Haakbekken on the move!

Gestart door Edwin, november 07, 2004, 18:40:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pauljp

Er zijn vogelaars die trektellen, en daarnaast twitchen, er zijn vogelaars die ringen, en daarnaast twitchen, er zijn vogelaars die inventariseren, en daarnaast twitchen....

Om alle DBA'ers over één kam te scheren is veels te kort door de bocht. Ten eerste, de Dutch Birding Association heeft zijn belang voor de Nederlandse ornithologie natuurlijk allang bewezen.
Ten tweede, als er iets gebeurd zoals deze keer met het grasveld, dan regelt de DBA dat meestal wel metde omwonenden, in vorm van een schadeloosstelling o.i.d.

Natuurlijk zijn er sommige vogelaars die alleen maar voor de lijst vogelen, en daar mag iedereen een mening over hebben, maar ga niet lopen generaliseren.

Er lopen nu ook weer discussies over de afstand waarop sommige fotografen (ik was er vandaag en de meeste fotografen die er nu waren leken mij toch zeker geen DBAers, gezien de apparatuur) de Haakbekken hebben gefotografeerd. De messen werden alweer geslepen door de anti-DBA brigade. Maar ga eens kijken, en zie hoe de Haakbekken zelf de fotografen opzoeken, over laarzen lopen, uit handen eten. De plek is overigens prima per OV te bereiken!

Kortom, laat iedereen in zijn / haar waarde, iedereen heeft een eigen manier van natuurbeleven.

Groeten, Paul

steenl

Heb ik je nu op je tenen getrapt, Pim?  :D

En uhh ja ik ben nog zo'n vogelaar die vogelhuisjes ophangt, weidevogel nesten op zoekt. Maar ben ook iemand die achter soorten "aanjaagt". Geeft mij persoonlijk een heel goed gevoel.
Dat gevoel heb jij waarschijnlijk met vegetarische/veganistische en biologisch melk drinkende anti-kernenergie uitdragende vegetariërs. Nou mooi toch?

Ik vind soortenjagen nou niet zo erg zoals jij het doet voorkomen.
We verschillen hierin dus van mening. Geeft niet. Is juist leuk.

Groet,
Lennaert

Ps
Hoe jong is bij jou een jong adolescent? :wub:  

Pim

Mijn tenen kunnen wel iets hebben hoor en zo nu en dan een pittige discussie is alleen maar leuk.

Soortenjagen (twitchen) lijkt me best een heerlijke (neurotische) hobby, een ieder moet dat inderdaad zelf weten.

Ik maak me alleen zorgen over veel jonge vogelaars die niet meer zo vanzelfsprekend als voorheen ook aan natuurbescherming doen. Dat is jammer.

In de Vrij Nederland (opinieblad) stond hierover enkele maanden geleden een zeer goed artikel.

met vredige groet,

Pim (met synthetische sokken op dit moment aan mijn voeten) ;)

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

steenl

Pim, smaken verschillen.
Maar ik ben het deels wel met je eens. Die jonge vogelaars gaan alleen maar voor een lijst. Tja, dat vind ik te beperkt, maar wie ben ik.

Steen.
Die met warme sokken zo naar bed gaat. :rolleyes:  

Edwin

Tjonge wat een reacties, da`s mooi, maar goed ik heb het veldje voor de 2e keer bekeken, en dit keer met het oog van een hovenier(mijn beroep), nou snap ik het helemaal niet meer er mankeert helemaal niets aan dat veldje, ja de bovenlaag is een beetje aan gort getrapt maar de wortelmat is mijns inziens nog prima intact met andere woorden in het voorjaar eventueel hier en daar wat gras bijzaaien, maar ik denk dat dat zelfs niet nodig is. Er is ondertussen iets geregeld met de buurt om het veld eventueel te herstellen ( Door wie? juist, door mensen van de DBA, deze mensen nemen dus de verantwoording voor een ieder die daar is geweest, lid of geen lid van de DBA.).

En dat van die vogelhuisjes, hoezo vogelhuisjes ophangen, we hebben het toch over de natuur? grapje, natuurlijk ik heb ook de nodige vogelhuisjes opgehangen en gecontroleerd en geteld enz enz.

Wil de vogelaar die niet met maken van een soortenlijstje is begonnen zich hier melden?

En wat betreft de info over een invasie van deze vogels(haakbekken) in scandinavie er zijn verschillende website`s waar je de informatie af kunt halen en als je dagelijks de verschillende waarnemingrubrieken uit de verschillende landen vergelijkt kun je daar soms leuke dingen uithalen, zoals een invasie met Haakbekken of andere invasie vogels kijk maar eens op netfugl.dk of Club300.se of birdcall.de of tarsiger.com.

Ps er zijn deze week  2 ivoormeeuwen gezien 1 in engeland en 1 op de Far oer eilanden,zouden die dit weekend deze kant op waaien, zijn het er meer? 2 vogels zegt mischien niets, is misschien toeval, zou kunnen, maar het kan ook zo zijn dat de omstandigheden dusdanig zijn geweest dat ze deze kant op kunnen waaien en er  misschien wel meer dan deze 2 vogels langs de noordwest europese kust zwerven. (en ik geloof niet in toeval)

Sokken uit en naar bed.

jennifer88

CiteerDie jonge vogelaars gaan alleen maar voor een lijst. Tja, dat vind ik te beperkt, maar wie ben ik.

ho ho ho, DIE JONGE VOGELAARS wie worden daarmee bedoeld?
ik kan je zeggen dat ik niet onzorgvuldig met de natuur omga,  :(  
jennifer distelbrink
 
(l) yellow (l)

Rick van der Weijde

CiteerEr staan een flink aantal foto's op de site van Avifauna Groningen. Uiteraard van het beestje zelf, maar ook een aantal mooie van voor en na het bezoek van vogelend Nederland. Toch wel typische plaatjes vind ik (gras voor, modder na). Zeker die modderpoel die is achtergelaten spreekt boekdelen... <_<
Wat een enorme discussie zo'n kleine opmerking van mij (daarmee is het denk begonnen...) al niet op gang kan brengen. Fanatiek richting de DBA/twitchers, terwijl ik het niet eens op een specifieke groep richtte. Ik bedoel het mag duidelijk zijn dat niet alleen de meest fanatieke twitchers bij de vogels zijn wezen kijken. Tuurlijk, die zullen er het eerst gestaan hebben, maar hebben daardoor misschien wel de minste schade veroorzaakt! Want, van wat ik begrepen heb althans, hebben zij nog op enorme (relatief gezien dan) afstand gestaan van de Haakbekken. De 'rotzooi' begon pas toen ook de rest van de wereld naar de plek trok.
Ik bedoel ik ben echt geen twitcher, reis echt niet het hele land door op zoek naar elke soort die nog op mijn lijstje ontbreekt, maar ben toch gisteren wel afgereisd naar Groningen. (Ja idd, die halvezool die in Gouda op Sint Juttemus stond te wachten  :P ). En zo zullen er meer zijn, die geen soortjagers zijn, maar toch wel Haakbekken zijn wezen kijken. - Dat neemt trouwens niet weg dat ik wel degelijk een soortenlijstje bijhoud. Ben toch altijd wel nieuwsgierig hoeveel ik nu gezien heb, maar wie niet?

Edwin, ik geloof best dat er in feite weinig schade aan het grasveld is ontstaan door het hele gebeuren, en dat het er in het voorjaar gewoon weer groen bijlegt. Maar zo midden in de woonwijk, kan ik me voorstellen dat de buurtbewoners er toch niet echt om deze modderpoel staan te springen. Al hoewel, het zou een alternatieve schaatsbaan kunnen worden...?  :lol:

Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

hiskodevries

ik denk dat de gemiddelde buurtbewoner toch wel erg moet lachen om al die gekken die uit het hele land komen voor een vogeltje
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rick van der Weijde

Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Thijs Fijen

#40
mijn vader vindt het sterk overdreven dat er honderden mensen naar die vogels gaan kijken. maar wel uniek... Ik vind het prachtig :D
Thijs Fijen

Edwin

Ik vind het sterk overdreven dat er elk weekend 10000-den naar een voetbalstadion gaan om elk weekend naar het zelfde spelletje te kijken.

Straks naar de ross meeuw, duimen dat ie er nog zit. Zal in iedergeval wel niets met een grasveldje te maken hebben, maar je weet maar nooit.

Ps vandaag ook een Ivoormeeuw in zweden, een adult geloof ik.

BWoets

suc6 Edwin, ik hoop dat je hem ziet.. is fraai beest!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

jasper

Als hij er donderdag nog zit (mag het hopen) ga ik heb cker proberen te zoeken.

steenl


Thijs Fijen

hopen dat hij er volgende week zondag nog zit dan ga ik kijken...
Thijs Fijen

matthijsbroere

Zolang zal die Ross' niet blijven denk ik...

Trouwens, de haakbekken zijn er vandoor! Dylan en ik waren dus nét te laat  :(  Hopelijk duiken ze binnenkort weer ergens anders op.
Matthijs Broere

Thijs Fijen

Thijs Fijen

matthijsbroere

Dat was onze reactie ook zo ongeveer   -_-
Niets aan te doen. Gewoon duimen dat ze weer ergens anders opduiken binnenkort.
Matthijs Broere

Thijs Fijen

Thijs Fijen

matthijsbroere

En de Ross' Meeuw is na 15.00 uur niet meer gezien. Althans, voor zover ik weet.
Matthijs Broere

Thijs Fijen

#51
ja en nu is er schijnbaar nog een ross' meeuw gezien langsvliegend vlakbij scheveningen in monster 10 minuten nadat hij in scheveningen vandaag weer voor het eerst werd gezien?? betrouwbaar??
Thijs Fijen

Rick van der Weijde

Ik heb samen met Karel Mauer op het havenhoofd gestaan tussen 12.00 en 13.30uur vanmiddag, maar de Ross' meeuw was toen niet hier... Ik was net te laat. De vogel schijnt richting noord weggevlogen te zijn tot in ieder geval net ten noorden van de pretpier, getuige een aantal medevogelaars die de vogel achterna gegaan zijn (en vervolgens weer terug).
Gezien de tijden van de waarnemingen hier op waarneming.nl zou de vogel weer terug richting havenhoofd zijn gevlogen?
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

steenl

Mmm Rick das balen.
Ik had de vogel iets over half drie bij de pretpier.
Vogel vloog daarna richting Zuid.  

Rick van der Weijde

Dat lees ik inderdaad ook net op dutchbirding... Echt  :censored: . Als ik zo het lijstje kijk, ben ik ook de enige die hem gemist heb. Ook niet zo vreemd als je de foto van Menno van Duijn ziet op de dutchbirding... Heel die pier staat vol. :wacko:  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Dylan

Ik had 'm lekker zaterdagmiddag al ...

Twee nieuwe lifers in een weekend (Ross' Meeuw en Westelijke Blonde Tapuit), en dan nog balen (Haakbek gemist). Nieuwe ervaring.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

jennifer88

jennifer distelbrink
 
(l) yellow (l)

RogiervanV

#57
moet k zeggen dat ik het nog geneens zo slecht gedaan heb; EN Haakbekken afgelopen vrijdag en zondag zowel Ross' Meeuw (12.00 uur bij Pretpier) als een Cetti's Zanger (Stellendam; vogelhut 't Kiekgat) :D (Wietze, mijn dank is groot)
kben vrijdag vanuit Roosendaal "ff" naar Groningen gereisd voor de Haakbekken, maar t  is gelukt dus  :feest:
Rogier van Viegen

Rick van der Weijde

Ik heb Ross' meeuw nu lekker ook. Drie lifers in 1 week (nee de Cetti's zanger heb ik nog niet). Ik heb ook enkele plaatjes geschoten in Scheveningen. Nog even afwachten of ze gelukt zijn.  <_<  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

steenl

Iedereen gefeliciteerd. :D
En nu iedereen weer het veld in. Op zoek naar die Grote trap of lekker genieten van de vogels!