Hoofdmenu

Vakantie

Gestart door Kasper S, mei 08, 2008, 16:54:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

natuurliefhebber

CiteerHet uitkijkpunt is idd weinig- tot niet interessant, behalve voor de reeen en zwijnen, de weilanden die aan de hei grenzen daarentegen wel ja, en de hei zelf ook natuurlijk. Met  vele piepers, (roodborst)tapuiten, leeuwerikken, kneuen ed.



De Valenberg ken ik niet moet ik zeggen waar is dat?
Hallo Frank,

De Valenberg is het uitkijkpunt vlakbij theehuis Mossel. Vanaf oud Reemst staat het volgens mij al aangegeven op de ANWB-paddestoelen hoe je bij het theehuis moet komen (via het fietspad). Vlak voor je bij het theehuis komt, kom je op een groot open veld (wat in de zomer meestal volstaat met het beruchte sint jacobs kruiskruid). Hier kom je op een viersprong, waarbij je voor het theehuis rechtsaf zou moeten gaan. Als je op deze 4-sprong rechtdoor gaat en het fietspad blijft volgen kom je bij een wildrooster (aan de rand van het grote veld). Hier gewoon nog het fietspad blijven volgen totdat je op een gegeven moment rechts het uitkijkpunt de Valenberg. Daar is tevens gelegenheid om je fiets te stallen. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over een vlakte, waar vaak (ook midden op de dag) wilde zwijnen en reëen lopen. Met een beetje geluk kan je hier ook nog edelherten zien. Ook vele vogelsoorten kan je vanaf dit punt zien en horen.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Houdt er wel rekening mee dat het vanaf Oud Reemst naar de Valenberg nog een behoorlijk eind is.
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

vuurvlinder

Citeer
CiteerNoord Zweden. Ik hoop deze beesten nu ook eens in het wild tegen te komen.
In de schemer over landweggetjes gaan rijden. Dan heb je veel kans!

Wat noem je Noord-Zweden?
Via Oslo naar Orsa (Dalarna) daar een paar dagen zitten en dan door naar Lapland.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

Astrid,

Bereid je maar voor op een paar echte domme koppen.

Niet tegen de elanden zeggen, dan worden ze misschien verdrietig. Maar ik vind dat tot nog toe het dier met de domste uitstraling. Ik kan niet zeggen waarom. Hij gedraagt zich niet dom, maar ik vind ze een domme kop hebben.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

CiteerAstrid,

Bereid je maar voor op een paar echte domme koppen.

Niet tegen de elanden zeggen, dan worden ze misschien verdrietig. Maar ik vind dat tot nog toe het dier met de domste uitstraling. Ik kan niet zeggen waarom. Hij gedraagt zich niet dom, maar ik vind ze een domme kop hebben.
Wim, dat valt toch wel mee?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Thijs Fijen

Citeer
Citeer
CiteerNoord Zweden. Ik hoop deze beesten nu ook eens in het wild tegen te komen.
In de schemer over landweggetjes gaan rijden. Dan heb je veel kans!

Wat noem je Noord-Zweden?
Via Oslo naar Orsa (Dalarna) daar een paar dagen zitten en dan door naar Lapland.
Als je via Trysil rijdt, daar heb je heel veel kans op Elanden (schemer) Daar is ongeveer de grootste dichtheid van Noorwegen. Maar in Zweden zullen ze ook wel zitten (dacht dat er op die hoogte ook beren zaten)
Thijs Fijen

wimtegels

Citeer
CiteerAstrid,

Bereid je maar voor op een paar echte domme koppen.

Niet tegen de elanden zeggen, dan worden ze misschien verdrietig. Maar ik vind dat tot nog toe het dier met de domste uitstraling. Ik kan niet zeggen waarom. Hij gedraagt zich niet dom, maar ik vind ze een domme kop hebben.
Wim, dat valt toch wel mee?
Zal wel persoonlijke interpretatie zijn. Heeft misschien wat met mijn eigen domme kop te maken :lol:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

Citeer
Als je via Trysil rijdt, daar heb je heel veel kans op Elanden (schemer) Daar is ongeveer de grootste dichtheid van Noorwegen. Maar in Zweden zullen ze ook wel zitten (dacht dat er op die hoogte ook beren zaten)
In Dalarna zitten ook beren, maar die heb ik daar ook nog nooit gezien. :(  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

henkjanvdkolk

Citeer
CiteerDeze zomervakantie ga ik dus 2 weken naar Texel!

^_^

Inderdaad is het mijn favoriete (vogelkijk)plek in Nederland!
In oktober was het er erg mooi, met Zeekoeten, Alken, Jan-van-genten, Fraters, Strandleeuweriken, Kleine en Toendrarietgans, Ruigpootbuizerd, Slechtvalk, Roodkeelduiker, Vuurgoudhaan en Houtsnippen!
Ja, ik ben er in oktober ook een dag geweest!
Was inderdaad erg gaaf!

Had daar ook alken, toendrarietganzen, jan-van-genten, geoorde fuut etc. etc. etc.

Nu ben ik er twee weken dus heb ik veel meer tijd!


Kan houtsnip al in augustus? en waar moet ik dan wezen ('s avonds neem ik aan)?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

henkjanvdkolk

CiteerIk ga in de zomervakantie 3 weken naar de Veluwe. Naar Otterlo om precies te zijn. De camping grenst direct aan het gebied de Planken Wambuis. Hier hoop ik vooral de wat minder algemene spechtensoorten (die hier schijnen te zitten). Verder hoop ik op veel wild. Edelherten, wilde Zwijnen, Vossen, Reëen en de das. De das heb ik hier nog niet kunnen ontdekken, maar daar ga ik zeker werk van maken.

Ondertussen druk aan het sparen voor een nieuwe lens voor mijn fotocamera en hopen op veel mooie foto's
Als je de groene specht en zwarte specht wilt horen (en na zoeken vaak zien) dan zal je hoge veluwe / planken wambuis door moeten fietsen. Ik kom er ook vaak (fiets vanuit mijn huis zo het bos in en ben na 10km in Planken Wambuis.) en hoor de zwarte specht bijna altijd wel op een langere fietstocht.

Persoonlijk vind ik planken wambuis beter voor vogels. Mischien komt dat ook omdat de hoge veluwe erg is ingesteld op toeristen die daar ook veel komen, en je kan niet voor 8 uur het gebied in.

Als je 's ochtends vroeg in het planken wambuis fietst (lekker rustig) maak je zeker grote kansen op raaf, roodborsttapuit, zwarte en groene specht, tapuit. Wespendief zit er ook maar wil je die zien moet je geluk hebben (is wel goed mogelijk hoor). Tijdens deze periode is het helemaal een mooi gebied vanwege vele grauwe en bonte vliegenvangers, gekraagde roodstaart, koekoeken, boomleeuweriken en fluiters.

Ik heb een keer op de Valerberg gepost ('s avonds). Toen zag ik reeën, wilde zwijnen en edelherten (ook burlend!).

Kleine bonte specht (ik neem aan dat je die ook bedoelt) is ongelofelijk lastig. Ik inventariseer in het bennekomse bos en daar zitten 2 paartjes. Ik heb ze allebei maar een paar keer gezien terwijl ik er ontzettend vaak kom (in tegenstelling tot groene/zwarte specht die ik bijna altijd wel hoor).  
Tja, ik ben er nog niet achter hoe je de kleine bonte pecht makkelijk kan zien...

In elk geval succes!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Lasse de Vries

Ik ga van 6 tot en met 20 augustus naar Portugal, Algarve, Albufeira.
En in de herfst naar Terschelling.

Lasse

g.j. keizer

#40
Citeer
Citeer
Als je via Trysil rijdt, daar heb je heel veel kans op Elanden (schemer) Daar is ongeveer de grootste dichtheid van Noorwegen. Maar in Zweden zullen ze ook wel zitten (dacht dat er op die hoogte ook beren zaten)
In Dalarna zitten ook beren, maar die heb ik daar ook nog nooit gezien. :(
Astrid,
In Dalarna leven ongeveer 60 beren, die van een volgzender zijn voorzien en door een onderzoeksteam worden gevolgd. En voor elanden moet je in Zweden vooral in het grensgebied met Noorwegen (noordwestelijk van Höljes : Finnskogen) zijn. Daar kan een imposante stier je (buiten het jachtseizoen) overdag de weg versperren en minutenlang naar je staren zonder aanstalten te maken om jou auto doorgang te verlenen en kom je in de schemering op veldjes langs de bosrand regelmatig grazende koeien tegen. Maar pas op : jonge stieren, die zich nog moeten "bewijzen", kunnen zonder aanleiding tot de aanval overgaan en koeien, die een in de bosrand verscholen kalf hebben, zijn erg gevaarlijk. Zo'n tien jaar geleden belandde een Duits echtpaar met twee kinderen in het ziekenhuis. Zij waren met een camera in de aanslag een veld overgestoken om een plaatje van een koe (met een niet zichtbaar kalf) te schieten, waarop de koe op ze afstormde, zich vlak voor hen op haar achterpoten staand oprichtte en de vier gezinsleden met de hoeven van haar voorpoten ernstig aan hoofd en bovenlichaam verwondde. Finnskogen is overigens ook het gebied met de meeste lynxen en wolven, waarvan ik in 20 jaar tijd nooit iets anders dan prenten en uitwerpselen heb waargenomen. En vogels : taigagaaien op de P-plaatsen bij watervallen en natuurreservaten, foeragerende waterspreeuwen in de stroompjes naar en/of in de Klarälven en notenkrakers onder en in de oude dennen voor de bibliotheek in Rättvik.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

vuurvlinder

Gerrit,

bedankt voor de tips. Mooi om te weten dat die beren gezenderd zijn, dan is het misschien toch wel de moeite waard op met zo'n berensafari mee te gaan.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

redmar_woudstra

Glaskogen (tussen Arvika en Arjäng) is ook erg goed voor Elanden. Vrij rustig gebied, 1 ANWB-camping (welke dus vol staat met Nederlanders) en mooie kano-mogelijkheden. Tot slot: Tiveden ten zuiden van Askersund. Ook een leuk gebied voor Elanden (en Hazel/Auerhoenen!).
groet,
Redmar

vuurvlinder

CiteerGlaskogen (tussen Arvika en Arjäng) is ook erg goed voor Elanden. Vrij rustig gebied, 1 ANWB-camping (welke dus vol staat met Nederlanders) en mooie kano-mogelijkheden. Tot slot: Tiveden ten zuiden van Askersund. Ook een leuk gebied voor Elanden (en Hazel/Auerhoenen!).
Das toevallig! In die buurt zijn wij al eens geweest, op aanraden van Zweedse kennisen en volgens mij stonden wij toen op een stampvolle ANWB camping in de buurt van Arjang. De omgeving vonden wij niet zo geweldig en de camping nog minder. Na 1 overnachting zijn wij toen doorgeknald naar Orsa, Dalarna. Die omgeving sprak ons veel meer aan, evenals Jamtland en Harjedalen, waar we 2 jaar geleden doorheen reden op weg naar Umea.
Vorig jaar reden we vanaf Orsa via Oslo naar de Zweedse (ook mooi) Fjorden, onderweg een overnachting gedaan op een camping, net onder Oslo met een Nederlandse eigenaresse. Elanden waren daar helaas de enige bezienswaardigheid. De camping stond midden in de Wasa velden en het bosje in het midden was the place to be. :(  
Wij gaan nu echt voor het hoge noorden, dus tips zijn van harte welkom!

b.t.w. Hoe krijg je die puntjes op de aas en ees? :wacko:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Thijs Fijen

Citeerb.t.w. Hoe krijg je die puntjes op de aas en ees? :wacko:
Alt 137 (alt inhouden, 137 in volgorde indrukken in het rechtse cijferblokje) voor ë

Of je tikt de dubbele aanhalingstekens en meteen daarna de e of de a (werkt soms niet, dan zie je de dubbele aanhalingstekens meteen verschijnen.)
Enkel aanhalingsteken voor de é en de á en de ó en de í en alle klinkers eigenlijk
Dubbele aanhalingstekens werken ook op alle klinkers.
Hoofdletter kan ook, dan eerst aanhalingstekens en dan shift de letter.

æ = alt 145
ä = alt 132
ü = alt 129

etc PDF enkele alt-code's
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Thijs Fijen

wimtegels

Citeer
b.t.w. Hoe krijg je die puntjes op de aas en ees? :wacko:
En als je geen zin hebt in die alt codes, tikken in wordt, kopieren en plakken :P  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#47
CiteerWij gaan nu echt voor het hoge noorden, dus tips zijn van harte welkom!
Astrid,
Afhankelijk van hoe ver naar het hoge noorden je gaat, hierbij nog wat tips (voor onderweg) :
- het schiereiland Vindförberg in het Oresjönmeer bij Furudal
- het natuurreservaat met de waterval van Styggforsen bij Boda (t.n.v. Rättvik)
- de (omgeving van de) waterval van Njupeskär bij Särna
- het natuurreservaat en de waterval van Tännforsen zuidwestelijk van Åre : aanrader !!!
- de natuurreservaten van Suljätten en rondom Bergsjögrottorna ten noorden het Kallsjönmeer (noordelijk van Åre) : vanaf Kall richting Trondheim
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

vuurvlinder

Citeer
- het natuurreservaat met de waterval van Styggforsen bij Boda (t.n.v. Rättvik)
- de (omgeving van de) waterval van Njupeskär bij Särna
Gerrit,

hier zijn wij al geweest en inderdaad de moeite waard. Bedankt voor de overige tips. Hoever noordelijk wij gaan hangt ook een beetje van het weer af. Wij zijn er ook nog niet uit welke richting we dan uit willen, langs de Noorse grens omhoog of richting Kiruna en dan via Lulea weer naar beneden.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.