Hoofdmenu

Hertenzwam?

Gestart door ac.billekens, mei 29, 2008, 22:21:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

ac.billekens

Groeide op grond. Eerste ingeving was breedplaatstreephoed maar deze is het niet. Licht bruinige sporen, Hoed ca 4 cm, bruin, fluwelig met adertjes (loep). Steel wit, iets gedraaid, lamellen wittig, vrij.

ac.billekens

foto 2

ac.billekens

foto 3

ac.billekens

foto 4

ac.billekens

foto 5

ac.billekens

foto 6

ac.billekens

foto 7

ac.billekens

Gisteren nog een exemplaar gevonden welke mogelijk dezelfde is.

ac.billekens



ac.billekens


ac.billekens

foto 5

ac.billekens

foto 6

Marian en Bert

#13
Hoi Alina,

Je zou eens kunnen kijken hoe het zit met de structuur van de hoedhuid en de lamel zit. De Geaderde hertenzwam heeft één soort hoedhuidhyfen die bestaan uit bolvormige cellen. Daarnaast heeft deze soort ook Pleurocystiden op de lamel. Helaas ben je er dan volgens de sleutel nog maar je kunt wel met zekerheid een groot aantal soorten uitsluiten.

Groeten van Marian

ac.billekens

Bedankt Marian.

We zullen proberen om de hoedhuid onder de mic. te bekijken en ook op zoek gaan naar Pleurocystiden.

ac.billekens

Dit hebben we nog gevonden. Dit kunnen pleurocystiden zijn>

ac.billekens

foto 2

ac.billekens

foto 3

ac.billekens

foto 4

Marian en Bert

Hoi Alina,

Hopelijk heb je niet te veel hoop geput uit het feit dat ik het woordje "niet" vergeten was.

De sleutel uit de FAN begint met een vraag over de vorm van de cystiden met of zonder haken. In dit geval geen haken. De eerste zes soorten vallen daar mee af.

De aanwezigheid van pleurocystiden is volgens de sleutel pas van belang als de vraag over de structuur van de hoedhuid is beantwoord. Is de laatste foto van de hoedhuid? Zo ja, dan is het helaas een erg vage foto. Met te dik materiaal moet je het materiaal te veel pletten onder je glaasje. Om de structuur van de hoedhuid goed zichtbaar te krijgen zul je een heel dunne uitsnede moeten maken, liefst ingekleurd in Kongorood (en daarna in KOH). Kwestie van ervaring, ik ben ook met van die dikke preparaten begonnen. Eigenlijk maak ik nooit meer coupjes uit een hoedhuid zonder de stereomicroscoop er bij te gebruiken.

Door de aanwezigheid van pleurocystiden zou de Geaderde hertenzwam wel in aanmerking kunnen komen. Naast deze soort worden er echter nog twee soorten genoemd; P. cinereofuscus, Grondhertezwam en P. pallescens, Gevoorde hertezwam, die net als de Geaderde hertezwam dus ronde cellen van één soort in de hoedhuid hebben. Daar zul je (wil je meer zekerheid hebben) dus nog eerst naar op zoek moeten gaan. Door kleine onderlinge verschillen zijn de drie soorten uit elkaar te houden. Verder kan ik je niet helpen. Misschien alleen nog met de suggestie om op te geven voor de microscopiedag op 14 juni a.s.. E.v. kun je daar een micrsocoop lenen.

Groeten van Marian

ac.billekens

Bedankt Marian. Ik zal opnieuw proberen om de hoedhuid te bekijken.

Marian en Bert

Misschien dat deze link http://www.paddenstoel.nl/html/pluteaceae.html
het belang van het kijken naar de hoedhuid nog iets verduidelijkt.

Groeten van Marian

ac.billekens

#22
Hallo Marian,

Bedankt voor je hulp.
Ik heb de structuur van de hoedhuid nog een keer gemaakt. Ik hoop dat je nu iets meer kunt zien.. Ik heb al drie exemplaren (denk ik) van deze soort dus moet ik alle drie bekijken.

Groeten

Alina

ac.billekens

#23
Foto 2

ac.billekens

foto 3

Marian en Bert

#25
Hoi Alina,

Goed van je dat je je zo inspant om die hertenzwam microscopisch beter te bekijken. Zo te zien zijn de cellen rond en niet langwerpig maar bij het op naam brengen kan ik je (zoals ik al eerder aan gaf) niet verder helpen. De Geaderde hertenzwam heb ik zelf maar een paar keer gezien (vorig jaar) en de andere twee ken ik niet.

Het is vooral goed omdat je op deze manier beter naar de structuur gaat kijken. Als je paddenstoelen zelf beter bekijkt (en dus niet van een foto) gaan je van lieverlee steeds meer details opvallen. Elke paddenstoel heeft zo zijn macroscopische en microscopische specifieke kenmerken. Ribbels  op de steel of haren, gladde of gekartelde lamellen, bepaalde hoedstructuren om zo maar wat te noemen. Veel van die kenmerken vind je onder de microscoop terug. De haren op de steel blijken dan allerlei leuke vormen te hebben. Dat geldt ook o.a. voor de hoedhuidhyfen.

In het begin lijken paddenstoelen een ongrijpbare en onbegrijpbare massa maar als je wat meer leest en kijkt, handiger wordt met het maken van preparaten en je van lieverlee de betekenis van de techn. woorden leert begrijpen ga je steeds meer herkennen. In feite is het geweldig mooi om zo'n enorme variatie aan structuren te leren zien.

Groeten van Marian

ac.billekens