Hoofdmenu

Kleinst Waterhoen

Gestart door Ben Wielstra, juni 03, 2008, 11:47:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ben Wielstra

Ik heb geen idee hoe een vrouwtje klinkt eigenlijk. Het geluid van Mathias Ritschard dat nieuw op de DB site staat is zeker een vrouwtje? Er staat geen info over geslacht bij, maar het klinkt niet als de zang die ik in het verleden gehoord heb.

Guus Peterse

#1
Het geluid dat wij zondagavond-/nacht hoorden (en dat door Mathias Ritschard is opgenomen) is inderdaad een afwijkende roep, o.a. ook twee jaar geleden opgenomen door Magnus Robb op dezelfde lokatie. (Overigens is door anderen ook enkele keren de tradiotele roep van het mannetje gehoord.) Wij veronderstelden dat het de roep van het vrouwtje was, ook al omdat het als zodanig op de Dutchbirdingsite staat (weliswaar als 'probably female') en ik me dat ook meende te herinneren. Zie echter ook het commentaar van Hein Prinsen:
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=4431100
Dus de vraag: vrouwtje of afwijkend mannetje, moet nog definitief beantwoord worden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ben Wielstra

Aha, dank voor de info! Ben benieuwd.

Steven Wytema

Dat zat ik me ook al af te vragen;
Als het een vrouwtje is, dan zaten er later die avond dus 3 vrouwtjes te roepen....
en 1 mannetje?
Als ik een Kleinst Waterhoen was in de broedtijd zou ik dat roepen aan de mannetjes over laten. Oftewel, het klinkt nogal onlogisch dat er in prime-time roeptijd voor mannetjes meer "afwijkende" vrouwtjes roepen dan mannetjes.
Steven Wytema


Guus Peterse

Wat wij bedachten is dat er blijkbaar (als het klopt van die roep van het vrouwtje) daar momenteel meer vrouwtjes zitten dan mannetjes en dat om die reden de vrouwtjes meer reden hebben om mannetjes te lokken dan andersom. Maar dat zou natuurlijk best grote onzin kunnen zijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Christian

#5
Er is niks afwijkends aan deze roep, afgelopen 4 jaar dat ze er zitten ieder jaar wel een keer gehoord, vorig jaar zelfs bijna uitsluitend deze roep.
Het feit dat mensen niet bekend zijn met dit geluid is een ander verhaal.
Zie ook: http://waarneming.nl/sound_details.php?id=473
Christian Brinkman

Ben Wielstra

Of: het feit dat jij deze roep toevallig vaak gehoord hebt betekent niet dat het een gewoon verschijnsel is.

Christian

CiteerOf: het feit dat jij deze roep toevallig vaak gehoord hebt betekent niet dat het een gewoon verschijnsel is.
Dan ben ik benieuwd wanneer jij iets wél een gewoon verschijnsel vindt.  ^_^  
Christian Brinkman

Guus Peterse

#8
Feit is dat het niet vaak is terug te vinden op de doorsnee-vogelgeluidenCD's, dat het relatief onbekend is, dat het niet vaak gehoord wordt (van de vele keren dat ik inmiddels in polder Achteraf kleinst waterhoen gehoord heb alleen bij nader inzien vorig jaar een keer en nu dit jaar; in 2005 toen er zoveel waren, volgens mij niet één en bij opnames van andere gevallen kom ik het slechts een keer tegen) en dat het in de literatuur wordt beschouwd als een afwijkende roep (zie nogmaals http://waarneming.nl/wn_details.php?id=4431100).
Vraag blijft wat mij betreft: is het het vrouwtje, of is het een 'afwijkend' mannetje.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Christian

#9
Guus, in de beschrijving van Hein Prinsen kan ik niet opmaken dat het een afwijkende roep is. Het enige wat er staat is dat de roep 'infrequently' is in de WP, oftewel onregelmatig voorkomt in de WP.

Het feit dat het op geen van de CD's staat maakt het nog niet afwijkend natuurlijk, meer 'onbekend'.
Christian Brinkman

laatvlieger

Volgens mij was er vorig jaar een analoog verhaal bij afwijkende kwartelkoningen. Als ik me niet vergis betroffen die hees roepende exemplaren vrouwtjes. En volgens mij riepen die ook alleen op plekken waar geen of nauwelijks mannetjes aanwezig waren. Het zou uitermate interessant zijn om deze aparte roep verder uit te zoeken. Het zou toch fantastisch zijn als het inderdaad zou blijken dat dit de roep van een vrouwtje is.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Ben Wielstra

Ok, de woordkeuze 'afwijkend' is ongelukkig bedoel je. Mee eens. Aan 'onbekend' schort ook wat aangezien je dat kan opvatten als 'met onduidelijke functie' of 'onregelmatig voortgebracht en weinig gedocumenteerd'.

BramtK

Hmmm... En dan moet je ook nog oppassen met te gemakkelijk aannemen dat geluid X wordt geproduceerd door vogel Y. Denken we even aan Meerkoet/Ransuil. Dus enig speur- en naslagwerk is op zijn plaats. Tenzij iemand een vrouwlijk Kleinst waterhoen met de smoking gun heeft betrapt natuurlijk.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

laatvlieger

CiteerHmmm... En dan moet je ook nog oppassen met te gemakkelijk aannemen dat geluid X wordt geproduceerd door vogel Y. Denken we even aan Meerkoet/Ransuil. Dus enig speur- en naslagwerk is op zijn plaats. Tenzij iemand een vrouwlijk Kleinst waterhoen met de smoking gun heeft betrapt natuurlijk.

Bram
Dat is wel leuk gesteld, maar hoe stel je in het veld vast dat het een vrouwtje betreft?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankmeer

Volgens mij heeft vrouwtje vaak een lichtere keel.
Frank van der Meer

BramtK

#15
Citeer
CiteerHmmm... En dan moet je ook nog oppassen met te gemakkelijk aannemen dat geluid X wordt geproduceerd door vogel Y. Denken we even aan Meerkoet/Ransuil. Dus enig speur- en naslagwerk is op zijn plaats. Tenzij iemand een vrouwlijk Kleinst waterhoen met de smoking gun heeft betrapt natuurlijk.

Bram
Dat is wel leuk gesteld, maar hoe stel je in het veld vast dat het een vrouwtje betreft?
Juist! Goeie vraag Wouter. En mijn stelling is inderdaad ook best leuk, dank voor je compliment...

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Ben Wielstra

Maar goed, de meldingen van vrouwtjes zijn dus voorbarig. Er moet maar eens iemand een paart territoria heel goed in de gaten gaan houden. Nederlands zal niet de perfecte locatie zijn.

Guus Peterse

Op de Dutchbirding-site, sound gallary, staat een opname van Magnus Robb, polder Achteraf 13/06/06, 100% hetzelfde geluid is als wij gehoord hebben, maar helaas staat daar niets bij over geslacht. Bij een andere opname, van Peter Nuyten, Ossenzijl, 24/06/08 (ook op Dutchbirding), (iets minder duidelijk maar wel hetzelfde geluid denk ik, ) staat wel probably female, maar goed, 'probably', en Peter Nuyten is wellicht geen Magnus Robb. Dus dat dit een vrouwtje zou zijn is inderdaad nog even de vraag (is inmiddels geen nieuws meer). De vraag of dit inderdaad kleinst waterhoen is, mocht daar nog twijfel over bestaan, lijkt me hiermee wel beantwoord. Aannemende dat Magnus Robb wel een betrouwbare bron is.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ben Wielstra

O wacht, ik zie dat m'n woorden wat anders geinterpreteerd kunnen worden dan ik bedoel. De soort klopt!

BramtK

Ik had ook niet de bedoeling om de soort te twijfelen!

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Even dit topic misbruiken voor een huishoudelijke vraag (waarvoor excuus): Kan je te voet/per fiets op de plek komen vanaf de kant van Breukelen? Kan op de kaartjes niet goed zien of het dijkje tussen Nieuweweg (westkant) en Kanaaldijk begaanbaar is (en weet natuurlijk niet of er hekken/versperringen staan).

Alvast bedankt,
 
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

CiteerKan je te voet/per fiets op de plek komen vanaf de kant van Breukelen?
Ja, dat kan, hoewel het te voet vanaf Breukelen best ver is. Fiets is handiger. Het best kan je vanaf Breukelen richting Maarssen gaan en halverwege Maarssen naar links richting Tienhoven (Nieuweweg). Vandaar is het, in het begin nog wat slingerend, eigenlijk alleen maar rechtdoor, langs het Tienhovens kanaal (niet veel meer dan een boerensloot) en langs de rand van de Loosdrechtse plassen. Eerst over een gewone verharde weg, gedeeltelijk over een fietspad langs de weg, dan vanaf Tienhoven langs wat hekjes waar je je met de fiets net doorheen kunt wurmen over een onverhard pad tussen Loosdrechtse en Tienhovense plassen en dan over een tweesporig verhard fietspad tot ongeveer waar dit weer overgaat in een schelpenpad. Dat is ongeveer de plek, vermoedelijk goed herkenbaar aan de vogelaars die er staan te luisteren.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

Thanks, Guus! En ik wilde idd niet vanaf Breukelen (station!) met de benenwagen, maar (race)fiets mee op de trein en zonodig fiets ergens dumpen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Christian

@ Vincent; als ik jou was zou ik het pad tussen de Tienhovense- en Breukeleveense plas niet met de fiets nemen, het is nogal hobbelig met een aantal diepe kuilen, een flink slag in je wiel of een lekke band is wel het minste dat je kan gebruiken daar. Niet gek ver om (pak hem beet 300m) is het om de 'Laan van Nifterlake' in te slaan en vervolgens de Dwarsdijk op, na de molen links en aan het eind weer rechts en vervolgens weer Guus' routebeschrijving volgen.
Christian Brinkman

Vincent Hart

Ok, ik snap. Ga morgen m'n geluk eens beproeven denk ik. Ook jij bedankt!

ps Liep jij toevallig afgelopen woensdag met flinke hengel een zekere dwergooruil op te nemen in Noordwijk? ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Marnix

#25
Toen in 2005 er ook een vermoedelijk Kleinst Waterhoen met precies ditzelfde geluid in de Tjamme, Beerta (Gr) aan het roepen was (zie geluidsopname van Dusan Brinkhuizen op de DB site), is de opname de avond erna afgespeeld, waarop er een Kleinst Waterhoen uit het pitrus kwam stappen (zie filmpje van Martijn Bot op de DB jaaroverzicht van 2005). Daarmee is dus onomstreden vastgelegd dat dit korte rateltje door Kleinst Waterhoen wordt gemaakt.

Voordat we weer in de discussie belanden of dit ethisch verantwoord was of niet, dit was toen gedaan omdat niemand op dat moment bekend was met dit geluid en er geen zekerheid was of het nou wel of niet een Kleinst Waterhoen betrof.

Maar of dit een vrouwtje is of een 2e jaars mannetje durf ik me niet aan te branden..
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

Breedbek

CiteerVoordat we weer in de discussie belanden of dit ethisch verantwoord was of niet

Foei Marnix we zouden hier niet meer over praten... :D  :D

groet Bart-Jan
vriendelijke groet,

Bart-Jan

Ben Wielstra

In de naam der wetenschap is dit experiment goedgekeurd ;) !

Christian

#28
CiteerOk, ik snap. Ga morgen m'n geluk eens beproeven denk ik. Ook jij bedankt!

ps Liep jij toevallig afgelopen woensdag met flinke hengel een zekere dwergooruil op te nemen in Noordwijk? ;)
Heb hem wel opgenomen maar niet met een hengel  :gap:  
Christian Brinkman

Christian

Wat ik zelf erg grappig vind is dat vorig jaar de vogels ook uitsluitend dit roepje maakten (2x de lange roep gehoord) maar er toen totaal geen belangstelling voor was (überhaupt voor de vogels was er toen weinig belangstelling).
Christian Brinkman