Hoofdmenu

Boommarter

Gestart door Pim, februari 21, 2006, 21:53:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Even wat positief nieuws (hoewel eekhoorns het hier niet helemaal mee eens zullen zijn.....)

CiteerBoommarter vestigt zich definitief in duinen



De beheerder van de Amsterdamse Waterleidingduinen meldt spectaculair nieuws over de fauna van de duinen. In 2005 zijn er zoveel waarnemingen gedaan van de boommarter dat de soort zich hier definitief gevestigd moet hebben. Duinwachter Hans Vader, waterregelaar Peter Jongeneelen en vaste bezoeker Gerard van Went hebben ieder afzonderlijk in de zomer van 2005 een boommarter waargenomen. Anderen hebben in 2004 en in 2005 sporen gevonden die duiden op het voorkomen van de boommarter: prooiresten in een boom en marterachtige uitwerpselen. Waternet leidt uit deze waarnemingen met zekerheid af dat de soort zich in het westen van het land heeft gevestigd.

De boommarter is ongeveer 50 cm groot en leeft van zoogdieren, vogels en insekten. Bloedstollend zijn de jachtpartijen op eekhoorns die zich in boomkruinen afspelen.

De dichtsbijzijnde plaats waar boommarters leven, is het Gooi. Daar wordt de populatie geschat op 25 vrouwtjes. Daarnaast zijn de afgelopen 15 jaar af en toe boommarters doodgevonden in het gebied tussen de duinen en het Gooi. Ook zijn er enkele onbestigde waarnemingen in andere duingebieden in Zuid-Kennemerland.


Bron: natuurwegwijzer
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Corryabbink

#1
Krabsporen op bomen heb ik ook bij de kippenloop waarin fruitbomen staan. Bij ons is het naar ik meen de steenmarter of kun je die sporen ook nog onderscheiden?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Wij hebben 100% zeker steenmarters in onze landbouwschuur. Ik wou alleen maar even aangeven dat deze ook krabsporen op bomen achterlaten en zoals je zei eekhoorns idem.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jeroen Nagtegaal

Ik heb wel eens gehoord dat je eigenlijk geen zekerheid kon krijgen met het verschil tussen boom en steenmarter. het beste en zekerste was iets met de haren als ja daar tussen ging blazen. De uiterlijke kenmerken kon je niet vanuit gaan. ook de drol was niet zeker, de geur die er niet zou zijn, maar dat was ook niet altijd zeker. Ik zou graag horen welke kenmerken nou zeker zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Windekind

o.a.  bef , de kleur van de onderharen, biotoop.
Zoek zelf maar eens verder.



Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Jeroen Nagtegaal

Citeero.a.  bef , de kleur van de onderharen, biotoop.
Zoek zelf maar eens verder.



Elmar
Ik heb dus ook gehoord dat de bef geen zekere was, was vaiabel in kleur en grootte
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jesse

mijn vader heeft afgelopen week een marterachtige de weg zien oversteken.Hij kwam vanuit de AWD, en stak de weg over die hierlangs loopt.Dit was in Zandvoort.

groet,

jesse zwart

marcel123

Waarschijnlijk kun je het bij de VZZ wel leren:
CiteerNOZOS: Boommarter inventarisatiecursus.
De eerste boommarterinventarisatiecursus in samenwerking met de VZZ en de Boommarterwerkgroep. De opzet is om via de cursus mensen te vinden die de komende jaren in Zuid-Kennemerland de Boommarters gaan inventariseren. We weten dat ze er zitten, maar waar exact en hoeveel is onduidelijk.
Interesse: Peter van der Linden is contact – 035 - 7720080