Hoofdmenu

Zelfde soort

Gestart door kaassouffle, juni 14, 2008, 17:09:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

kaassouffle

Zijn deze libellen op de foto's dezelfde soort, en welke soort gaat het hier om?

Dennis
Groeten, Dennis Schoenmakers

kaassouffle

Groeten, Dennis Schoenmakers

Tom

Op beide foto's staat de vuurjuffer. Dat is te zien aan de zwart gekleurde poten. De koraaljuffer, die op deze soort lijkt, heeft roodgekleurde poten.

Tom Zeegers

Rinie van Reenen

Is op eerste foto ook te zien aan feit dat de juffer naast het rood ook zwart op achterlijf heeft. Koraaljuffer heeft daar alleen rood.
Groet, Rinie van Reenen

JohanvantBosch

#4
CiteerIs op eerste foto ook te zien aan feit dat de juffer naast het rood ook zwart op achterlijf heeft. Koraaljuffer heeft daar alleen rood.
Ik zie dit de laatste tijd wel vaker langs komen, maar het klopt niet! Er zijn vormen van de Koraaljuffer (vrouwtje) die ook zwart op het lichaam hebben. Tenzij je al zeker weet dat het om een mannetje gaat, is dit onderscheid dus niet toepasbaar.
Als ie helemaal rood is.... prima
Maar als ie zwart op het achterlijf heeft, kan het nog beide kanten op.
Volgens mij zie je sneller of ie rode (lichte) of zwarte poten heeft dan dat je ziet of het een mannetje of vrouwtje is.

Mijn eerste Koraaljuffers van dit jaar zaten min of meer tussen de vuurjuffers en waren allemaal van de donkere vorm en dus heel gemakkelijk over het hoofd te zien.