Hoofdmenu

Gezocht

Gestart door wimtegels, mei 29, 2008, 20:50:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

Loopkevers. Leuke diertjes, maar helaas weet ik er bijna niets vanaf. Behalve dan dat de diertjes in de ecologische infrastructuur vaak grote problemen met zich meebrengen.

Bij dergelijke problemen probeer ik altijd te filosoferen hoe de natuur dat vroeger oploste.

Is een beek al een probleem? Ja vaak wel. Maar een omgevallen boom biedt al uitkomst. Maar hoe kwamen ze vroeger een rivier over? Een meanderende rivier biedt waarschijnlijk (een van) de oplossingen. Die maakt gewoon een veerboot.

De manier waarop heb ik omschreven in het topic Roer. Onderaan dit bericht vind je de link naar dat bericht.

Enkele maanden geleden heeft is de Roer bij een schiereiland doorgebroken. Nu is er dus een eiland. Een eiland dat achter enige tijd een verbinding met de andere oever zal hebben.

Nu zoek ik eigenlijk een paar mensen met verstand van loopkevers die op het eiland een inventarisatie uit willen voeren. Voor dit onderzoek is geen budget. Maar je bent wel in een prachtig stukje natuur. En uiteraard behoren leuke excursies in de buurt tot de secundaire arbeidsvoorwaarden.

Als er een populatie loopkevers op het eiland aanwezig is, en deze populatie overleeft tot het moment dat de nieuwe landverbinding tot stand is gekomen, dan is mijn theorie bewezen.

Wie voelt zich geroepen?

Vragen en opmerkingen kun je in dit topic plaatsen.

Als je de berichten van de eerste pagina van de onderstaande link doorneemt weet je ongeveer waar het over gaat.

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...opic=42415&st=0
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tinok

Voor de mensen die geen idee hebben wat een loopkever is (daar was ik er ook een van tot 1 minuut geleden):
Wikipedia

of werkt dit beter (ben ook een beetje een digibeet Wim ;) ) ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Loopkevers
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Th.Heijerman

Tja, helaas is dat mooie plekje te ver van Wageningen. Maar realiseer je je wel dat veel loopkevers goed vliegen en zwemmen, althans drijven kunnen ...

Theodoor

wimtegels

#3
Ja dat klopt. Maar als ik in de discussies over loopkevers in verband met ecologische infrastructuur goed geïnformeerd ben, dan zijn er soorten waarvoor water, zonder hulpmiddelen een absolute barrière is. Dit leidde zelfs tot voorstellen voor betonnen bruggen. Iets wat ik absoluut niet fraai vind in de natuur. Dat was voor mij destijds de reden om op zoek te gaan hoe de natuur dit vroeger oploste. Ik heb veel kevers en ander kruipend gedierte beken over zien steken over omgevallen bomen. Dat vraagstuk was dus snel opgelost.

Bij bredere rivieren had ik een groter probleem. Tot ik me meer ging verdiepen in het meanderproces.

Hieruit vloeit de volgende vraag voort:

Voor welke Nederlandse soorten is water zonder hulpmiddelen een absolute barrière en hoe bepalen we of die nu op het eiland zitten.

Voor het feitelijke onderzoek zouden we ook een kampeer weekendje kunnen organiseren. Kevers vangen en andere leuke dingen doen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Th.Heijerman

Voor veel bossoorten die ongevleugeld zijn, zoals bepaalde Carabussen en Cychrus, zal een brede rivier wel een barriere kunnen zijn. Maar aan de andere kant: wat hebben ze aan de andere kant te zoeken? Soorten die in uiterwaarden en langs rivieroevers voorkomen, zijn allemaal erg mobiel en aangepast aan dit dynamische milieu: ze hebben vleugels en kunnen vliegen, overstroomd worden, meedrijven en ergens afgezet worden,  etc. etc.

Als je wilt bepalen welke soorten er op een eiland zitten, moet je eigenlijk bodemvallen ingraven en is een weekendje vangen niet afdoende ... maar wel leuk natuurlijk.

Je zou ook eens kunnen kijken welke loopkeversoorten er op de Waddeneilanden voorkomen en welke niet. Of de Flevopolders, of Tiengemeten, Hompelvoet etc ...

Theodoor

wimtegels

Je hebt maar half een idee hoe lui ik ben.Stel niet uit to morgen wat je heden door een ander kunt laten doen  :grin:

Nu weer even serieus. Ik heb de handen vol aan de Roer. En af en toe moet ik een beetje tijd gebruiken om het slijk der aarde te verdienen.

Mogelijk is er al weer heel snel een landverbinding. Dus de tijd om me te verdiepen in soorten en vangtechnieken heb ik niet. Vandaar dat ik zoek naar mensen die al een beetje thuis zijn in de loopkevers.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Hebben we zo weinig kevervangers????
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

jan cuppen

Je onderschat de hoeveelheid werk, tijd en kennis om dit soort onderzoek te doen. Ben het volkomen met Theodoor eens dat in zeer dynamische milieu's als de Roer de meeste soorten kevers te goed kunnen vliegen om dit soort eiland of de andere oever niet te kunnen bereiken. Oeverstructuren en biotoop zijn veel belangrijker voor het voorkomen van loopkeversop bepaalde lokaties.

Bij het eerste beste hoog water in de Roer worden veel van je kevers van het eiland afgespoeld, anderzijds kan er ook weer van alles aanspoelen bij het zakken van het water,
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

wimtegels

CiteerJe onderschat de hoeveelheid werk, tijd en kennis om dit soort onderzoek te doen. Ben het volkomen met Theodoor eens dat in zeer dynamische milieu's als de Roer de meeste soorten kevers te goed kunnen vliegen om dit soort eiland of de andere oever niet te kunnen bereiken. Oeverstructuren en biotoop zijn veel belangrijker voor het voorkomen van loopkeversop bepaalde lokaties.

Bij het eerste beste hoog water in de Roer worden veel van je kevers van het eiland afgespoeld, anderzijds kan er ook weer van alles aanspoelen bij het zakken van het water,
Ik onderschat het werk niet. Botweg om de reden dat ik er geen inschatting van gemaakt heb.
Ik heb al gesteld dat ik een leek ben op het gebied van loopkevers. Wel heb ik in de beperkte hoeveelheid materiaal die ik doorgenomen heb ontdekt dat er echte loopkever zijn. En daar bedoel ik mee: kevers die absoluut niet kunnen vliegen.

Ik wil weten welke soorten dit zijn, en of een of meerdere van deze soorten op het eiland voorkomen.

Wat mij wel opvalt is dat er schijnbaar, en let wel ik zeg schinbaar, in het verleden een heleboel heisa om niets gemaakt is wat betreft de migratie problemen van loopkevers.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

jan cuppen

Citeer
CiteerJe onderschat de hoeveelheid werk, tijd en kennis om dit soort onderzoek te doen. Ben het volkomen met Theodoor eens dat in zeer dynamische milieu's als de Roer de meeste soorten kevers te goed kunnen vliegen om dit soort eiland of de andere oever niet te kunnen bereiken. Oeverstructuren en biotoop zijn veel belangrijker voor het voorkomen van loopkeversop bepaalde lokaties.

Bij het eerste beste hoog water in de Roer worden veel van je kevers van het eiland afgespoeld, anderzijds kan er ook weer van alles aanspoelen bij het zakken van het water,
Ik onderschat het werk niet. Botweg om de reden dat ik er geen inschatting van gemaakt heb.
Ik heb al gesteld dat ik een leek ben op het gebied van loopkevers. Wel heb ik in de beperkte hoeveelheid materiaal die ik doorgenomen heb ontdekt dat er echte loopkever zijn. En daar bedoel ik mee: kevers die absoluut niet kunnen vliegen.

Ik wil weten welke soorten dit zijn, en of een of meerdere van deze soorten op het eiland voorkomen.

Wat mij wel opvalt is dat er schijnbaar, en let wel ik zeg schinbaar, in het verleden een heleboel heisa om niets gemaakt is wat betreft de migratie problemen van loopkevers.
Dat is idd schijnbaar want in stabiele heide- en bosbiotopen komen relatief veel ongevleugelde soorten voor die zich dus niet vliegend kunnen verplaatsen en die heisa is dan wel terecht.

In "De Nederlandse Loopkevers" van Hans Turin (2000) vindt je bij iedere Nederlandse loopkeversoort een opmerking over vliegvermogen! Waarschijnlijk is er ook wel ergens een tabel gepubliceerd, maar die weet ik zo snel niet te vinden. Theodoor misschien wel.

Overigens succes toegewenst.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

wimtegels

Dank je.

Ik kon me nauwelijks voorstellen dit er geen loopkevers waren die met een rivier geen probleem hebben. Gezien de discussies die ik pakweg 15 jaar geleden gehoord heb.

Het lijkt me nu een unieke kans om te proberen iets uit te vinden van de warde van het meanderporces in deze.

Ik realiseer me dat een en ander niet eenvoudig is. Maar als ik wacht tot er weer een landverbinding is, dan is er niets meer te ondrzoeken.

De vacature staat dus nog als er mensen zijn die een poging willen wagen....

Ik heb vooral behoefte aan een of twee mensen die ged zijn i het determineren van de soorten. Voor hand en spandiensten zijn wel wat mensen te vinden lijkt me.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels