onbekende insecten

Gestart door michiel k, februari 27, 2006, 22:04:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

michiel k

Onderstaand insect kan ik niet thuisbrengen. In mijn boekjes staan geen soorten met de dwarsstreepjes die deze soort op zijn rug heeft. Wie helpt mij verder?
Michiel van Kerkvoorde

michiel k

En deze foto heb ik ook nog. Ik dacht zelf aan een snuitkever, mogelijk een Phyllobius soort. Maar ik kan me voorstellen dat de foto niet goed genoeg is om er wat zinnigs over te zeggen.  
Michiel van Kerkvoorde


michiel k

En tot slot heb ik nog deze sluipwesp. Maar ik had al eerder op dit forum gelezen dat dit een erg grote familie is, waarbij determinatie tot op soortsniveau erg lastig is.  
Michiel van Kerkvoorde

gardensafari

De bovenste is een larve van de groene stinkwants. Er zijn verschillende instars. In de eerste hebben ze zwarte dwarsstreepjes, in de latere zijn die weg. Een goede aanwijzing is het laatste, donkere antennelidje en het voorlaatste tweekleurige lidje.

Groetjes,

Hans

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

michiel k

Marcel, ik geloof je graag. Ik mis de vleugels bij dit insect en daarmee die ruitvorm op het achterlichaam, die je bij veel wantsen ziet. Jonge wantsen hebben geen vleugels?
Michiel van Kerkvoorde

gardensafari

Helaas is foto 2 inderdaad net niet goed. Je moet bij deze kevertjes de voorpootjes kunnen zien. Als daar een haakje aan zit, dan spreken we over een Phyllobius-soort, zijn de voorpootjes geheel glad dan is het een verder nagenoeg identieke Polydrusus (of Polydrosus)-soort.

Groetjes,

Hans

PS Op de derde foto een sluipwesp, maar daar waag ik me niet aan. Dat is een nagenoeg onmogelijke groep.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

michiel k

Hans, hartelijk dank! Zo leer je nog eens wat. Dat is informatie die je in de Tirion insectengids niet tegenkomt.  
Michiel van Kerkvoorde

Mark van Veen

#8
De eerste foto is een juveniele stinkwants. De jongen hebben inderdaad geen vleugels, daarom missen ze het kenmerkende patroon met het vliezige driehoekje van de volwassenen. Je ziet dat het een wants is aan de smalle kop en de vijfledige antennen. Onderop de kop moet een steeksnuit zitten.
groet,

Mark van Veen