Veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje

Gestart door g.j. keizer, juni 02, 2008, 10:32:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

Stippen

CiteerMijn tuin is inmiddels ook "overgenomen" door deze monsters. Ik heb overigens wel al een aantal keer geconstateerd dat de larven elkaar ook opeten (kanibalisme?). Hebben jullie dit ook al gezien?
Kannibalisme komt bij een aantal lieveheersbeestjes voor, we hebben het eigenlijk alleen niet geconstateerd bij meeldauw en planteneters.

Ik wil er toch eens voor waarschuwen om met allerlei 'conclusies' te komen.
Dit jaar is voor sommige lieveheersbeestjes een slecht jaar, voor andere een goed jaar.
(en dat is eigenlijk altijd zo)

Dat er uiteindelijke een verschuiving komt door de introductie van Harmonia axyridis, lijkt me waarschijnlijk. Maar of ooit te achterhalen is of niet ook andere factoren een rol spelen (opwarming, verstedelijking) is nog maar de vraag.

De beestjes doen het hier goed, we hebben er een soort bij.
Dat had misschien niet moeten gebeuren, en het was ook niet nodig geweest want de invloed van deze introducee was uit Amerika al bekend, maar er hebben een paar mensen een paar centen aan verdiend.

Je druk maken om H.a. heeft geen zin, voorkomen dat dit nog eens gebeurt zal moeilijk zijn, maar het lijkt me verstandiger om daar je energie aan te besteden.

We hopen natuurlijk niet dat er een soort verdwijnt, maar als dat wel zo is dan was die niet 'fit' genoeg. Uiteindelijk komt er een nieuw evenwicht, totdat er weer iets aan de leefomgeving verandert, zo zit de natuur in elkaar.



Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

wimtegels

CiteerIs de naam "lieveheersbeestje" hier eigenlijk nog wel op zijn plaats ? :)
Dat kun je zeker betwijfelen. Maar voor de inheemse ook.

We hebben toch een raar symbool tegen zinloos geweld :gap:

Maar het geweld van de lieveheerbeestjes is niet zinlooos.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

marijkehuysse

CiteerMaar het geweld van de lieveheerbeestjes is niet zinlooos.
Vraag me af hoe Elmar hier over denkt! :D

groet,
Marijke

wimtegels

Die aziatische vond ik toch al niet lief.

Maar als hij ook mensen aanvalt zorgt hij misschien voor meer rust in de natuurgebieden :grin:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

GerardL

Hele goeie Wim,

Kan ik er dan ook 25 van 1mtr50 bestellen?

Grtzzzz

Gerard

wimtegels

CiteerHele goeie Wim,

Kan ik er dan ook 25 van 1mtr50 bestellen?

Grtzzzz

Gerard
Bestellen kan, maar ik weet niet of ik me aan de leverplicht hou :lol:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels