entomologie.de

Weet nog steeds niet of ze gewoon moeite hebben om een vergissing toe te geven of dat ik scheel ben en er toch nog niets van snap  :wacko:

Het lijkt me dus in elk geval wel prettig als Theodoor of een andere Curculio-kenner nog een keer een mening geeft (!)

:whistle:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)