Hoofdmenu

kever in distress

Gestart door zakdrager, mei 30, 2008, 03:05:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Ik had vandaag een ca. 1,5 - 2 cm zwarte kever in mijn lichtval die het niet makkelijk heeft. Er lopen tientallen kleine bruine mijten of wantsen (denk ik) op zijn lichaam die het vooral gemunt hebben op zijn kopborststuk. De 'mijten' zijn bruinig met een smalle lichtgekleurde zijrand en achterrand langs de achterste helft van het abdomen. Deze lichte rand verbreedt vrij sterk naar het uiteinde van het abdomen. De beestjes hebben 6 sterke, behaarde poten en dito behaarde antennen. Ik kan niet goed zien of ze bijtende monddelen hebben.

Ze lijken erg op de beestjes die te zien zijn onderaan de pagina op de linkerfoto (van een mestkever) wanneer je in de Nederlandse versie van Wikipedia als zoekterm 'mijten' invoert.

Wordt een dergelijke waarneming vaker gedaan en is er evt. belangstelling voor de kever en de mijten. Ze staan in de koelkast.

Henk

lo.troisfontaine

Hoi Henk,

ik weet dat de zwarte doodgraver - Necrophorus humator - ook goed op licht afkomt. Dit zou de zwarte kever kunnen zijn die je bedoelt, maar er zijn echt heel veel zwarte kevers natuurlijk.

Deze soort en soortgenoten hebben wel vaak last van deze gasten.

Dus in dat geval is het niet ongewoon.

groeten,

Lo


zakdrager

Bedankt Lo,

Hij lijkt inderdaad zeer sterk op humator. Nu komt er hopelijk nog reactie op die mijten!

Henk