Larf in kooiconstructie, deel II

Gestart door Lex Peeters, juni 10, 2008, 00:14:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

Lex Peeters

Ik had deze foto eerst geplaatst op de 'gallenafdeling', omdat ik er geen raad mee wist. Arp adviseerde me om hem onder de kevers te zetten en gaf als suggestie dat het de larf van een Hypera zou kunnen zijn. Het gouden kooitje was bevestigd aan het blad van Paardenzuring, bij De Pielis in Eersel (N-br.).

Gr.,

Lex

Lex Peeters

Vandaag zag ik veel van deze ´kooitjes´ op Paardenzuring bij de Landschotse Heide. Op dezelfde bladeren waren veel Groene Zuringhaantjes aanwezig. Behoren ze aan die soort toe?

Gr.,

Lex Peeters

jan cuppen

Je zuring is vast geen Rumex aquaticus, dat is een heel zeldzame plant met hier (=waarneming.nl) geen waarnemingen, zal dus wel Rumex obtusifolius of crispus zijn. Het is mij niet bekend of dit poppen van Gastroidea viridula zijn, maar wat let je om er een aantal thuis uit te kweken, dan weet jij (en ik) het zeker. Is in elk geval een zeer opvallende constructie.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

wimtegels

Ik vind het ook bijzonder mooi. Ik ben dus ook zeer benieuwd wat eruit komt.

Maar misschien herkend iemand het van de foto.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Lex Peeters

Van planten heb ik nog minder verstand dan van kevers, dus dat zegt genoeg. Je zult ten aanzien van de waardplant dus ongetwijfeld gelijk hebben Jan. Ik zal in de loop van deze week enkele poppen verzamelen en meenemen. Moet ik ze onder specifieke omstandigheden bewaren?

Gr.,

Lex Peeters

Arp

#5
Ik kan alvast wel verklappen dat het Gastrophysa (=Gastroidea) viridula niet is - die verpopt gewoon in de grond - ik zou even kunnen graven naar plaatjes, maar ik vermoed dat jullie eigenlijk wel weten hoe die er uitzien.

Wat is er mis met de suggestie van Hypera? Ik kon op internet een aantal vergelijkbare constructies vinden die aldus "gedetermineerd" zijn. Natuurlijk is niet alles op internet betrouwbaar, dus zou leuk zijn als de keverkenners hier het kunnen weerlegen of bevestigen   :unsure:

P.S.Aanvulling:
Als deze pagina juist is kan het misschien ook Coniatus zijn??

Verder:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Lex Peeters

Die van Hypera adspersa is inderdaad sterk gelijkend. We zullen zien wat er uitkomt. Ik houd jullie op de hoogte.

Gr.,

Lex

Lex Peeters

Vandaag was het dan zover. Het eerste kevertje verliet z'n cocon in de 'gouden kooiconstructie', een van de drie die ik enkele dagen geleden terug meenam van de Landschotse Heide. Ik denk dat bijgaande foto's inderdaad Hypera adspersa laten zien, of in elk geval een soort die daar veel op lijkt.

Gr.,

Lex


Arp

Hoi Lex,

Zelf durf ik niks over de soort te zeggen, maar in elk geval bedankt voor de ontknoping. Je bent me net voor  :gap:

Ik had net een paar dagen na jou ook zulke kooitjes gevonden (ook op zuring). Kon het niet laten er eentje open te maken (in de beschermde omgeving van het broedbakje had 'ie toch z'n rolkooi niet meer nodig ;) ), dus ik lever voor de leuk ook nog even de inhoud van de kooitjes (een kleine "Darth Vader") en een hele verse die net z'n vleugeltjes oppompt.

Die laatste was ook het uit de kooi bevrijde diertje, en de anderen zijn net een paar uur geleden uitgeslopen terwijl ik het niet doorhad ... dus ik heb helaas nog geen idee of ze dat oppompen nou normaal in de cocon doen of dat ze zich eerst naar buiten vreten en dan pas gaan pompen (??)

De logica lijkt sterk te pleiten voor het in de kooi oppompen en uitharden (waar heb je anders zo'n mooie beschermconstructie voor tenslotte), maar kan het dus niet bevestigen. Heb jij het per ongeluk kunnen vaststellen?

Nou ja - hoe dan ook, toch weer wat geleerd deze week  ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#10
Hoi saampies,

Ik trap hem nog even omhoog met een plaatje van een ietwat verse en een verder uitgekleurde in de hoop dat men er toch een soortnaam aan kan hangen ...

@Keverkenners: Welke details heb je nodig om er wat van te kunnen maken?

P.S. Zou Hypera rumicis niet voor de hand moeten liggen? Of kan het aan zuring nog wel meer zijn?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#11
Citeerik heb helaas nog geen idee of ze dat oppompen nou normaal in de cocon doen of dat ze zich eerst naar buiten vreten en dan pas gaan pompen (??)
Er zat nog een nakomertje tussen .... het antwoord is:


Heb ze voorlopig maar lekker eigenwijs als onzekere Hypera rumicis ingevoerd - heeft wrn daar ook wat kiekjes van. Was eigenlijk verbaasd dat die er niet waren - is het geen gruwelijk algemene soort?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ticor

Prachtige beelden!
Heel interessant  :duim:  
Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

Arp

#13
Lex, Boris Büche heeft hier mijn dieren als Hypera rumicis bevestigd - ik ga er vanuit dat die van jou dezelfde soort zijn  B)

@ticor: Dank!  ^_^
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Lex Peeters

Dat lijkt me ook Arp. Bedankt voor je inspanningen. Leuke serie, leuke uitkomsten.

Gr.,

Lex

Arp

CiteerLeuke serie, leuke uitkomsten.
Zekers, geinig setje zo samen - gezien de kleur lijkt het me dat in jouw eerste kooitje net precies een kakelverse pop te zien is  ^_^

Voer je ze nog in?  :whistle:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

xenion

Dan lift ik ook nog even mee met dit topic, ik vond ook zo'n 'kooiconstructie' op zuring en heb hem thuis uitgekweekt. Mag mijn exemplaar ook de naam Hypera rumicis dragen?
Groeten,
Martin

Arp

Leuk Martin, lijkt er wel gruwelijk veel op idd  ^_^

Maar wellicht dat iemand die het wel echt weet het nog kan bevestigen ...  :whistle:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

xenion

CiteerLeuk Martin, lijkt er wel gruwelijk veel op idd  ^_^

Maar wellicht dat iemand die het wel echt weet het nog kan bevestigen ...  :whistle:
Maar dat doen de verschillende soorten onderling ook ;)
Die bevestiging komt hopelijk nog wel :)
Groeten,
Martin