Hoofdmenu

3 waterplanten

Gestart door Grada Menting, maart 06, 2006, 17:26:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Grada Menting


Andre321

#1
ik denk dat er een zomp/ moerasvergeetjemenietje  bij zit...
Is de waterstand nu relatief hoog tov de laatste maanden ? (smeltwater ?)

Corryabbink

#2
foto 1. Restanten Lidsteng, Vlotgrassoort enz. Is niet goed te zien.

foto 2. Moeras/Zompvergeetmijnietje en daartussen Lidsteng.

foto 3. Een ganzeriksoort(Potentilla spec.).
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Edwin Dijkhuis

1. Een vlotgras is een goede suggestie, zouden ook resten van Sparganium emersum (kleine egelskop) kunnen zijn.
2. Ik zie in iedergeval ook Elodea nuttallii (waterpest)
3. Meer dan Potentilla spec. durf ik hier ook niet van te maken. Wat is de bodemsamenstelling (klei, veen, zand?)

Edwin
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl


Windekind

Op het eerste oog gok ik op Potentilla repens (nr 3)
nr 1 gok ik ook op Sparganium emersum

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

#6
Citeer1. Een vlotgras is een goede suggestie, zouden ook resten van Sparganium emersum (kleine egelskop) kunnen zijn.
2. Ik zie in iedergeval ook Elodea nuttallii (waterpest)
3. Meer dan Potentilla spec. durf ik hier ook niet van te maken. Wat is de bodemsamenstelling (klei, veen, zand?)

Edwin
Hallo Edwin,

Foto 2. De stengel die bovenop het water ligt is m.i. geen Waterpestsoort. Teveel bladeren in de krans. Ik hou het op Lidsteng mede gezien de biotoop.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

Nr. 3 Zou kunnen Elmar, ik gok op Potentilla tabernaemontanis.
De anderen nog niet bekeken.
Groet,

Cees

Corryabbink

CiteerNr. 3 Zou kunnen Elmar, ik gok op Potentilla tabernaemontanis.
De anderen nog niet bekeken.
Hoi Cees,
Wat is de nederlandse naam?


Overigens ga ik met dit onderwerp niet verder. Ik hou niet van gokken.......... :blink:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

...  't is wel iets meer dan gokken, Corry. wat moet het anders zijn dan Potentilla reptans ? Voorjaarsganzerik  (P. tabernaemontani sluit ik vrijwel zeker  wel uit). Die ziet er m.i. heel anders uit en we hebben hier volgens mij niet te maken met een droge kalkrijke droge standplaats (zie foto).

Misschien dat P. anglica nog kan, maar verder ??????


Overigens die Sparganium, dat lijkt al meer op een gok. Maar vind het niet op een Glyceria lijken. Maar ja.. aan de hand van deze foto kun je het volgens mij nooit zeker vas stellen.

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Hallo Elmar,

Ik bedoelde in het geheel gokken. De Potentilla b.v. daarmee durf ik niet verder te gaan dan spec.
Glyceria ? Egelskop ? het blijft natte vingerwerk.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Grada Menting

CiteerWat is de bodemsamenstelling (klei, veen, zand?)

Edwin
De foto's zijn op Walcheren gemaakt. Mogelijk zand en klei in elk geval geen veen .  

Grada Menting

CiteerIs de waterstand nu relatief hoog tov de laatste maanden ? (smeltwater ?)
Het is hoger dan anders geen smelt- maar regenwater. Het is zogezegd zompig. :rolleyes:  

Edwin Dijkhuis

Hoi Corry,

Ben het met je eens:
Foto 2. Er lijken inderdaad meer dan 3 (4) bladeren per krans aanwezig te zijn, dat zou elodea uitsluiten.

En de rest blijft inderdaad gokken. Het zou leuk zijn om hier later in het jaar opnieuw een foto van te zien: kijken wat het uiteindelijk geworden is?  

Groeten
edwin
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

Windekind

Hoi Corry en Edwin.

Geef mij dan eens één mogelijk alternatief voor Potentilla reptans en eventueel anglica ?


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

#15
Hoi Elmar,

Je noemt er nu zelf al 2. Dat betekent dat je altijd op spec. uitkomt ongeacht of ik er nog een alternatief aan zou toevoegen.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

Citeer...  't is wel iets meer dan gokken, Corry. wat moet het anders zijn dan Potentilla reptans ? Voorjaarsganzerik  (P. tabernaemontani sluit ik vrijwel zeker  wel uit). Die ziet er m.i. heel anders uit en we hebben hier volgens mij niet te maken met een droge kalkrijke droge standplaats (zie foto).

Misschien dat P. anglica nog kan, maar verder ??????


Overigens die Sparganium, dat lijkt al meer op een gok. Maar vind het niet op een Glyceria lijken. Maar ja.. aan de hand van deze foto kun je het volgens mij nooit zeker vas stellen.

Groet,

Elmar
wat moet het anders zijn dan Potentilla reptans ?

Niets als jij het zegt, niets als ik het zeg, hooguit als PF het zegt.
Groet,

Cees

Windekind

CiteerHoi Elmar,

Je noemt er nu zelf al 2. Dat betekent dat je altijd op spec. uitkomt ongeacht of ik er nog een alternatief aan zou toevoegen.
...daar heb je in ieder geval gelijk in, maar misschien is voor de inzender toch leuk om een idee te krijgen wat de mogelijkheden zijn, of niet ?
Anders kunnen hoeven we die vergeet-mij-nietjes ook niet te noemen want dat kunnen er dan wel drie zijn. Maar daar wordt ook aangegeven zomp of moeras (tegenwoordig twee subsp.) en er zijn er nog wel een paar meer. Had je ook gelijk kunnen aangeven met Myosotis spec. Maar m.i. verstrekken jullie door de mogelijkheden te noemen hier ook betere info aan de inzender met zomp/moeras dan met Myosotis spec.

Toch ?


Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins