Haakbekken on the move!

Gestart door Edwin, november 07, 2004, 18:40:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin

:D In scandinavie vind momenteel een grote invasie van haakbekken plaats en ook in duitsland, niet eens zover van de nederlandse grens, zijn er vandaag al 3 gezien, let op! wie weet halen enkele nederland wel?

Rick van der Weijde

Gezien de waarneming in Leeuwarden, dus wel! Wie weet wat de rest van de winter te bieden heeft. ;)  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

jasper

Laat die vogeltjes maar een beetje (meer natuurlijk) richting Nederland komen, wordt  het een leuke winter  :lol:  

jennifer88

ah lekkr,
ik woon lkr dicht op de duitste grens haha :lol:
miss toch een troost voor mij <_<  
jennifer distelbrink
 
(l) yellow (l)

Rick van der Weijde

Weer 2 in Groningen, dit keer!
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

BWoets

Als ze blijven, donderdag maar eens kijken denk ik zo..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Edwin

Ik ga morgenochtend bij het eerste licht. Dit is de kans van je leven om deze mega zeldzaamheid in Nederland te zien. de vogels zijn gaan slapen in een denneboom en aangezien het dag-trekkers zijn, is de kans behoorlijk groot dat de vogels er morgen nog zitten.

Rick van der Weijde

Hallo, ik gaat me een partij naar Groningen zitten fietsen. Doe ik wel een andere keer, als ze in Gouda ofzo gemeld worden... :P

Maar zonder dollen. Veel succes heren! Ik help het je hopen...
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

jasper

Het is dat ik te ver weg woon anders was ik cker effe wezen kijken.

Andre321

#9
Nou...ik had ze nog niet voor mijn Groningen lijst dus ik ben wel even gegaan ;-) Maar ik zou zeker laarzen mee nemen..het is daar enorm modderig en in Groningen regent het behoorlijk (af en toe een bui maar toen ik ging kijken had ik wel mooi twee buien !!)

<NASCHRIFT>
Ik vond de mensen bij de haakbek  best rustig en beleefd en afwachtend gedroegen..alleen klei met (veel) regen en 200 man..dat gaat niet goed..en die modderpoel was er al toen ik kwam :-)

Rick van der Weijde

Er staan een flink aantal foto's op de site van Avifauna Groningen. Uiteraard van het beestje zelf, maar ook een aantal mooie van voor en na het bezoek van vogelend Nederland. Toch wel typische plaatjes vind ik (gras voor, modder na). Zeker die modderpoel die is achtergelaten spreekt boekdelen... &lt;_&lt;  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

matthijsbroere

Toch schandalig hoor, zo'n bende achterlaten... Hoewel ik het enthousiasme natuurlijk heel goed begrijp. Maar toch.
Matthijs Broere

Pim

Het valt me wel vaker op dat de meest fanatieke "twitchers" geen enkel natuurbesef hebben en ook weinig op hebben met ons milieu.

Zo dat moest ik even kwijt!

groet,

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Bob Hogeveen

Ik ben net even bij onze Haakbek-vriendjes in Groningen langs geweest.
(Ik werk in Groningen, das dus makkelijk).
Ze waren er nog en natuurlijk ook een stuk of 25 vogelaars er omheen.
Het valt wel mee met de rotzooi, het is gewoon een grasveldje in een woonwijk dat een beetje vertrapt is. Over een paar weken zie je daar niets meer van.
Heel wat minder erg dan de enorme modderzooi die Mountainbikers van onze bossen maken! Bij ons in het bos (Kniphorsterbos, Drenthe) kun je op geen enkel wandelpaadje meer fatsoenlijk lopen bij nat weer, alles omgebaggerd en opengereten tot diepe modderpoelen...

Haakbekken zijn fantastische vogels. Ik heb ze voor het eerst en voor het laatst gezien in 1981, in het natuurgebied Reivo in Lapland. Vanaf dat moment hoorden ze vanwege hun gedrag en uiterlijk tot mijn favoriete vogelsoorten. Het is prachtig om ze nu weer eens terug te zien. Alleen de ambiance van een woonwijk in Groningen, afgeladen met vogelaars is iets minder...

Groet, Bob H.

thijs

Inderdaad is zo'n modderveldje niet zo heel erg, maar verder ben ik het wel met Pim eens
Bij sommige twichers gaat het er alleen maar om zoveel mogelijk soorten zien, dat heeft niks meer met natuur en of vogelbescherming te maken :angry:
Een kennis van me heeft een moestuintje met veel vogeltjes.
Kwam er iemand van de DBA op het idee om daar ierdere ochtend vogeltjes te kijken, na drie dagen was alles kapot getrapt :o  :angry:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

steenl

Ik ben het Bob eens.
Ik vind de hele ophef over de "achtergelaten bende" nog al overdreven.
Ja, het veldje is behoorlijk afgetrapt, maar er zijn toch ergere dingen?

En wat wil je als je met 250+ mensen op een grasveldje staat en het regent dat het giet? Eerst een zeil over het grasveld leggen?  :D

En Thijs hoe weet je dat iemand van de DBA is?
Zie je dat aan zijn voorhoofd?
DBA krijgt ook vaak onterecht de schuld. Je hebt gewoon idioten er tussen zitten, waar heb je dat niet? Dit zijn niet alle DBA-ers.

L,

thijs

Hij is met hem gaan praten, en toen zei die man dat ie van de DBA was.
Je hebt ook wel gelijk dat je ze overal hebt, maar de DBA'ers zijn af en toe wel iets tè enthousiast bezig met hun lijstje...
Ik begrijp ook wel dat mensen het leuk te vinden om 450 soorten te zien, maar ze mogen (lees moeten) toch wel een beetje rekening houden met de natuur?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Rogier

Het grasveldje schijnt zelf financieel onderhouden te worden door de bewoners..
Groeten,
Rogier Verbeek

steenl

Tuurlijk rekening met de natuur en andere mensen moet je altijd houden.
Toch vind ik het raar dat een vogelaar in het veld zegt dat hij een DBA-er is.
Ik heb een echte DBA-er nog nooit horen zeggen dat ie van de DBA is.
Ik ben van mening dat DBA vaak onterecht de schuld krijgt.

Maar ja wie ben ik. Een DBA-er? :D

L,

thijs

Nou, als je iemands tuin kapot hebt getrapt lijkt het me wel aardig om even eerlijk te zeggen wie je bent...
Maarja, vooroordelen zijn er ook, en er zitten er nog veel meer bij die wel aan andere dingen denken dan hun lijst...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

hiskodevries

overigens leveren die haakbekken een hoop extra bezoekers op. de laatste twee dagen 189 keer via google benaderd omdat men zocht op haakbek
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RogiervanV

Je moet sowieso respect hebben voor mensen en hun eigendommen, niet alleen in de kroeg  ;)  Maareh nu mijn vraag: is die Haakbek ook nog met OV te bereiken? Ik heb geen auto en ben dus van OV afhankelijk!

Rogier van Viegen

BWoets

Ja prima. IK ook gedaan vandaag..

Vanaf Gr. CS pak je stadsbus 6 (vertrekt bij paal J) richting Beijum.
Even aan chauffeur vragen of je uit mag stappen bij de amkemaheerd/mudaheerd.
BIj die halte linksaf, dan rechtsaf de straat met de benzine pomp in.
Dan bij benzinepomp rechtsaf. en daar is het.
Je ziet vanzelf de modder.

Het is 3 minuten lopen...

Suc6!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Bob Hogeveen

>>> is die Haakbek ook nog met OV te bereiken?

Tjsa, het is Groningen he, dan kan je niet veel verwachten...

Maar het valt mee! Neem vanaf Zwolle de postkoets naar Assen, die gaat 3x per week, Vanaf Assen kun je een paardenkar huren. Als je dan in Groningen bij de 36e plaggenhut linksaf gaat ben je er.

Maar even serieus, volgens mij kun je de Haakbekken tot op een paar minuten lopen met de bus bereiken. Ze zitten middenin een woonwijk.
Kijk bijv. op http://www.avifaunagroningen.nl./ voor het adres van de Haakbekjes, dan moet het niet moeilijk zijn om met de OV-planner op internet de juiste verbinding te vinden.

Suc6 met je reis, hopelijk blijven ze daar nog even hangen,

Bob H.  

Edwin

Wat is er erg aan een kapot getrapt veldje, er worden dagelijks veldjes mishandeld
en vertrapt (festivals, voetbal, Hond uitlaten))  een grasveld is toch geen beschermt natuurgebied waar je met respect voor het gras zachtjes overheen moet lopen en zeker niet te hard stampen. Een grasveld in een woonwijk is een goedkope manier van (groene) ruimte met veelal een recreatief doel.

Hoe kan het zo zijn dat mensen die vogels verstoren altijd maar weer een dba-er genoemd worden, dit is loos gelul, houdt daar alstublieft mee op, spreek iemand aan op zijn gedrag.
De gedragsregels voor de twitcher kan men vinden op de site van de DBA (Dutchbirding.nl).

Groet Edwin

(ik ben inderdaad lid van de DBA, ben ik dan een DBA-er?, verstoor ik dan automatisch ook alle vogels?, heb ik geen enkel natuurbesef? Ben ik lid van een terroristische organisatie?, maar jullie dan, de meeste zijn al bij de Haakbekken geweest, (op 1 na die staat bij de poort van gouda tot sint juttemus te wachten tot er een haakbek voorbij komt, succes)jullie hebben allemaal keurig over de paden gelopen, zijn met de trein gekomen, biologisch koffiemelk gedronken van een boer die koeien heeft die het gras niet vertrappen. Ach ja  :huh:



steenl

Frustraties Edwin :P
Word je ermee gepest  :D

En ik zag pas bij het eerste ochtendlicht dat het grasveldje was vertrapt. :lol:
Via andere bronnen hoor ik dat ze de buurtbewoners tegemoet gaan komen.
Zo zijn we als DBA dan ook wel weer.

Tot bij de volgende soort.
Groet,
Lennaert

Thijs Fijen

Edwin, mag ik vragen waar jij die informatie hebt gevonden waar in staat dat er een invasie plaats vind in scandinavie?
Thijs Fijen

Pim

Jeetje Edwin jij klinkt wel erg gefrustreerd, trouwens ik heb nog altijd meer respect voor geitenwollensokken dragende biologisch melk drinkende anti-kernenergie uitdragende vegetariërs dan zogenaamde vogelaars die dagelijks het hele land afrijden om dat ene vogeltje te zien en daarbij het milieu verkloten!

Waar is de zelfreflectie gebleven?

Het is naar mijn idee een schande dat vogelen en liefde voor de natuur en de bescherming ervan niet meer door iedereen in één adem worden genoemt.

In deze narcistische samenleving gaat het veel vogelaars (lees: niet allemaal) alleen maar om soortenjagen om bij anderen in hoog aanzien te staan. Dat vind ik walgelijk. Tegelijkertijd snap ik wel de kick die je kunt krijgen van het zien van een nieuwe vogelsoort o.i.d.!

een vegetarische/veganistische milieugroet van PIM
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

steenl

Tja, maar wat koop je voor respect. :o
Iedereen zijn eigen levensstijl.
Beetje achter soorten aanrijden lijkt me nou niet het ergste wat je kunt doen.
Ken ergere vormen.

Groeten,
L,

Pim

Wat koop je voor respect???

Weer een zeer typische opmerking van waarschijnlijk een jong adolescent.
Dan heb je niet de essentie van mijn stukje schrijven begrepen.

De moraal van het verhaal:
Zijn er gvd nog vogelaars die vogelhuisjes in het bos ophangen enzovoort??

Trouwens met je bovenstaande opmerking zat ik er niet ver naast over die narcistische samenleving.

Wat koop je voor een land vol met asfalt en steeds meer versnipperde natuur waar straks steeds minder vogels leven.

Ik heb zeer veel respect voor natuurbeschermers.
Economisch gezien koop je daar niks voor, maar voor een volgende generatie wel geinig.

Toch?
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl