aaltje van ca 8 cm!

Gestart door bruggeman, juni 03, 2008, 15:53:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Deze topic had ik aanvankelijk baan de koordwormen (wat is dit van Hisko de Vries) toegevoegd. Inmiddels ben ik er van overtuigd dat in elk geval mijn diertje geen koordworm is. Namelijk hij heeft een mondopening, hij is niet aquatisch en erg kort ongeveer 8 cm schat ik. Wat wel lang voor een aaltje van deze diam is, lijkt me. En maakt ook gordiaanse knopen van zichzelf.

Hij zat hoog in een Berberis en ik dacht dus eerst dat het een koordworm was.
Echter, in Borradaile's Invertebrata wordt van de Nematomorpha vermeld dat het aquatische soorten betreft.  Bovendien zijn  Nematomorpha doorgaans langer: Gordius aquaticus kan bijvoorbeeld  (volgens Redeke, Hydrobiologie van Nederkland (1948))  1 meter worden! Redeke geeft als kenmerk van Gordius aquaticus verder het bezit van een halvemaanvormige huidplooi achter de cloaca.

De groep heeft veel overeenkomsten met Nematoden (o.a. aaltjes). Beide hebben bijvoorbeeld uitsluitend lengtespieren hetgeen hun afwijkende bewegingspatroon verklaard. Nematomorpha verschillen van Nematoda  door het ontbreken van het spijsverteringkanaal  en de "lateral line".

Ik ben benieuwd of iemand een betere suggestie dan ik voor mijn wormpje heeft
gr Ida
groet,
Ida

bruggeman

op schijfje van ca 10 cm
groet,
Ida

David Tempelman

hoog in de struiken? ongelofelijk. het lijkt me qua 'looks' een aaltje. sommige soorten schijnen vele cm groot te worden. David
met vriendelijke groet,
David

bruggeman

Echt David,  helemaal aan de top van een takje en hij zwaaide met zijn voorkant boven de vegetatie uit. Overigens wikt hij af van de weinige aaltjes die ik ooit gezien heb door over de hele lengte even dik te zijn.

Gr Ida

groet,
Ida

bruggeman

#4
Alles op een rijtje zettend

1) de nematode bewoog zich naar de top van een struik en bewoog daar zittend haar bovenlijf in soort cirkelbeweging rond

2) het bleek een volwassen vrouwtje te zijn boordevol grote bruine eieren die gedeeltelijk al (bijna) aan het uitkomen waren

3) ze heeft een enorm dikke cuticula (is beschermlaag), maar die hebben mogelijk alle nematoden


Hang ik de hypothese aan dat het een (semi)parasitaire soort is die door vogels gegeten wordt als ze bovenop een struik opvallens zitten rond te zwaaien. Dat dan of de vogel besmet wordt of meehelpt moeder en kroost te verplaatsen,

gr Ida
groet,
Ida

dmsoes

Zoals eerder geopperd is voor dit soort beesten Mermis nigrescens of een aanverwant familielid uit de Mermithidae een goede kandidaat:

Journal of Experimental Biology, Vol 203, Issue 8 1341-1350, Copyright © 2000 by Company of Biologists
Ocellar pigmentation and phototaxis in the nematode Mermis nigrescens: changes during development
AH Burr, D Wagar and P Sidhu
Department of Biological Sciences, Simon Fraser University, Burnaby, British Columbia, Canada V5A 1S6. burr@sfu.ca


After 1 or 2 years of dormancy in the soil, Mermis nigrescens females emerge to lay eggs on vegetation where their grasshopper hosts are likely to feed. Females collected at this life stage exhibit a strong positive phototaxis and have a tubular region of pigmentation near the anterior tip consisting of concentrated oxyhaemoglobin. A previous investigation of the scanning motion of the 'head' and orientation of the 'neck' has implicated the shadowing of a photoreceptor inside the tube as the mechanism for identifying the direction of light during phototaxis. Here, we describe the development of the pigment in young adult females and investigate phototaxis in early developmental stages that lack the pigment. The orientation of the neck to a horizontal 420 nm stimulus (intensity 10(13 )photons s(-)(1 )cm(-)(2)) was measured for unpigmented fourth-stage larvae and immature adult females as well as mature females with pigmented ocelli. The orientation of the larvae and immature adults was weakly negative, whereas that of the mature adults was strongly positive. Head and neck movements were otherwise the same in the three stages. Thus, the pigmentation appears to be required for positive phototaxis, and the results provide further support for the shadowing role of ocellar haemoglobin.

Lijstje van genera:
http://www.faunaeur.org/full_results.php?id=12374

Plaatje klimwerk:
http://lamar.colostate.edu/~gec/67.jpg

Ben er benieuwd naar of dit soort beesten van een foto te herkennen zijn!

Groeten,

Menno



bruggeman

#6
Dank Menno, dat is echt interessant informatie, leuker nog dan gewoon maar een naam.
In de publicatie gaat men lees ik er van het op de planten afzetten van de eieren. Dus niet van het verorberd worden door de gastheer. De kans dat een dier dat zwaaiend uitsteekt boven de vegatatie door een mees wordt opgemerkt en gegeten lijkt mij echt erg groot. Het roept bij mij de vraag op of niet toch de mees de "beoogde" (tussen)gastheer is. Maat misschien was het toeval en niet soortseigen dat zij zo hoog terecht kwam.

Als absolute leek op nematodengebied  durf ik ik niets te herkennen van plaatjes.  Maar het zou hem goed kunnen zijn. Ik weet niet hoeveel soorten deze grootte bereiken dat zou een criterium kunnen zijn.

Ik kan natuurlijk wel wat foto's bijvoegen. Misschiern kan een ander er iets meer mee. Ik heb ook een paar filmpjes maar die kan ik vanwege het formaat niet toevoegen. Op de ene staan de zwaaibewegingen bovenin de struik en op de andere het gedrag op een vlak substraat. ze draait zich dan in velerlei lussen waarbij verder opvalt dat de voorkant weliswaar dominant is maar de het staarteinde soms tamelijk autonoom beweegt,

1 voorkant,


gr Ida
groet,
Ida

bruggeman

caudaal einde
groet,
Ida

bruggeman

eieren
groet,
Ida

bruggeman

#9
met herkenbaar jong
groet,
Ida

bruggeman

met uitkomend jong
groet,
Ida

bruggeman

Ik heb een heleboel gezocht (heel frustrerend want ik vond wel drie boeken over parasieten, maar twee gingen over parsieten van de mens en een overdie van andere vertebrata; en op internet vond ik ook niet veel bruikbaars). De vragen die ik beantwoord had willen zien is vooral tot welke lengte verblijft deze soort aannnemende dat het M. nigrescens is) in een sprinkhaan en is dit dodelijk voor de sprinkhaan? Als hij twee jaar in de grond verblijft is de sprinkhaan misschien maar kort nodig,

gr iDA

groet,
Ida

tekenaar

#12
Ik heb wel nematoden in sprinkhanen gevonden die het hele achterlijf (van de sprinkhaan) opvulden. Ik neem aan dat dit dodelijk is, maar de sprinkhanen leefden nog en uiterlijk was niets aan de sprinkhanen te zien. Pak je zo'n sprinkhaan vast dan breekt de huid van het achterlijf en komt de nematode eruit. In het achterlijf van de sprinkhaan zit dan niets anders meer, het is slechts een omhulsel voor de nematode!
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

bruggeman

Dank je wel voor deze aanvulling. Dat klinkt heel bekend. Dat zie je soms ook bij rupsen. Tegen de tijd dat ze zouden moeten gaan verpoppen zijn ze nauwelijks meer dan een veeltjes gevild met larven van sluipwespen.

gr Ida
groet,
Ida

bruggeman

Ik bekeek net een rottende oesterzwam en zag op verschillende plekken minuscule aaltjes die zich bijna netzo gredroegen als deze lange. Ze "staan" verticaal in het substraat  en maken met het uitstekende deel rondzwaaiende bewegingne. Weer volwassen vrouwtjes?
groet,
Ida

Louis.Boumans

Over de nematomorpha: jullie kennen dit filmpje van de sprinkhaanparasiet?

frans onderzoek op canal+

Ik heb ook wel eens zulk soort wormen in pissebedden gevonden, die worden ook zo'n 10 cm lang, en er eentje opgestuurd naar iemand van Nematologie in Wageningen, maar daar niets meer over gehoord .. <_<  .

David Tempelman

mais didonc c'est encroyable.
er is trouwens ongelofelijk veel litt. over paardehaarwormen. alleen lastig te krijgen en duur enzo.
en het is minstens zo moeilijk ze te determineren.
conserveren op ethanol 70% en hopen dat je ooit tijd hebt er een paar weken onderzoek in te steken  :P
in NL is er eigenlijk niets aan gedaan...je wacht eeuwige roem als je je hierop stort  :D  
met vriendelijke groet,
David

javanerkelens

Kwam toevallig hier effe langs, maar wat een bijzonder filmpje.
Dat een "worm" de krekel zo kan beinvloeden dat hij het water in springt.
Ik heb met verbazing gekeken.... :blink:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

#18
Hier nog een fotootje. Deze kwam dus iet die pissebed.

Ik herinner me een Britse website die Nematophora omchreef als een 'uncelebrated group ogf animals' ... dus wel leuk als ze nu hietr toch wat aandacht krijgen!  :D
Ik had nog nooit gehoord van nematomorpha (of nematoden) die in bomen klimmen!

Louis.Boumans

Citeermais didonc c'est encroyable.
d'ailleurs pour ceux qui préfèrent la  version originale