Hoofdmenu

halsbandparkiet

Gestart door Ellen Luijks, november 01, 2004, 15:43:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ellen Luijks

Ik heb in het weekend voor het eerst Halsbandparkieten gezien. Dat was in Meijendel.
Ik had al niet de hoop dat die ook hier ingevuld konden worden, maar dat bleek wel het geval.
Maar als ik dan ga kijken naar eerdere vermeldingen van de halsbandparkiet dat zie achter sommige esc. staan.

Nu is mijn vraag. Is een halsbandparkiet nu inheems of uitheems?

Ik vind inheem, want er zijn er zoveel van. Als er in een keer 1200 worden gesignaleerd, dan noem ik dat geen uitheems meer. Van de sommige zeldzame vogels in ons land zijn er minder van.


Groetjes

Ellen

matthijsbroere

#1
Ze zijn uitheems. Van origine komen ze niet in Nederland voor, en wilde halsbandparkieten zijn niet in staat op eigen kracht naar Nederland te zijn gekomen, DUS zijn ze uitheems.
Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de fazant. Deze soort is, hoe algemeen ie ook is, OOK uitheems.

Het heeft niet met de aantallen te maken waarin ze voorkomen in Nederland, maar met hun oorsprong.

Maar dat neemt niet weg dat het leuke vogels zijn om tegen te komen!  :)  
Matthijs Broere

Ellen Luijks

maar als ik een fazant invoer dan zet ik er toch ook geen esc. achter.

Dat zou dus eigenlijk wel moeten.
Groetjes

Ellen

matthijsbroere

Ik doe het wel...
Maar in principe de beslissing aan iedereen zelf wat wel/niet tot wilde vogels wordt gerekend.  
Matthijs Broere

jasper

Fazant is zo'n soort dat je tot de Nederlandse Fauna kunt rekenen, heb ik mij laten vertellen ;), omdat de soort al zo algemeen is dat die niet meer als een esc wordt gezien.

BWoets

Hij hoort niet op je officiele lijst te staan Jasper.
Net als Grote Canadees. Die hoort daar ook niet thuis.

Trouwens.
Is het niet wat om soorten die toch altijd escape/exoot zijn dat ook mee te geven?
Dus Fazant, Heilige Ibis, Grote Canadees enz.
Dat zou een stuk fraaier zijn met betrekking tot de rankings, omdat de ene er nu wel consequent in is en een ander weer niet.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

jasper

Bij mij staat de Fazant, Nijlgans, Halsbandparkiet, Perzikkopagarponis, etc gewoon op mij lijst, dan wel met een vermelding dat de soort niet "officieel" in Nederland voorkomt   :duim:


matthijsbroere

Bob, wat mij betreft zouden ze standaard op escape/exoot moeten staan. Maar omdat iedereen hier weer een andere mening over heeft, moet iedereen voor zichzelf kunnen bepalen of hij/zij de soort meerekent.
Matthijs Broere

jasper

Citeermoet iedereen voor zichzelf kunnen bepalen of hij/zij de soort meerekent.
Dat lijkt me een goed idee.

:duim: Jasper

Ellen Luijks

jullie zeggen dat een halsbandparkiet en een fazant niet inheems zijn.

Is het konijn en de klaproos ook inheems?

Terwijl als er eens in de 100 jaar de sneeuwuil komt, die opeens wel inheems is.

Waar en wanneer leg je de grens of iets inheems of uitheems is?
Groetjes

Ellen

Jan Harteman

Je zou er ook voor kunnen kiezen om de soorten die minder dan 50 jaar in Nederland voorkomen het predikaat uith ipv esc mee te geven.
Dan hoef je dus niet na te denken of het een escape/uitsnapt exemplaar is, of mogelijk al nageslacht van de escape...dit neemt verwarring weg.
En of je nu kiest voor 50 of 100 jaar algemeen aanwezig...er moet een grens zijn (zelfs de knobbelzwaan is uit Azië ingevoerd enkele honderden jaren geleden!).

jennifer88

maar de knobbelzwaan rekenen we wel tot inheems toch? iedergeval ik wel :duim:
kwestie van tijd lijkt mij dat.
hoewel de fazant ook al een tijd rondloopt in nederland wordt die wel tot uitheems beschouwd *tot vele*
maarja ieder zijn eigen mening
jennifer distelbrink
 
(l) yellow (l)

Jan Harteman

Citeerhoewel de fazant ook al een tijd rondloopt in nederland wordt die wel tot uitheems beschouwd
Dat komt vooral ook omdat fazanten nog steeds worden/werden uitgezet voor de jacht. En de knobbelzwaan; de meeste mensen wéten niet eens dat ze uitheems zijn (zoals het geval is met de Turkse tortel en het Konijn...ook dat is bij de meesten onbekend).

Ellen Luijks

dat van die knobbelzwaan wist ik inderdaad niet.
Maar als je zo door gaat is dadelijk de hele nederlandse flora en fauna uitheems.
Blijven alleen de merel en de koolmees over.

Groetjes

Ellen

jennifer88

ja idd zoiets ja, worden de vogelgidsen een stuk dunner :unsure:  
jennifer distelbrink
 
(l) yellow (l)

Jan Harteman

Nee natuurlijk niet ;) uitheems of inheems...wanneer ze algemeen broedend voorkomen (of algemeen als trekvogel vanuit het buitenland) dan lijkt het me handig om ze te kunnen determineren vanuit een vogelgids!
En de knobbelzwaan heeft zijn inburgeringscurses met een dikke voldoende afgerond, dus die heeft zijn verblijfsvergunning al lang geleden gekregen!
(jaja, we houden het actueel  :P )

LeonW

Even voor alle duidelijkheid : een escape is niet hetzelfde als een exoot. Bij escapes gaat het om dieren die uit gevangenschap zijn ontsnapt. Exoten zijn dieren die hier van nature niet thuis horen, maar om een of andere reden in het wild voorkomen en er zich zelfs aardig weten te redden. Voorbeelden van exoten zijn muntjaks op de Veluwe, wasberen, beverratten, en ook Nijlganzen, Canadese Ganzen etcetera.
De fazant kun je geen exoot meer noemen. Deze vogel komt hier namelijk al minstens sinds de Middeleeuwen voor en misschien zelfs wel al eerder. Hij heeft zich verwilderd en komt algemeen voor. Datzelfde geldt voor de knobbelzwaan.
De Turkse Tortel heeft zich op eigen kracht weten te vestigen in ons land en is ook geen exoot.  

thijs

Het vreemde is dat sommige (lees veel) mensen de Fazant niet meetellen voor hun lijst, maar de knobbelzwaan wel.
Dit terwijl de Fazant al met de Romeinen is mee gekomen, en hier al langer is dan de Knobbelzwaan.
Deze kwam hier als parkvogel, vooral voor de donsveertjes, maar "pas" in de Middeleeuwen

(dacht ik :unsure: )

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

dacht juist andersom...
Thijs Fijen

RogiervanV

#19
Idd Fazanten komen uit het verre Azie en ik geloof niet dat de Romeinen daar ook al zaten. Staat me nog wel iets bij trouwens dat er altijd wel wat Knobbelzwanen in NL gebroed hebben maar dat ze sinds ze door de mens ingevoerd werden in parken veel algemener zijn geworden (waardoor het grootste deel nu afstammeling zou zijn van die "verwilderde" exemplaren).

Maar ik kan het ook mis hebben...  B)
Rogier van Viegen

Thijs Fijen

ja maar dat deel van genen zal wel onderhand te verwaarlozen zijn denk ik.
Thijs Fijen

Jan Harteman

Nou dat is maar de vraag...
Iedere vogelaar ziet wel eens een koppel Knobbelzwanen met zowel witte als grijze kuikens. Verondersteld wordt door sommige ornithologen dat de witte kuikens vooral genen bevatten van de ingevoerde Knobbelzwaan, de grijze kuikens zouden dan weer de wilde genen als overgroot deel bevatten.
't zal allemaal wel met ressecieve en dominante genen te maken, bla bla...maar uiteindelijk zou je aan die grijze en witte kuikens kunnen zien dat ze gemengde voorouders hebben. Zo doet het verhaal de ronde...

De witte kuikens (en volwassen Knobbelzwanen met lichte pootkleur) noemt men ook wel Poolse Knobbelzwanen. De grijze kuikens hebben op volwassen leeftijd een donkere pootkleur.

CiteerHollanders en Polen
U kent ongetwijfeld het verhaal van het lelijke eendje. De jonge, bruin gekleurde zwaan die later in de spiegeling van het water ontdekt dat hij smetteloos wit en heel mooi is geworden. Niet alle jonge zwanen die u ziet zwemmen zijn bruin. Er zitten ook witte exemplaren tussen. Dat zijn nakomelingen van Poolse zwanen die  hier ooit voor het witte dons geïmporteerd zijn. Alle Hollandse jongen zijn grijsbruin. Door al het fokken en kruisen kom je nogal eens ouders met kroost van verschillende nationaliteiten in hun kielzog tegen.
De knobbelzwanen zijn niet alleen verwilderd, ze hebben in de loop der jaren zelfs een bescheiden trekritme ontwikkeld. In het voorjaar en de zomer komt u ze in de parken en op het platteland tegen. Het wijfje tronend op een enorm groot nest en in de buurt het mannetje als wachter. In de nazomer verlaten ze hun broedgebieden en er duizenden te vinden op de randmeren en andere grote wateren. Als eindeloze rijen ijsschotsen deinen ze langs de dijk van Lelystad naar Enkhuizen. Daar maken ze de rui door, kunnen een aantal weken niet vliegen en voeden zich met de draadwieren en andere ondergedoken waterplanten.

Lees ook: http://www.aviornis.nl/noord/Aviornis/Regi...ekst-Zwanen.htm

harderbroek

Over exoten gesproken.

In 2003 heeft Sander Pieterse daar een mooi stage verslag van gemaakt

Sander zit/zat op op het centrum Centrum Milieukunde, Universiteit in Leiden

Titel: Exoten in de Nederlandse Avifauna

Voor wie wil kan ik jullie die toe zenden via de mail
Het is in een pdf file.

Gelieve dan even verzoek naar r.swieten2@chello.nl

groet
Robbie
Zeewolde
Flevoland

Het bestand is ook te uploaden op Flevolands Vogel Net
maar dan moet je wel member zijn van het FVN

Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

harderbroek

Citeer
Voor wie wil kan ik jullie die toe zenden via de mail
Het is in een pdf file.

Gelieve dan even verzoek naar r.swieten2@chello.nl

Let wel het bestand is 1,68 mb

R
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Jan Harteman

Een zeer interessant document! Bedankt voor het mailtje!

harderbroek

Geen dank Jan en weer over tot de orde van de dag
Birds
Robbie
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

LeonW

Sovon meldt nav halsbandparkieten het volgende:

Op vrijdag 12 november a.s. organiseert SOVON Vogelonderzoek Nederland de eerste landelijke slaapplaatstelling van halsbandparkieten. De bedoeling is dat alle
bekende (en wellicht minder bekende of nieuwe) slaapplaatsen van
halsbandparkieten op één moment geteld worden zodat we een goed beeld krijgen
van het werkelijke aantal halsbandparkieten dat in Nederland voorkomt. In de
belangrijkste regio's van Amsterdam, Den Haag en Rotterdam worden alle parken
waar halsbandparkieten slapen (of hebben geslapen) in principe al bemenst. In
Amsterdam worden de tellingen gecoördineerd door de KNNV Amsterdam (Geert
Timmermans, harmat4@xs4all.nl) en Vogelwerkgroep Amsterdam (Jip Louwe Kooijmans, mgavleeuwen@chello.nl). In Den Haag coördineert Tom Loorij (tloorij@xs4all.nl) de tellingen en in Rotterdam is André de Baerdemaeker (baerdemaeker@hotmail.com) de coördinator. Je kunt er van uit gaan dat in deze drie regio's alle bekende slaapplaatsen al geteld worden. Wil je in een van bovengenoemde regio's nog meedoen, dan kun je het beste even mailen naar de desbetreffende coördinator. Weet je elders in het land een park waar wel eens halsbandparkieten gezien worden of is er een vermoedelijke slaapplaats, zorg er dan voor op vrijdag 12 november een uur voor zonsondergang in het park aanwezig te zijn. Het gros van de halsbandparkieten verzamelt zich zo'n half uur voor zonsondergang op de slaapplaats.
Probeer de invallende vogels te tellen of te schatten; wees erop beducht dat
halsbandparkieten vaak laag en met verrassende snelheid vanuit allerlei
richtingen aan komen vliegen. Als de neergestreken vogels goed zichtbaar zijn,
is het lonend om ze een paar keer te tellen. Eenmaal op de slaapplaats
aangekomen, zitten de vogels doorgaans nog enige tijd te ruziën of knoppen te
bijten. Wanneer het donker is, zijn ze stil.
Na afloop van de telling zien we je aantal graag tegemoet op onze speciale
halsbandparkietenwebsite (zie www.sovon.nl onder Jaar van de Halsbandparkiet).
Kijk voor meer informatie in de laatste SOVON-Nieuws van oktober of surf naar
www.sovon.nl. Meer informatie over het project is verkrijgbaar bij
harvey.vandiek@sovon.nl

:duim:  

Jan Harteman

Waren alle vogels maar zo makkelijk op enkele vaste slaapplaatsen te tellen ;)
(liefst overdag zelfs!)