gallen op els

Gestart door bruggeman, juni 11, 2008, 15:59:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Vrijwel zeker op els. Met het gallenboek kom ik er niet echt uit. Misschien Aceria brevitarsus (tot welke groep behoort Aceria?). Er rennen kleine groene mijtjes oid op het blad rond, maar die hoeven natuurlijk niets met de gal te maken te hebben.  Foto 1 de onderkant van het blad met diverse aantastingen.

gr IdA
groet,
Ida

bruggeman

Vergroting van gal aan de rand van de onderkant van blad
groet,
Ida

bruggeman

Zelfde gal maar aan de bovenkant van het blad
groet,
Ida

bruggeman

vergoting van de woekeringen aan de onderzijde van blad (100X)
groet,
Ida

Floppy

Hoi Ida,
Inderdaad op Els.
Deze gallen worden veroorzaakt door de galmijt Acalitus brevitarsus (Fockeu, 1890).
Family       Eriophyidae
Subfamily  Eriophyinae
Tribe         Aceriini
Genus       Acalitus
Species     brevitarsus
Of de groene galmijtjes bij de gal horen weet ik niet uit het hoofd. Dat zou ik even moeten nakijken.
Fraaie foto's trouwens. Waarmee heb je de laatste gemaakt?


met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

bruggeman

#5
Dank je wel voor de uitgebreide gegevens en bevestiging. Ik heb niet gesproken van galmijten hoor, Er liepen minicule groene mijtjes (of iets mijtachtiges op het blad, kleiner dan 1 mm).

De foto heb ik met mijn microscoop gemaakt (ik werk aan mossen) van een weinig fraaie want veel te dikke dwarscoupe. Op een andere foto meende ik gangen te bespeuren in het bladweefsel zelf. En dat rare kleurtje komt van "autolevels van phtoshop".  En de twee daarvoor heb ik met mijn prepmic gemaakt met daglicht

gr Id

In mijn druk van het gallenboek staat echt Aceria brevitarsus. Misschien een synoniem?

gr Ida
groet,
Ida

Floppy

#6
CiteerIk heb niet gesproken van galmijten hoor, 
Ah, ik loop op de feiten vooruit...  :lol:
CiteerIn mijn druk van het gallenboek staat echt Aceria brevitarsus. Misschien een synoniem?
Aceria brevitarsus is een oudere naam voor Acalitus brevitarsus

Fauna Europaea (http://www.faunaeur.org/index.php) en
het Nederlands Soortenregister (http://www.soortenregister.nl/get?site=nlsr) vermelden de benaming Aceria brevitarsus niet langer.
British Plant Galls (Redfern en Shirley, 2002) geeft vaak de nieuwste namen, met vermelding van vroegere benamingen. Heel handig voor conversie.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

bruggeman

Dank ik heb het genoteerd,

Ida
groet,
Ida