Bronzen Wilgenhaantje?

Gestart door Zonnekoning, juni 07, 2008, 23:54:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Is dit inderdaad een Bronzen Wilgenhaantje en de poppen ervan?
De kevers in de database zien er iets anders uit dan die van mij en heeft 2 oranjebruine vlekken aan de zijkant van de kop/borststuk (niet goed te zien door het zand).

Imago:



Poppen:



Van de kevertjes waren het slechts een paar tientallen, de poppen meerdere honderden op een paar kruipwilgen.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

jan cuppen

Je kever is blauw, de Nederlandse naam is dan hardstikke fout. Of natuurlijke determinatie. De volwassen kever is Chrysomela collaris, vooral bekend van de Waddeneilanden en idd op Salix repens. De poppen weet ik niet, maar zou best kunnen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Zonnekoning

#2
Hoi Jan,

Bedankt voor de determinatie!

Natuurlijk is mijn determinatie hartstikke fout, maar ik kon niets anders in de database vinden wat er op leek. Vandaar dat ik er een onzekere Bronzen Wilgenhaantje van heb gemaakt, om makkelijk de foto's bij de vraag te zetten. B)

Ben een beetje wezen zoeken op internet (ben net terug) en kan bar weinig vinden over de soort, behalve dat die in 2003 Rode Lijst 3 was, en de Nederlandse naam Gezoomd Wilgenhaantje is.
In de Rode Lijst van 2004 komen niet eens kevers voor! :huh:

Ik heb de waarneming aangepast en de admins later vragen of ze de naam en status kunnen aanpassen (eerste waarneming in database  :lol: ).
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Th.Heijerman

Maar er is toch helemaal geen Rode Lijst van Nederlandse Chrysomelidae ???

Theodoor

Zonnekoning

Op dit moment is er bij mijn weten helemaal geen Rode Lijst Kevers (Coleoptera), tenminste niet in die van 2004!!!
Hoe het met oudere lijsten zit weet ik dus niet, maar ik weet wel dat men toen met cijfers werkte (Rode Lijst 0-4) en deze was Rode Lijst 3.

http://home.zonnet.nl/winkelman114/CHME/CH...CHMECOLL.fB.htm

Voor de rest heb ik er weinig informatie over kunnen vinden, behalve dat het om een zeldzame soort gaat en in aantal afneemt.
Daarnaast ben ik een volledige leek op dit gebied en dit lijkt mij wel een leuke vondst. :)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.