bosmaaier

Gestart door veldman, juni 03, 2008, 20:16:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

veldman

<_<  

wimtegels

Zijn goede dingen, los van de klere herrie.
Is ook een zaak van veel oefenen.

Voor grotere oppervlakten is een maaibalk vaak handiger en het maakt minder herrie.

Je moet, afhankelijk van de voedselrijkdom van het perceel vaak jaren maaien en afvoeren voordat je het resultaat goed begint te zien.

Een gedifferentieerd maaibeheer geeft meer variatie en zorgt ook voor overwintering plekken van bijvoorbeeld poppen van vlinders
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

H. Meijer

Je maait toch hopelijk wel met het mes i.p.v. met de draad?

Krijg je ook een veel mooier maaibeeld door.

Hilco

wimtegels

CiteerJe maait toch hopelijk wel met het mes i.p.v. met de draad?

Krijg je ook een veel mooier maaibeeld door.

Hilco
Dat ligt toch zeer aan begroeing aan vaardigheid van de maier. In sommige vegetaties krijg je met een draad een veel srakker geheel.

Bij planten met vrij harde delen valt de draad erg tegen.

Bodembeschadiging is bij mes meestal groter als bij draad.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Citeer'k Heb net een nieuw mes besteld. Die vind ik toch een stuk prettiger dan het draad, waar ik afgelopen week mee aan de slag moest gaan. Maar Wim, je hebt gelijk: de bodem beschadigt wel wat sneller met een mes. Hoewel het niet persé slecht is. Op die plekken krijg je vanzelf weer wat nieuwe input.
Klopt. Bodembeschadiging geeft ook weer meer variatie. Het hangt allemaal een beetje van je einddoel af.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

logico

Kiezen tussen draad en mes ligt aan de soort vegetatie en de hoogte van de vegetatie. Persoonlijk maai ik altijd met het mes.

En de jaren dat ik bij SBB werkte wisselde dat nogal eens omdat ik dan ook rond palen en andere objecten moest maaien. Hiervoor is een draad zeer geschikt.

Op oneffen oppervlakten heb je meer kans dat het mes de grond pakt, echter kun je de hoogte en dus de hoek van de bosmaaier ten opzichte van de grond zo veranderen dat je het mes evenwijdig boven de grond laat draaien en de bosmaaier met de kop van het mes (het gedeelte onder het mes bedoel ik dan) op de grond laat rusten en zo rustige cirkelvormige, zwaaiende bewegingen maakt.
Zoals eerder genoemd is oefening, herhaling troef.

Met vriendelijke groet,
Patrick

Jeroen Nagtegaal

Er zouden ook draden met staaldraad zijn, die zouden ook goed voor kruidachtigen zijn. Mja het werkt opzich wel fijn een bosmaaier,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com