Orthetrum coerulescens

Gestart door corzonneveld, juni 09, 2008, 22:23:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zag deze oeverlibel vlak bij Reuver, net over de grens. In een zandgroeve, enkele minieme plasjes. (Ook aldaar Ischnura pumilio.) Klopt de determinatie?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

en uit een iets andere hoek
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

vuurvlinder

Lijkt heel goed op het beestje in de veldgids, dus ik denk het wel.  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Anne Hueber †

Klopt helemaal en mooie foto's trouwens :duim:  

Weia

Ja klopt. Het bovenste mannetje is ietsje jonger dan de tweede, leuk om die stadia zo te zien. En eindelijk weer eens iemand die gewoon de latijnse naam gebruikt ;-))
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Hans Kleine Koerkamp

Misschien  Beekoeverlibel??

vuurvlinder

CiteerMisschien  Beekoeverlibel??
:duim:  Ja, maar het antwoord was al gegeven.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Tukkerbird

CiteerJa klopt. Het bovenste mannetje is ietsje jonger dan de tweede, leuk om die stadia zo te zien. En eindelijk weer eens iemand die gewoon de latijnse naam gebruikt ;-))
De latijnse naam is leuk voor mensen die ze kennen maar niet voor een leek,ik vind het vrij irritant. :)  

vuurvlinder

Citeer
CiteerJa klopt. Het bovenste mannetje is ietsje jonger dan de tweede, leuk om die stadia zo te zien. En eindelijk weer eens iemand die gewoon de latijnse naam gebruikt ;-))
De latijnse naam is leuk voor mensen die ze kennen maar niet voor een leek,ik vind het vrij irritant. :)
Ik ken die Latijnse namen ook lang niet allemaal, maar zoek ze op. Op termijn blijven de Latijnse namen ook wel hangen. ;)  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Uiteindelijk kom je zonder de latijnse namen nergens, want dan kun je geen engels, duits, frans, spaans of whatsoever boek gebruiken (tenzij je al die namen ook nog wilt leren). En ik moet er niet aan denken hoe je dat wilt oplossen als je met kevers of wantsen oid bezig wilt, waar er vele malen meer soorten van zijn.
Mi zijn nederlandse namen ondingen, maar ik pas me aan.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Hans Kleine Koerkamp

:(  Luctor et Emergo , Gisteren voor het eerst een Gomphus vulgatissimus gezien.
Man wat was ik blij , Latijnse namen ik pas me wel aan . :lol:
 moi , Hans.
 

Rinie van Reenen

Citeer:(  Luctor et Emergo , Gisteren voor het eerst een Gomphus vulgatissimus gezien.
Man wat was ik blij
Blij met je eerste GOMPVULG of blij met je eerste latijnse naam? ;)
Groet, Rinie van Reenen

Goyatlah

Overigens, een goed voorbeeld - naast de vele belachelijke Nederlandse namen) - van een belachelijke Latijnse naam - vulgatissimus betekent zoiets als algemeenste, zeer algemene. Is dat beest dus bepaald niet en nooit geweest ook, ook niet elders in Europa.
Maar altijd een hele leuke vondst. Heb hem zelf ook pas sinds zaterdag.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Marc Bulte

CiteerOverigens, een goed voorbeeld - naast de vele belachelijke Nederlandse namen) - van een belachelijke Latijnse naam - vulgatissimus betekent zoiets als algemeenste, zeer algemene.
Er werd waarschijnlijk bedoeld de meest algemene Gomphus, want dat is die op de meeste plaatsen in Europa denk ik wel.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Hans Kleine Koerkamp

Oef , viel nog niet mee om vandaag een Orthetrum coerulescens te vinden,
toch nog gelukt :rolleyes: .

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

J&L