(invasieve)exoten

Gestart door wimtegels, mei 22, 2008, 16:49:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Renard

Misschien niet, maar dat geldt toch ook voor de verspreiding van zaden van een plant? Als een zaadje in de vacht van een dier blijft hangen moet hij ook maar 'afwachten' of hij in een geschikte omgeving terecht komt.  

wimtegels

Dat is zonder meer juist. Geldt ook voor parasieten tussen de veren van vogels!

Dit geeft al aan dat het heel moeilijk is een harde grens te trekken. In de uitersten zullen we het wel eens worden. Maar er zullen voldoende twijfelgevallen blijven denk ik.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#62
CiteerGeldt ook voor parasieten tussen de veren van vogels! Dit geeft al aan dat het heel moeilijk is een harde grens te trekken.
En zo komen we uiteindelijk uit bij de ziektedragers onder de insecten als de malariamug of het mugje, dat het blauwtongvirus verspreidt en allerlei andere ellende, die door met niet inheems plantenmateriaal ingesleepte schimmels (Phytophtora), bacteriƫn en virussen wordt veroorzaakt en mag de Commissie er vanaf de start ook het RIVM en de fytopathologische dienst wel bij gaan betrekken :whistle: .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Samenvattend, onze hoge mobiliteit kent zijn prijs. Zijn we bereid die betalen, letterlijk of figuurlijk?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

markmeijrink

Kan de Franse veldwesp - Polistes dominilus ook gerekend worden als exoot? Deze wesp werd b.v. in 2001 nauwelijks aangetroffen in NL daarvoor helemaal niet. Wanneer je het kaartje uit 2001 (Wespen en Mieren van Nederland, Nederlandse Fauna reeks) vergelijkt met dievan waarnemig.nl dan heeft deze soort aardig aan terrein gewonnen. Het bewijs van klimaatverandering. Deze soort is van natura mediterraan, en de noordsgrens van haar areaal lijkt steeds noordelijker te komen liggen.

M.v.gr. Mark

marcel123

CiteerKan de Franse veldwesp - Polistes dominilus ook gerekend worden als exoot?
Dit lijkt me natuurlijke uitbreiding van het areaal en daarmee geen exoot.

wimtegels

De topic over exoten is druk in gebruik.
Een prima initiatief om dit forum te openen Dylan.

Maar goed dat ik tamelijk optimistisch ben. Anders werd ik hier behoorlijk depri van.

De soorten die nu in een paar dagen voorbij zijn gekomen in dit thema illustreren maar al te duidelijk dat we niet voorzichtig genoeg kunnen zijn.

Sommige gedane zaken nemen geen keer. Voor een aantal soorten exoten zal dat zeker ook gelden. Daar zullen we mee moeten leren leven.

Maar waarom maken we die fout steeds opnieuw?

Dit weekend 10 Japanse witbuikeekhoorns.

Moeten we die nu opruimen of hebben we nog een soort nodig waar we de verspreiding van gaan monitoren.

Bestrijden wat nog te bestrijden is, te vuur en te zwaard!
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels