Grauwe ganzen op Texel

Gestart door Dorine, juni 11, 2008, 12:31:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

markmeijrink

CiteerHmmm, weer iets te veel veronderstellingen en aannamen en ik ben wel benieuwd hoe dit nu eigenlijk zit. De populatie Harlekijn op De Bol is natuurlijk wel de grootste van het eiland, het gebied staat namelijk van voor tot achter vol met deze planten. Baggeren kan soms nodig zijn voor orchideeen. Wat mij betreft is vertrappen van deze populatie door Grauwe ganzen wel een argument om in te grijpen. De vraag is natuurlijk of het ook maar iets gaat helpen.

Bram
De populaties Harlekijn - Orchis morio die o.a. De Bol en Waal en Burg voorkomen zijn dé grootste van geheel Europa. Nergens anders komt deze soort zo masaal voor als op deze voormalige kweldergronden. Nederland heeft dus een zéér hoge verantwoordelijkheid t.o.v. van Europa en het voortbestaan van deze soort. Wanneer deze populatie uitsterft dan kan dit weleens het einde voor deze soort betekenen. De relictpopulaties in overige delen van Nederland en Europa zijn nog kwetsbaarder. Nederland heeft tenslotte 1992 het Biodiversiteitsvergdrag in Rio de Janeiro getekend. M..i. is het de taak van natuurbeschermers om deze populatie te behouden.

Ik erken dat Grauwe ganzen een knelpunt vormen. Deze dieren zijn de laatse jaren erg in aantal toegenomen. Maar of vergassen nu dé manier is? Heiligt het doel alle middelen? Dat vergassen en effectieve methode vormt is niks nieuws, zo ontdekte ook enkele zieke geesten ongeveer 60 jaar geleden.

M.v.gr. Mark

grutto

CiteerDat vergassen en effectieve methode vormt is niks nieuws, zo ontdekte ook enkele zieke geesten ongeveer 60 jaar geleden.

M.v.gr. Mark

Deze laatste zin brengt de waarde van de bijdrage naar nul !


Groet,

Grutto



Groet
Tjeerd

wimtegels

Antwoorden van de minister over kamervragen aangaande de grauwe gans via onderstaande link

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=1...p_file_id=30382
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels