Hoofdmenu

Romboutjes...

Gestart door Goyatlah, mei 30, 2008, 18:54:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Na afgelopen maandag met ronduit beroerd weer mn 2e en mn 3e Plasrombout waar genomen te hebben, ben ik vandaag  met heel wat beter weer maar ff terug gegaan.
En terecht... Echt een heel mooi aantal gezien en iets van 8 a 9 stuks gefotografeerd.

Maar nu mn 1e 2 vragen:
Hoewel bijna alle dieren erg jong leken (glimmende vleugeltjes, etc), zag ik ook deze (en was zo gelukkig dat ik er 1 foto van kon maken):

- Ik heb begrepen dat die beesten ongeveer 6 weken nodig hadden om volwassen te worden (mn copula van de Rivierrombout was vorig jaar 6 augustus, met toen een heel vroeg voorjaar). Dit lijkt me dan heel erg extreem (en als ik niet zelf de foto gemaakt had zou ik denken dat er iets niet klopt).
- Daarnaast dacht ik dat het paringsgedrag van Rombouten zo was dat de mannetjes aan de waterkant op de vrouwtjes wachten, en de vrouwtje het mannetje neemt wat in staat is haar in te halen (Snelste vlieger dus).
Maar de foto is toch een aardig eind van het water op de hei genomen. Bij het water heb ik geen beesten gezien (maar ook niet erg uitgebreid gezocht).

Iemand een idee?

Andere vraag. Als het zondag een beetje meewerkt, zou ik graag in Twenthe (of evt Achterhoek) naar Beekrombouten kijken. Kan iemand me met exacte lokaties helpen (of nog mooier, me een populatie laten zien)? Antwoorden kan denk ik het best per mail (maar ben vanaf morgenochtend al weg).

Hoor wel
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Zes weken? Lijkt me heel erg lang. Twee kan best, misschien nog wel korter.
Twenthe: Buurserbeek, precieze plek zoek ik misschien nog voor je op.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Tukkerbird

Buursebeek ben ik nooit geweest maar zou een hele goeie plek kunnen zijn voor beekrombout,ik ben nu 3 x op pad geweest voor de libellen en elke keer had ik er nog één. op het punt Omleidingskanaal/Dinkel bij De lutte{lutterzand}vliegt er ook elke keer wel één.  

Rinie van Reenen

De eerste waarneming van parende Plasrombouten is van 14 mei. Dat is 7 dagen na de eerste waarneming van uitgeslopen Plasrombout.
Groet, Rinie van Reenen

Marc Bulte

CiteerOmleidingskanaal/Dinkel bij De lutte{lutterzand}vliegt er ook elke keer wel één.
Lutterzand is inderdaad een erg goede plek. Vooral als je vanaf het paviljoen de dinkel langs loopt is het altijd wel raak. Wel vroeg gaan anders word je onder de voet gelopen door toeristen.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Goyatlah

Als ik hier op beekrombouten in Overijsel zoek (Beekrombout prov:OV) krijg ik de grootste aantallen  in het Buurserzand, gevolgd door de omgeving van Losser (om Lutterzand).
Alleen die liggen dus vanuit Enschede precies 2 tegengestelde richtingen uit. Buurserzand lijkt wel aanzienlijk dichterbij, dus dat zal het wel worden.
Hoop alleen dat het weer wel mee werkt, want ik moet eea morgenochtend al beslissen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Marc Bulte

Als je in Enschede zit is Buursebeek inderdaad beter. Kun je dan meteen combineren met het Haaksbergerveen (Speerwaterjuffer).
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Weia

Er zullen volop plekken zijn, maar dit is waar ik ben geweest. Vanaf de brug bij de Schansweg naar het oosten zitten beekrombouten. Iets noordelijker kruist de Schansweg een minibeekje, daarlangs zitten speerwaterjuffers. Eveneens Oostwaarts. Een simpele plek voor speer, zonder dat je kwetsbare vegetatie hoeft te betreden.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Bedankt iedereen, heb wat aantekeningen op een briefje gemaakt en hoop eea daarmee te kunnen vinden, maar lijkt me niet al te ingewikkeld, als je tenminste wat omrijden voor leif neemt.

Btw heb nog ff snel Suhlings & Muller er bij gepakt en die hadden het over 2 a 3 weken rijpingstijd voor Gomphus-sp. (wellicht heb ik die 6 weken uit Sternberg ea, over de Rivierrombout - zoek ik komende week wel allemaal na)  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Weer in midden Nederland was te slecht, en de verwachtingen waren niet beter. FF wachten tot het mooi weer is daar (Groningen had vandaag 26 graden, met volop zon - maar ik zat in Zwolle).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

theomuusse

Brabant had in de ochend nog wel mooi weer, later ook regen..
THeo

Goyatlah

Tsja, daar durfde ik niet op te gokken, temeer daar mn max tijdsframe van ca 12 tot 5 was om een mij onbekend gebied te onderzoeken.
Mooie foto trouwens, bij mij zitten ze alleen maar (behalve mn foto's van maandag, met slecht weer), en heb ik dus veel meer achtergrond.
Hoewel ik deze ook wel aardig vind:
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Heb net mn pagina met deze beestjes geupdated. Eerste keer dat ik foto's van mn website heb afgehaald (vanwege voldoende betere  :D ): Plasrombout
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Tukkerbird

CiteerHeb net mn pagina met deze beestjes geupdated. Eerste keer dat ik foto's van mn website heb afgehaald (vanwege voldoende betere  :D ): Plasrombout
Kijk dat is goed nieuws,waar had je deze.

Goyatlah

In  Noord-Drenthe (onder embargo gezet omdat het de 2e voortplantingsplaats in de noordelijke provincies lijkt te zijn)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Eindelijk naar de Buurserbeek geweest, en wat bleek? Vorige week zondag had dus best gekund. Jammer, had me wat geld en moeite uitgespaard, en wellicht had ik toen wel die speerwaterjuffers gevonden.

Maar ok, het ging me in feite om mn derde Rombout, oftewel de Beekrombout.
Was een heel gepuzzel. Had er eigenlijk al vrij snel eentje, maar helaas niet echt fraai op de foto (kan slechter, maar het kan ook zeker beter). Toen een hele tijd niets, en toen 2 na elkaar, maar... 2 x Plasrombout (en die zocht ik eigenlijk helemaal niet  :( ).
In de tussen tijd mn eerste pantsers van het jaar gezien (en terug thuis: 2 x vrouw Tang, niet zo slecht dus), en mn eerste vrouw Vuur ever.
Daarna ook nog even naar het Haaksbergerveen gefietst. Behalve een adder en een ree op de foto verder niet zo veel te melden (was onderhand best al moe en enigszins oververhit). Toch nog maar weer terug naar de Buurserbeek (op 1 poot - 1 Beekrombout dus, kun je nu eenmaal niet staan - tenzij je aan yoga doet natuurlijk). En als heel vaak, de laatste foto is diegene die je de hele dag al wilt maken.

Btw, wat zijn die beesten donker!!! Had ik niet verwacht.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

#16
Dit was de eerste, het vrouwtje...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

En de Vuurlibel. Iemand een idee hoe oud dit beest ongeveer is?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

Gefeliciteerd Dolf! Het was in ieder geval wel de moeite waard :-)

Waar had je die Vuur, als ik vragen mag?

Goyatlah

Als je boven naar Weia haar beschrijving kijkt: de hei tussen het slootje en de beek. Zijn er meer gezien (niet door mij trouwens) waaronder een copula.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

theomuusse

Gister, zondag, zag ik tussen de Moerdijkbruggen Dordrecht mijn Westelijkste Beekrombout ooit!
Theo

Goyatlah

Beestjes lijken (zoals te verwachten was) te profiteren van de opwarming (net zoals de Vuurlibel die over een paar jaar wellicht net zo gewoon is als de Grote Keizer - wat tenslotte ook een zuidelijke immigrant is)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

marcel123

Ik neem aan dat je met het OV reist?
Bij Gramsbergen en Hardenberg komt de Vecht vlak bij het station..

Taka

CiteerBeestjes lijken (zoals te verwachten was) te profiteren van de opwarming (net zoals de Vuurlibel die over een paar jaar wellicht net zo gewoon is als de Grote Keizer - wat tenslotte ook een zuidelijke immigrant is)
Sinds wanneer is de Grote Keizer algemeen?
(Sybe)

marcel123

CiteerSinds wanneer is de Grote Keizer algemeen?
In 1996-98 zag ik deze soort iid vaker dan nu..

Taka

Citeer
CiteerSinds wanneer is de Grote Keizer algemeen?
In 1996-98 zag ik deze soort iid vaker dan nu..
Ik zie nu dat mijn tekst voor meerdere uitleg vatbaar is. Wat ik bedoel is te vragen wanneer de Grote Keizer van een zeldzaamheid tot een redelijk gewone verschijning is geworden. Ik weet eigenlijk niet beter of deze soort kan op allerlei plekken opduiken. Niet massaal: er vliegen er dan één, of twee of drie rond. Ik heb het dan over rondom Utrecht en over vorig jaar en dit jaar (verder gaat mijn ervaring niet).

(Sybe)

Goyatlah

#26
In het midden van de 70er jaren had de grote Keizer een verspreiding die nogal leek op die van de Vuurlibel 2 jaar terug. Plaatselijk in de 3 zuidelijke provincies. Nu is het hier in het noorden de glazenmaker die je op de meeste plaatsen kunt vinden (volgens mij op meer plaatsen dan de Paardenbijter).

Nu nog wachten op de eerste noordelijke Beekrombout (wellicht zoeken op de plaatsen waar ook Bandheidelibel verwacht kan worden?)

@Marcel, inderdaad met de fiets op de trein. Zal het voor volgend jaar in het achterhoofd houden.

@Sybe. Hier zit ie op sommige plaatsen echt wel in redelijke tot grote aantallen. Dat ie overal zit is wellicht omdat het een zeer goede zwerver is, die ook nog eens niet kieskeurig is.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

#27
CiteerIn het midden van de 70er jaren had de grote Keizer een verspreiding die nogal leek op die van de Vuurlibel 2 jaar terug. Plaatselijk in de 3 zuidelijke provincies.
Zo was het precies. Kijk maar naar de dikke stippen op het kaartje uit Geijskes en Van Tol uit 1983 (PS alleen latijnse namen). Ik verwachtte niet die soort snel te zullen zien en dacht dat ik er echt voor op stap zou moeten. Dus ging ik helemaal uit m'n dak toen ik er eentje op Walcheren zag, ver buiten het verwachte gebied. Nog onverwachter was dat we er eentje in een Utrechtse nieuwbouwwijk zagen, we gingen er elke dag even kijken of ie er nog zat! Dat zal in 1986 ofzo geweest zijn. En nu: overal...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Taka

Interessant.

Ik moet maar eens wat boekjes gaan aanschaffen. Dergelijke dingen vind ik erg leuk om te weten. Dat de Vuurlibel een gewone soort gaat worden, klinkt ook wel aantrekkelijk. Zij het dat het misschien ten koste van andere soorten gaat. Als alles naar het noorden opschuift, gaan we hier de noordelijke soorten verliezen. Of valt dat wel mee?

(Sybe)

Marc Bulte

CiteerZij het dat het misschien ten koste van andere soorten gaat. Als alles naar het noorden opschuift, gaan we hier de noordelijke soorten verliezen. Of valt dat wel mee?
Het gaat wel slechter met wat Noordelijker soorten als Speerwaterjuffer en Hoogveenglanslibel maar waar dat aan ligt....
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite