Gypsophila fastigiata in Oost-Polen

Gestart door marcel123, november 09, 2004, 11:07:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123



Wie kan mij helpen een anjer-achtige op naam te brengen?

Hij stond langs een zandpad in het dennebos ten noorden van het stuwmeer van Siemianowka (Oost-Polen, boven het beroemde oerbos van Bialowieza) .

I'm looking for the scientific names of this flower. I found it in the east part of Poland, north of the famous wood of Bialowieza and also north of the lake of Siemianowka in a forest with pine? trees.








marcel123

#1

Er zijn ook Poolse sites met een forum.


Kan iemand misschien daar een postje achterlaten?

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=58318.msg415814#msg415814

paulhoekstra

Is het misschien Gypsophila fastigiata? In de Bloemengids van Vereniging Natuurmonumenten staan als kenmerken: van onderen kaal, van boven kort behaard. Blad lijn-lancetvormig, 20-80 mm. Bloem 5-8 mm, wit of lila, in een dicht, tuilvormig hoofdje, kroonblad uitgerand, minder dan tweemal zo lang als kelkblad; 2 stijlen. Juni-september, droge rotsen. of Gypsophila repens? is kleiner en volledig kaal, met vaak gekrulde bladeren en kroonbladen tweemaal zo lang als kelkbladen. In bergen.

Het kenmerk van 2 stijlen kan je op de foto's goed zien, alleen de bloemen lijken groter dan 8 mm, maar anders zou ik het niet weten.
groeten,
Paul

marcel123

#3
Ui mijn hoofd is Gypsophila gipskruid, en de bloemen zijn veel groter en de plant minder teer. De plant lijkt sterk op nachtsilene dus ik zoek het zelf in die hoek.
Heb ook geprobeerd op een Pools forum iets te posten maar als je enige twee poolse woorden Pivo en lody zijn lukt dat toch niet......
Maar bedankt voor de moeite, ik check je namen.


Eehhh.... de plaatjes die ik op internet Virtuele flora  vind lijken er toch wel sterk op, alleen de stengelblaadjes kloppen niet...
hopelijk is het geslacht inderdaad goed!!

als er mensen Pools kunnen moeten ze maar even op deze site neuzen

marcel123

#4
Gypsophila fastigiata

Als meeste stemmen gelden dan is het Gypsophila fastigiata :
en deze soort is toch wel zeldzaam in West-Europa

Bedankt Paul en RA!
(...)

Je plantje is via de Poolse connectie gedetermineerd als Gypsophila fastigiata L. Terugzoekend vind ik op internet ook prima plaatjes en een paar  verspreidingskaartjes
De oude Hegi geeft als ecologie: "Zerstreut in sandigen Kieferwaldern, auf sandigen Grasplatzen, an Felsen, auf Hugeln, Feldern der Niederungen, aber nur in Osten. Auf Sand- und Gipsboden."
Als verspreiding noemt hij: Sudostliches und mitteleres  Europa (nordlich bis Sudschweden und Finnland, westlich bis zum  Harz und bis Mainz, Niederosterreich, Kroatien und Dalmatien; Fehlt im sudlichen Balkan)
(Natuurlijk zitten er een stel Umlauts in deze tekst maar die kon ik even niet uit mijn toetsenbord krijgen)

De Atlas van de Flora van de Bondsrepubliek (1989) geeft twee atlasblokken bij Mainz op als uitgestorven en een atlasblok recht daarboven, rond Wiesbaden, als actueel voorkomen.

Met vriendelijke groeten

RA

voorkomen oost polen:
Flora Biebrzańskiego Parku Narodowego

marcel123

Deze plant is inmiddels ook aan de witrussische kant gevonden en daar gedetermineerd als gypsophila fastigiata.
Waarom zijn mijn fotos eigenlijk verdwenen?

arjan.kop

Je had ze extern gehost: http://members.lycos.nl/mhospers/Polen2004/Img_3375.jpg


marcel123

fotos weer teruggevonden..
Het betreft deze waarneming[/size]http://observado.org/waarneming/view/80401694onzeker Gypsophila fastigiata gezien op 2006-07-01 Poland- BiałowieżaFoto's: