zwart met geel beestje

Gestart door ratje, mei 25, 2008, 14:30:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

in de tuin vond ik dit beestje. De Kop is zwart met geel denk ik. Ik kan er niet goed wijs uit worden. Het lijf is geel. Het beestje beweegt het lijf van boven naar beneden. Ik dacht aan een soort larve. maar heb geen idee. Het was wel een mooi gezicht.
Wie weet wat dit kan zijn?

ratje


ratje

en de onderkant

Jorgen

Het is een net ontpopt lieveheersbeestje. Mooi om te zien ^_^  
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

ratje

CiteerHet is een net ontpopt lieveheersbeestje. Mooi om te zien ^_^
dank je Jorgen en bedankt :duim:  

han.endt

Niet helemaal. Het popstadium is hier net begonnen. Onder de verse pop ligt het oude larvehuidje.

Jorgen

Inderdaad, foute woordkeuze van mij.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

ratje

#7
Nu begrijp ik het, het zwarte is dus het oude huidje van het lieveheersbeestje.

Arp

#8
CiteerNu begrijp ik het, het zwarte is dus het oude huidje van het lieveheersbeestje.
Nou, zoiets. Het is de oude huid van de larve. De larve zet zich met een soort plaksel met zijn staart vast aan het substraat en wordt een pop door het huidje af te stropen (op de foto's net gebeurd). Het huidje blijft rond de vastgeplakte staart liggen (en kan nog helpen bij determinatie). De "kop" van de pop is dus het deel dat opgetild wordt - je ziet ook de opgevouwen pootjes zitten. Over enkele dagen komt dan de kever (het "lieveheersbeestje") uit de pop.

Het bewegen zal nu nog een gevolg geweest zijn van het afstropen/verpoppen, maar de pop blijft bewegelijk op die manier en kan zich aldus blijven oprichten, mogelijk om de hoek met de zon wat aan te passen om uitdroging te voorkomen (ze reageren in elk geval op warmte/licht door zih op te richten) en/of om mogelijke vijanden iets af te schrikken (heftig bewegen).

Ik zou nog in m'n poppenfoto's moeten graven om een idee te krijgen voor een mogelijke determinatie (lastig met die verse kleur en toch al een onzeker verhaal - LHB-poppen determineren). Zo uit het bolletje misschien 5-stip of Vloeivlek (?????!)

Heb je de pop nog, c.q. verder uitgekleurde foto's?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ratje

Citeer
CiteerNu begrijp ik het, het zwarte is dus het oude huidje van het lieveheersbeestje.
Nou, zoiets. Het is de oude huid van de larve. De larve zet zich met een soort plaksel met zijn staart vast aan het substraat en wordt een pop door het huidje af te stropen (op de foto's net gebeurd). Het huidje blijft rond de vastgeplakte staart liggen (en kan nog helpen bij determinatie). De "kop" van de pop is dus het deel dat opgetild wordt - je ziet ook de opgevouwen pootjes zitten. Over enkele dagen komt dan de kever (het "lieveheersbeestje") uit de pop.

Het bewegen zal nu nog een gevolg geweest zijn van het afstropen/verpoppen, maar de pop blijft bewegelijk op die manier en kan zich aldus blijven oprichten, mogelijk om de hoek met de zon wat aan te passen om uitdroging te voorkomen (ze reageren in elk geval op warmte/licht door zih op te richten) en/of om mogelijke vijanden iets af te schrikken (heftig bewegen).

Ik zou nog in m'n poppenfoto's moeten graven om een idee te krijgen voor een mogelijke determinatie (lastig met die verse kleur en toch al een onzeker verhaal - LHB-poppen determineren). Zo uit het bolletje misschien 5-stip of Vloeivlek (?????!)

Heb je de pop nog, c.q. verder uitgekleurde foto's?
Hallo
sorry dat het zo lang duurde, mijn pc was stuk en ik heb nu een nieuwe. Ik heb wel meerder foto's maar daar zal niet veel anders uitkomen. Ik vind de naam wel leuk hoor, het belangrijkste was echter dat ik wist wat het zou zijn. Je uitleg is zeer helder. Bedankt hiervoor :duim: