Samenwerking VOFF en Stichting Natuurinformatie

Gestart door Dylan, mei 22, 2008, 16:37:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dylan

De Stichting Natuurinformatie (bekend van o.a. Waarneming.nl, de grootste natuursite van Nederland) en de Stichting VeldOnderzoek Flora en Fauna (samenwerkingsverband van onder andere SOVON, RAVON, De Vlinderstichting en verwante organisaties, beheerder van www.telmee.nl) gaan samenwerken. Deze samenwerking richt zich op de verzameling van gegevens over het voorkomen en de verspreiding van Nederlandse plant- en diersoorten. Hiertoe hebben beide partijen op 20 mei 2008 een overeenkomst ondertekend.

Hoofddoel van de samenwerking is om zoveel mogelijk mensen te interesseren en enthousiasmeren voor het doen en doorgeven van waarnemingen in de natuur. Samen willen zij dat doel bereiken door de verschillende invoerkanalen waarover zij beschikken langs een gezamenlijke kwaliteitscontrole te leiden, en deze vervolgens aan te sluiten op de Nationale Databank Flora en Fauna (NDFF). De VOFF en Natuurinformatie verzamelen op die manier 90% van de actuele gegevens.

Het is de gezamenlijke wens van beide partners om deze gegevens zo goed mogelijk beschikbaar te maken en zodoende een bijdrage te leveren Nederlandse natuurbeleid, -beheer en -onderzoek.

Het resultaat van de samenwerking voor de waarnemers zal zijn dat zij op eenvoudige en moderne wijze gegevens in kunnen voeren in de Nationale Databank Flora en Fauna. Via verschillende websites krijgen zij toegang tot gezamenlijke, gebruikersvriendelijke toepassingen waarmee ze hun kennis van de veldbiologie verder kunnen ontwikkelen.

Een van de toepassingen die de gegevensverzameling en -beoordeling in belangrijke mate zal ondersteunen zal een nieuw gezamenlijk landelijk natuurforum zijn. Hierop kunnen waarnemers kennis en ervaringen over taxonomie, ecologie, natuuronderzoek en andere zaken delen.

De VOFF is het overkoepelend orgaan voor Particuliere Gegevensbeherende Organisaties. Stichting Natuurinformatie richt zich op informatievoorziening en ICT voor natuurorganisaties en het brede publiek, met een focus op beschikbaarheid en actualiteit.

Link naar persbericht: http://www.perssupport.nl/publishingweb/pr...=NL&pageIndex=1
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl


hiskodevries

de voorzitters voff en natuurinfo tekenen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

tekenaar

dit (verheugende) berict roept wel een vraagje op. Er wordt gesproken over ene nieuw forum. Wat is de meerwaarde van een nieuw forum naast het forum waar ik dit berichtje nu post en de diverse forums van bij de VOFF aangesloten NGO's? Of begrijp ik dit verkeerd?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Dylan

#4
Citeerdit (verheugende) berict roept wel een vraagje op. Er wordt gesproken over ene nieuw forum. Wat is de meerwaarde van een nieuw forum naast het forum waar ik dit berichtje nu post en de diverse forums van bij de VOFF aangesloten NGO's? Of begrijp ik dit verkeerd?
Er komt op termijn een gezamenlijk forum. We gaan er nu vanuit dat het forum waar je nu op zit de basis zal zijn. Dat is immers al bewezen, en heeft de gebruikers.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

luc.hoogenstein

Een kritische vraag: de VOFF is een commerciele organisatie, waar waarnemers dus belangeloos data aan lijken te gaan leveren. Alle PGO's opereren onder de vlag van de VOFF, en de PGO's zijn voor hun bestaan ten dele afhankelijk van de verkoop van data en afgeleide rapportages. Vooralsnog wordt deze data verzameld door werknemers van de betreffende PGO's en hun vrijwilligers (denk aan SOVON bijvoorbeeld). Heeft de samenwerking van wrn.nl en de VOFF tot gevolg dat de data van wrn.nl geintegreerd wordt in de databestanden van de verschillende PGO's, en daarmee dus feitelijk onderdeel gaat uitmaken van "de te verkopen producten" van de verschillende PGO's? Het lijkt mij verstandig om de gebruikers van wrn.nl hier goed over voor te lichten, want in principe lijkt elke waarneming mij eigendom van de waarnemer en niet van wrn.nl/VOFF.

groet,
Luc

(even de advocaat van de duivel spelen: vooralsnog lijkt het erop dat de VOFF een hele slimme poets bakt richting de commerciele ecologische adviesbureau's door wrn.nl voor haar karretje te spannen.... :grin: )

hiskodevries

Luc, wat jij beschrijft is een al langere tijd bestaande situatie , die elke gebruiker zelf kan inregelen
http://waarneming.nl/gebruiker_toestemming.php
bereikbaar via mijn waarneming.nl->optie 'Waar gaat mijn data naar toe'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

luc.hoogenstein

#7
CiteerLuc, wat jij beschrijft is een al langere tijd bestaande situatie , die elke gebruiker zelf kan inregelen
http://waarneming.nl/gebruiker_toestemming.php
bereikbaar via mijn waarneming.nl->optie 'Waar gaat mijn data naar toe'
Als ik de link volg krijg ik het schermpje "Acces denied"  :D .

Maar waar het me om gaat is dat het waarschijnlijk de meesten niet duidelijk zal zijn wat er met de data gebeurt als gevolg van het ondertekende contract met de VOFF. Het leeuwendeel van de gebruikers zal een dergelijke toestemming hebben gegeven voordat de deal met de VOFF werd gesloten. Als je ook ziet hoe vaak dit topic gelezen is, dan kun je je serieus afvragen of de meesten uberhaupt wel in de gaten hebben dat voor een samenwerking met de VOFF is gekozen. Het lijkt me dat je zoiets toch wel fatsoenlijk moet communiceren naar je gebruikers, op zijn minst via een nieuwsbrief ofzo, waarin wordt uitgelegd wat de consequenties zijn en hoe je dit in je profiel kunt regelen. Nu heb ik het gevoel dat de samenwerking met VOFF de gebruikers "door de strot wordt geduwd", als je begrijpt wat ik bedoel. Of heb ik iets over het hoofd gezien?

groet,
Luc

(edit: net even gekeken hoe bij mij de "Waar gaat mijn data naar toe"-velden waren ingevuld, en tot mijn verbazing heeft wrn.nl blijkbaar standaard een aantal velden ingevuld die je zelf weer moet uitzetten? De VOFF wordt overigens nergens genoemd, wel enkele PGO's. De lijst van PGO's is echter langer dan die paar die je aan kunt vinken: wat gebeurt er met gegevens voor de PGO's die wél onder de VOFF vallen maar niet in het genoemde lijstje staan?)

marcel123

#8
CiteerMaar waar het me om gaat is dat het waarschijnlijk de meesten niet duidelijk zal zijn wat er met de data gebeurt als gevolg van het ondertekende contract met de VOFF. Het leeuwendeel van de gebruikers zal een dergelijke toestemming hebben gegeven voordat de deal met de VOFF werd gesloten.
Dit scherm is geen gevolg van de deal met de VOFF maar bestaat al veel langer, zie bijv. http://waarneming.nl/samenwerking.php,
http://waarneming.nl/help.php?id=23 FAQ punt 11 en andere topics op het forum.
CiteerWat gebeurt er met de gegevens in Waarneming.nl?
Gegevens kunnen worden gebruikt door onder andere Sovon, De Vlinderstichting, Floron, Eis & werkgroepen. Mocht je niet willen dat jouw waarnemingen hiervoor worden gebruikt, dan kun je dit aangeven in je profiel.

Bijvoorbeeld dit persbericht op 24 september 2005:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...wtopic=2682&hl=

Dit verklaart dus ook waarom de VOFF niet genoemd wordt en de PGO's wel. Op dit ogenblik gebeurt er met de data als gevolg van het ondertekende contract met de VOFF niets, maar dat zal op korte termijn wel gaan veranderen neem ik aan, want nu is dat contract er...

luc.hoogenstein

Duidelijk, maar wat me nog niet duidelijk is, is of er vanuit de gebruikers wel behoefte is aan een dergelijk contract. Een site als wrn.nl verleent haar bestaansrecht aan haar gebruikers, dus wanneer wrn.nl een contract tekent met een partij die geldelijk gewin kan hebben bij de data van die gebruikers, dan had het mij op zijn mist netjes geleken om dat aan een groter publiek te melden. Ik heb dat aspect nog nergens teruggelezen, maar blijkbaar ben ik een van de weinigen die zich daar druk om maakt, dus laat verder maar. Ik heb in ieder geval de vinkjes uitgezet, dank voor de link.

groet,
Luc

Corryabbink

Wat negatief toch allemaal.
Het gaat erom dat er ergens een eenheid gesmeed gaat worden.
Wat ligt er dan meer voor de hand dan samenwerking met de VOFF.
Sommige PGO's waren erg tegen deze site maar zijn ondertussen aardig bijgedraaid.
Ik behoor bij die waarnemers die een band met de PGO's hebben. Mijn gegevens mogen naar elke PGO en tegelijkertijd voor iedereen, tot op zekere hoogte dan, zichtbaar zijn. Dat wordt met deze site bereikt en ondertussen is de site in zoverre gegroeid dat er door de diverse PGO's onder de vlag van de VOFF mee samengewerkt wil worden.
Dat noem ik een prestatie! Op den duur zit er misschien nog wel meer in.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

Luc, de VOFF heeft geen geldelijk gewin aan een samenwerkingsovereenkomst
De Voff ontvangt van ons geen data.
Mocht een datastroom vanuit waarneming.nl rechtstreeks naar de nationale flora en fauna databank gaan lopen zullen de gebruikers daarover geinformeerd worden en zal een ieder zelf kunnen aangegeven of zijn/haar data daar ook onder valt.
Overigens hebben we nogal negatieve ervaringen met het versturen van nieuwsbrieven.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

CiteerDe lijst van PGO's is echter langer dan die paar die je aan kunt vinken: wat gebeurt er met gegevens voor de PGO's die wél onder de VOFF vallen maar niet in het genoemde lijstje staan?)
Die krijgen / willen geen data van waarneming.nl
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

#13
Citeer
CiteerDe lijst van PGO's is echter langer dan die paar die je aan kunt vinken: wat gebeurt er met gegevens voor de PGO's die wél onder de VOFF vallen maar niet in het genoemde lijstje staan?)
Die krijgen / willen geen data van waarneming.nl
Dat kan veranderen.
De mogelijkheid bestaat dus ook nog dat er buiten een PGO om een stroom waarnemingen rechtsstreeks naar de nationale database op gang komt......
Lijkt me geen goede zaak wanneer er niet genoeg kennis op de site aanwezig is om de soorten te beoordelen. Indien die kennis er wel is dan is weigering van data door een PGO een slechte zet.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

#14
Ja, dat gaat  gebeuren. Tussen alle gegevens stromen en de nffd komt een screening.
Aan de screenings module gaat waarneming.nl / natuurinfo ook meebouwen.
Dit als gevolg van de samenwerkingsovereenkomst.
(de pijp moet ook roken).
Dus data van Natuurmonumenten,Sovon, waarneming.nl of de gemeente Zwolle naar de nffd gaat allemaal via dezelfde screening.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

#15
CiteerDus data van Natuurmonumenten,Sovon, waarneming.nl of de gemeente Zwolle naar de nffd gaat allemaal via dezelfde screening.
Wie zorgt er dan voor de screening indien een PGO niet mee wil werken?

Edit: Misschien nu nog een iets te moeilijke vraag :o  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

een pgo niet meewerken ? dan zal die data niet in de nffd terecht komen lijkt mij.
maar dat is theorie.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

OK bedankt :duim:
We zien wel. Alles blijft in beweging.
De eerste drempels zijn genomen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

luc.hoogenstein

Citeer
Mocht een datastroom vanuit waarneming.nl rechtstreeks naar de nationale flora en fauna databank gaan lopen zullen de gebruikers daarover geinformeerd worden en zal een ieder zelf kunnen aangegeven of zijn/haar data daar ook onder valt.
Wacht even, maar dat strookt toch niet met deze zinssnede uit het openingsbericht?

CiteerSamen willen zij dat doel bereiken door de verschillende invoerkanalen waarover zij beschikken langs een gezamenlijke kwaliteitscontrole te leiden, en deze vervolgens aan te sluiten op de Nationale Databank Flora en Fauna (NDFF). De VOFF en Natuurinformatie verzamelen op die manier 90% van de actuele gegevens.
Ik lees dit als dat er een datastroom gaat lopen van wrn.nl naar de NDFF, of lees ik het verkeerd?

En is de Nationale Databank Flora en Fauna gratis toegankelijk voor iedereen? Voor data van het Natuurloket moet je namelijk gewoon betalen (je kunt zoals je weet dat km-hokken-venster zien met bijbehorende "rapportage", maar dat heeft een diepgang van niets. Voor meer info moet je ten rade bij de VOFF, die als doorgeefluik fungeert voor de PGO's).

@Corryabbink: mijn berichtjes zijn niet negatief bedoelt, maar informatief. Ik wil graag weten wat er met mijn data gebeurt, that's all (en ik spreek niet alleen namens mezelf, er zijn "in het veld" meer vraagtekens gerezen. Alleen zijn er niet zoveel die ook daadwerkelijk hun mond opentrekken ;) )  

g.j. keizer

#19
CiteerEr komt op termijn een gezamenlijk forum. We gaan er nu vanuit dat het forum waar je nu op zit de basis zal zijn. Dat is immers al bewezen, en heeft de gebruikers.
Dylan,
Een nieuw gezamenlijk forum naast of in plaats van : "Eén gezamenlijke website van 10 organisaties, verenigd in de koepeloranisatie VOFF" ( http://www.telmee.nl ), dat inmiddels zijn eigen gebruikers heeft, "Gerealiseerd in opdracht van de Gegevensautoriteit Natuur", waarvan "Al uw "goedgekeurde" natuurgevens gaan naar de NDDF" ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

hiskodevries

luc, hoe de nffd gaat opereren ik heb geen idee.
CiteerWacht even, maar dat strookt toch niet met deze zinssnede uit het openingsbericht?
hoezo niet ?
CiteerIk lees dit als dat er een datastroom gaat lopen van wrn.nl naar de NDFF,
Ja die gaat vast komen.
zie:
CiteerMocht een datastroom vanuit waarneming.nl rechtstreeks naar de nationale flora en fauna databank gaan lopen zullen de gebruikers daarover geinformeerd worden en zal een ieder zelf kunnen aangegeven of zijn/haar data daar ook onder valt.
maar die bestaat dus nog niet.
en de optie zal dan
hier  toegevoegd worden.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

CiteerLuc,
Cees Veenema en ondergetekende anders wel, zie : http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=40597
Mogelijk een verkeerde link, want het verband met bovenstaande ontgaat mij volkomen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Martijn de Jong

#22
CiteerEen kritische vraag: de VOFF is een commerciele organisatie, waar waarnemers dus belangeloos data aan lijken te gaan leveren

De VOFF is het samenwerkingsverband van alle PGO's.  Dit is het doel:

CiteerDe Stichting VeldOnderzoek Flora en Fauna is een koepelorganisatie voor Particuliere Gegevensbeherende Organisaties (PGO's). Zij richt zich op de ondersteuning van de kerntaken van de PGO's, dat wil zeggen het verzamelen en beheren van gegevens, ondersteuning van de vrijwilligersnetwerken en verbetering van de informatie-infrastructuur.

Zij verkoopt dus zelf geen data, dat gebeurd door het Natuurloket, of door de PGO's zelf. De VOFF behartigt namens de PGO's de gezamenlijke belangen, zoals in dit geval de contacten met waarneming.nl.

In de afgelopen jaren heeft waarneming.nl / Stichting Natuurinformatie met het merendeel van de PGO's een vorm van samenwerking opgebouwd. Met sommige
PGO's zijn er goede contacten, en met andere wat minder goede. Sommige PGO's maken gebruik van onze waarnemingen, en andere niet. Doordat we nu een rechtstreeks samenwerkingscontract hebben getekend, waar alle PGO's mee hebben ingestemd, is het voor ons veel makkelijker om samen met de PGO's nieuwe initatieven te ontwikkelen. Hierbij moet je denken aan een gezamenlijk natuurforum, validatie, en op termijn misschien informatie over het determineren van soorten. De overeenkomst is niet meer dan een erkenning van elkaars bestaan, en is de basis waaruit we verder gaan werken.

Of, in andere woorden, het echte werk moet nog beginnen. Alles vanuit het belang van de waarnemer, zodat hij/zij niet dubbel hoeft in te voeren, en zelf kan kiezen op welke manier haar/zijn gegevens gebruikt worden.

De NDFF is weer iets anders. De overheid heeft een Gegevensautoriteit Natuur opgericht. Deze 'autoriteit" moet gaan beoordelen welke gegevens wel, en welke niet tijdens een rechtzaak mogen worden gebruikt. Dit alles natuurlijk als reactie op alle Korenwolven, Rugstreeppadden en Zeggekorfslakken die in de laatste jaren heel wat bouwprojecten hebben stilgezet.  Deze autoriteit moet wel "iets" gaan beoordelen, en dat iets moet de Nationale Database Flora en Fauna worden. Het is de bedoeling dat deze NDFF ergens rond 2011 klaar is.

In de NDFF moeten alle natuurgegevens zoals verzameld door PGO's, provincies, terreinbeheerders etc terecht komen. Als  een waarneming niet in de NDFF terecht komt, bestaat hij voor de overheid niet. Waarneming.nl vindt het belangrijk dat waarnemers beschermde soorten kunnen melden, zodat de overheid hier bij het verlenen van een vergunning rekening mee kan houden. Om deze reden doen we mee met de NDFF. Als waarnemer kan je er voor kiezen om je gegevens niet aan de NDFF ter beschikking te stellen. Maar dan hoeft de overheid ook geen rekening te houden met je waargenomen Zandhagedis, en kan het vakantiepark gewoon worden aangelegd.

En ja, de NDFF gaat waarschijnlijk geld vragen aan gebruikers van gegevens. Ze moeten immers ergens van bestaan. Als waarnemer sta je dan voor een dilemma: stel ik mijn gegevens ter beschikkking aan de NDFF, zodat de natuur beschermt wordt, of doe ik dat niet, zodat niemand geld krijgt voor mijn waarneming ?  De keuze is aan de waarnemer.
Martijn de Jong

g.j. keizer

#23
CiteerMogelijk een verkeerde link, want het verband met bovenstaande ontgaat mij volkomen.
Hisko,
Je hebt volkomen gelijk, hierbij ging het om de eisen, die een van de PGO's aan de betrouwbaarheid van waarnemingen stelt. De link moet naar mijn posts (en niet die van Cees Veenema) verwijzen onder het topic : "www.telmee.nl".

Herziene versie :
Citeer(luc.hoogenstein @ May 28 2008, 15:34 PM) Ik wil graag weten wat er met mijn data gebeurt, that's all (... er zijn "in het veld" meer vraagtekens gerezen. Alleen zijn er niet zo veel die ook daadwerkelijk hun mond opentrekken.)
Luc,
Ondergetekende anders wel, zie mijn aan Han Endt en Rutger Barendse gerichte posts op pagina 2 van : http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=40217
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Martijn de Jong

CiteerLuc,
Ondergetekende anders wel, zie mijn aan Han Endt en Rutger Barendse gerichte posts op pagina 2 van :

De keuze is aan de waarnemer.
Martijn de Jong

Corryabbink

Citeer
CiteerLuc,
Ondergetekende anders wel, zie mijn aan Han Endt en Rutger Barendse gerichte posts op pagina 2 van :

De keuze is aan de waarnemer.
en als het goed is komen de waarnemingen uiteindelijk allemaal in de nationale database de NDFF :duim:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

g.j. keizer

Citeeren als het goed is komen de waarnemingen uiteindelijk allemaal in de nationale database de NDFF :duim:
Corry,
De vraag is alleen langs welke weg en wie daarbij de betrouwbaarheid van de waarnemingen en de overige ingevoerde data controleert en garandeert, die ook aan anderen, waaronder commerciële organisaties, worden doorgespeeld.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Corryabbink

Citeer
Citeeren als het goed is komen de waarnemingen uiteindelijk allemaal in de nationale database de NDFF :duim:
Corry,
De vraag is alleen langs welke weg en wie daarbij de betrouwbaarheid van de waarnemingen en de overige ingevoerde data controleert en garandeert, die ook aan anderen, waaronder commerciële organisaties, worden doorgespeeld.
Dat is voor mij ook nog een vraag maar de oplossing ligt naar mijn idee binnen handbereik.

We zijn toch allemaal volwassen mensen die eigenlijk maar één doel nastreven.
Bescherming van wat we nog op natuurgebied over hebben!

Op die basis moet samenwerking mogelijk zijn, dat kan de betrouwbaarheid van de waarnemingen alleen maar ten goede komen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

#28
bij de vragen en antwoorden in dit topic (overigens ook elders op dit forum) worden geregeld opmerkingen gemaakt waaruit de argeloze voorbijganger denkt : "dus dat gebeurt al !".
De realiteit op 28-5-2008:
Waarneming.nl is NIET gekoppeld aan de NDFF
Waarneming.nl is niet gekoppeld aan telmee.nl
Waarneming.nl stuurt wel gegevens naar een aantal pgo`s op basis van de gebruikersinstellingen. Welke PGO`s dat zijn kun je hier lezen http://waarneming.nl/samenwerking.php
Wat krijgt Waarneming.nl daarvoor terug:
een aantal blaadjes voor de admins en kaartjes met de verspreiding van dagvlinders op Waarneming.nl.
(En natuurlijk eeuwige roem)
Of deze gegevens door de betreffende pgo`s ook commercieel gebruikt worden ? het zou kunnen.
Ze zullen in elk geval gebruikt worden ter bescherming van de natuur.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

CiteerWat krijgt Waarneming.nl daarvoor terug:
een aantal blaadjes voor de admins en kaartjes met de verspreiding van dagvlinders op Waarneming.nl.
(En natuurlijk eeuwige roem)
Dat moet nog hoop ik :angel:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"