Hoofdmenu

Kleinst Waterhoen

Gestart door Ben Wielstra, juni 03, 2008, 11:47:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bram Rijksen

klopt, tweede bruggetje na de eendenkooi.

hiskodevries

#61
als je vanuit hollandse rading komt.
Vanuit Tienhoven net andersom. maar ik heb gee nrecht van spreken, want ik heb ze gedipt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Enkele malen gehod tussen 22.30 en 24.00, Helaas maar kort en zacht. Als leuke extra een Grote Karrekiet.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Guus Peterse

Zojuist het geluid van het kleinst waterhoen in Waterland afgeluisterd en wat blijkt: hetzelfde 'afwijkende' geluid als in polder Achteraf. Vind ik wel opvallend eigenlijk, hoezo afwijkend? Of is dat gewoon jarenlang niet als kleinst waterhoen herkend?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ben Wielstra

Megainteressant inderdaad! Zouden deze vogels misschien in een ander deel van de wereld uitgebroed zijn dan de 'gewoon' roepende vogels? Tijd om wat bloed af te nemen!

Christian

CiteerZojuist het geluid van het kleinst waterhoen in Waterland afgeluisterd en wat blijkt: hetzelfde 'afwijkende' geluid als in polder Achteraf. Vind ik wel opvallend eigenlijk, hoezo afwijkend? Of is dat gewoon jarenlang niet als kleinst waterhoen herkend?
De verklaring van Magnus begint steeds plausibeler te worden. Vrouwtjes die mannetjes lokken, trend?
Christian Brinkman

Guus Peterse

Is er misschien in noordelijker delen van het verspreidingsgebied een tekort aan mannetjes aan het ontstaan waardoor vrouwtjes actiever mannetjes gaan lokken? En zou dat eventueel te maken kunnen hebben met gescheiden trekroutes en/of -periodes? Allemaal wilde speculaties natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

BramtK

M.i. is de theorie van roepende vrouwtjes niet bevestigd. Eerder het tegenovergestelde: in polder Achteraf is de roep van mannetjes dit voorjaar ook al gehoord (althans, dat heb ik gelezen), waarom roepen die dan zo weinig en waarom komen er dan later in het seizoen geen mannetjes op die lokroep van vrouwtjes af?

Je kan evengoed veronderstellen dat de afwijkende roep die we nu horen een contactroep betreft en dat man en vrouw zo naar elkaar roepen, beide geslachten zijn immers in het gebied gehoord. Wellicht dat de typische roep alleen vroeg in het voorjaar ten gehore wordt gebracht om het territorium af te bakenen.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Guus Peterse

CiteerM.i. is de theorie van roepende vrouwtjes niet bevestigd. Eerder het tegenovergestelde: in polder Achteraf is de roep van mannetjes dit voorjaar ook al gehoord (althans, dat heb ik gelezen), waarom roepen die dan zo weinig en waarom komen er dan later in het seizoen geen mannetjes op die lokroep van vrouwtjes af?

Je kan evengoed veronderstellen dat de afwijkende roep die we nu horen een contactroep betreft en dat man en vrouw zo naar elkaar roepen, beide geslachten zijn immers in het gebied gehoord. Wellicht dat de typische roep alleen vroeg in het voorjaar ten gehore wordt gebracht om het territorium af te bakenen.

Bram
Die theorie is inderdaad nog lang niet bevestigd. Het is allemaal speculatie. Maar als je niet aanneemt dat het de roep van het vrouwtje is, kun je natuurlijk ook niet stellen dat beide geslachten in het gebied zijn gehoord.
De veronderstelling dat de typische roep alleen vroeg in het voorjaar ten gehore wordt gebracht, is strijdig met eerdere ervaringen, met name drie jaar terug in polder Achteraf, toen die typische roep tot in juli werd gehoord. Hoewel dat er misschien mee te maken heeft dat er toen zoveel zaten dat er heel wat territorium af te bakenen viel. Vraag blijft in elk geval waarom die afwijkende roep schijnbaar pas de laatste paar jaar wordt opgemerkt en op CD's die ik ken nergens is terug te vinden. (Of wel? Moet dat eigenlijk nog eens naluisteren maar heb ze hier niet bij de hand.)
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

BramtK

CiteerMaar als je niet aanneemt dat het de roep van het vrouwtje is, kun je natuurlijk ook niet stellen dat beide geslachten in het gebied zijn gehoord.

Goeie opmerking ;)

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs