Libellen monitoring

Gestart door fauna-onderzoeker-hans, februari 19, 2006, 14:23:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

fauna-onderzoeker-hans

Hallo

De vlinderstichting doet ook libellen onderzoek. Als je een leuke plas weet waar vaak libellen vliegen is het de moeite waard om daar een monitorings route te lopen . De route kan 100 meter zijn en mag maximaal 500 meter zijn. Dan schrijf je op die route alleen op wat je ziet vliegen . voor kleine libellen   ( zygoptera) 3 meter links en rechts en voor grote libellen  anisoptera) 5 meter links en rechts/. De kleine libellen ( zygoptera) telt men aleen de eerste 100 meter.
Voor informatie hierover kunt u contact zoeken met de vlinderstichting / jaap bouwman.

http/www.vlinderstichting.nl

Ik monitor zo op diverse plekken op de heide vennen op de Veluwe libellen.
Libellen zijn een goede indicator voor de waterkwaliteit en kan bijdragen aan beter beheer van de vennen en poelen etc.

groeten hans raaijmakers

AvanderHeijden

:o Wat krijg je nu van de Vlinderstichting, voor zo'n mooi stukje reclame? ;)

BWoets

En uiteraard voer je alle waarnemingen in op waarneming.nl!?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

grunsven

Die Purperlibel is afgekeurd en deze soort is dus niet bekend uit Nederland (en is erg onwaarschijnlijk)
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Viv Anch

Ik monitor ook (in Brabant 2 routes verdeeld over 2 vennen) maar vandaag te veel wind dus maar niet gegaan. Vorig jaar was eerste jaar en nu 2de be nbenieuwd hoe het zal gaan. Ben al wel gaan kijken wat er vloog en uitsloop. Vooral veel vuurjuffers, begin met azuurjuffers en ik zag heel veel viervlek huidjes, en 2 uitsluipende, en een uitsluipende smaragd. Heerlijk weer het begin... ik vrees wel weer het uiteen houden der blauwtjes vooral op afstand. groeten en mooi weer gewenst.
was getekend Vivianne

Viv Anch

BEn ook dinsdag en woensdag geweest, dinsdag middag stond er toch ook nog wat wind op mijn tweede plek. Enorme hoeveelheden vuurjuffers, slechts enkele blauwtjes, een gedetremineerd als watersnuffel en een paar lantaarntjes gezien. En veel smaragden en viervlekken. Woensdag zelfs parende smaragden volop. Vandaag zitten staren naar uitsluipende libellen samen met mijn dochter zie ook onderwerp" uitsluiper of slachtoffer?"
was getekend Vivianne

Viv Anch

Ik monitor dan sinds vroige jaar twee verschillende vennen, maar een derde ven (Witven) zou ik liever doen ware het niet dat ik daar als vrouw alleen niet graag een uur alleen rondloop zo ver het bos in. Ik ga er weleens even met de fiets (mag niet op de bospaden, heb soort ontheffing als vrijwilliger en teller) erlangs en zag dus vorige week voor het eerst van mijn leven bewust een Noordse witsnuitlibel. Ik kan dan weer helemaal blij worden als ik zo'n nieuwe soort zie en dan ook nog vast kan leggen op de gevoelige chip.
Op de Kampina ligt het KLokkentorenven  dat is echt de moeite waard hoor ik steeds maar ook daar ga ik niet alleen naartoe. Ik hoef maar 1 gek tegen te komen en heb jaren spijt van mijn leuke  :(  uitstapje.  Bovendien zou monitoren daar wel erg veel tijd innemen, nu monitor ik bij ons om de hoek als het ware; werkende / tellende tijdens schooluren en dan nog binnen 11- 15 uur is dan wel lastig. Maar ik vind het wel gaaf!  ;)  
was getekend Vivianne

grunsven

Ik heb je een pb'tje gestuurd.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Viv Anch

dank voor de tips R G :rolleyes:  
was getekend Vivianne

Elachista

Groet,
Tymo

Viv Anch

Ja maar als vrouw alleen?? ik voel me dan toch wat kwetsbaar hoewel ik al verder het bos in durf dan paar jaar geleden.

Wat zijn die gemene truuks?
Kampina is toch redelijk uitgestorven door de week en als ik dan niet wegkan door een of ander iets ..gewond of weet ik het ben ik wel erg in d eaap gelogeerd niet? Ik ga nog ff voor de 'better safe than sorry' hoe jammer dat ook is. wellicht kan een vriedn van me eens vragen mee te gaan. die vindt wndelen en libellen kijken niet erg.
was getekend Vivianne

grunsven

Mobieltje is inderdaad wel handig, je kunt je altijd verstappen of natuurlijk een goede soort vinden en je vrienden bellen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Viv Anch

Het is elke keer weer een feest om die vliegkunstenaars te zien. En als er dan ineens een paardenbijter op ooghoogte in mijn beukenheg zit ben ik nog blijer... :D  Nu nog een bruine glazenmaker... haha

Ik vroeg me inderdaad ook af of ik niet de gegevens van mijn invoer voor de vlinderstichting rechtstreeks kon overbrengen naar de waarneming want handmatig alles invoeren wordt me iets te veel...
Als iemadn daar en stappenplan voor heeft kan ik er vast mee uit de voeten. eerst moet ik alle snog in excel invoeren.
was getekend Vivianne

marcel123

#13
CiteerIk vroeg me inderdaad ook af of ik niet de gegevens van mijn invoer voor de vlinderstichting rechtstreeks kon overbrengen naar de waarneming want handmatig alles invoeren wordt me iets te veel...
Als iemadn daar en stappenplan voor heeft kan ik er vast mee uit de voeten. eerst moet ik alle snog in excel invoeren.

Ik denk dat het zo werkt:

1. Log in op Landkaartje
2. Kies Eigen waarnemingen
3. Kies voor Vlinders
4. Kies in IE voor File>save as
5. Kies als bestandsformaat .CSV
6. Kies als bestandsnaam je naam en je user_id op Waarneming.nl
7. Herhaal punt 3 t/m 7 voor Nachtvlinders en libellen
8. Stuur de 3 verkregen bestanden op naar info_waarneming.nl

met het verzoek ze toe te voegen aan je gebruikersnaam.

Ik zal eens navragen wat het handigst is voor Waarneming.nl


Of lees ik je mail verkeerd en voer je alles in Excel in en niet in Landkaartje?

JohnvR

Zie bij dagvlinders, pinned topic

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=10851

Ik denk niet dat er een essentieel verschil is tussen een CSV (comma seperated value) en excel-bestand. Ik heb dit ook gedaan voor mijn vlinder- en libellenwaarnemingen door in landkaartje bij 'eigen waarnemingen' te kiezen voor 'exporteren naar excel'. Je kunt vervolgens het excel-bestand gewoon als .xls naar info@waarneming.nl sturen (voor elk dagvlinders, nachtvlinders en libellen een aparte file). Ze hebben inmiddels het inlezen geautomatiseerd. Je waarnemingen komen dan bij waarneming.nl ook onder je eigen naam te staan, handig dus.

Je moet er wel voor zorgen dat je waarneming.nl dan niet je waarnemingen ook weer uitgevoerd worden naar de vlinderstichting, anders wordt het dubbel-op.

Groeten,

Viv Anch

#15
Citeereen voor een invoeren is heel veel werk dus liever gewoon wat ik ingevoerd heb voor de vlinderstichting dat exporteren naar excel in mijn eigen pc en dan zo excel bestandje naar waarneming.nl

Kijk maar wat het gebruiks vriendelijkst is.

1 voor 1 invoeren van al die jaren is onbegonnen werk. die tijd kun je beter buiten in fauna onderzoek besteden.

Ik werk niet met landkaartje omdat ik een route loop. dus moet andere manier zoeken.

Hoe doe je dat exporteren dan...
Uitaard sla ik de libellengegevens die naar VL st gaan ook op in eigen PC. (Ik moet ze ook voor NM aanmaken en dan voor waarneming.. drie keer straks dus..) liever buiten hoewel met die regen hoeft dat niet.

Omdat het zoveel werk per stuk invoeren, voer ik nu dus ook niet in en eigenlijk is dat jammer. Waarom maken de vlinderstichting en waarneming eigenlijk niet hetzelfde systeem of doen ze dat al ?.. Het blijft dubbel werk. ALs de gegevens die ik naar Vlinderstichting stuur straks nou gewoon ook beschikbaar zijn voor waarneming is dat toch veel gemakkelijker..
Maar wellicht denk ik daar te simpel over.
was getekend Vivianne

Viv Anch

Was vandaag stil zeg slechts 2 glazenmakers.. een bruine en een paardenbijter
rest juffers en heidelibellen. veel koraaljuffers bij mij wat zegt dat over het water??  
was getekend Vivianne

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Viv Anch

Dank Hisko maar ik voer het niet via landkaartje in maar ik loop een route die ik met excel verwerk. De optie die je daar noemt is dus niet voro mij van toepassing .. meen ik. Wellicht heb ik het fout hoor en dan hoor ik het ook graag.
was getekend Vivianne

Viv Anch

Ik ga zo weer ens kijken ..echt op schema zit ik niet maar het weer van de afeglopen weken heeft behoorlijk wat roet in het 'eten' gegooid. en soms schijnt de zon en dan kun je ineens niet... beetje de klad in doro de regen regen en regen.
Zag zondag ondanks de harde wind nogal wat paardenbijters vliegen bij vennen op kampina, en een enkele heidelibel  
was getekend Vivianne

Viv Anch

Gisteren kwamen ze pas echt tevoorschijn toen ik bijna klaar was.... en ik heb eindelijk een vliegende keizer op de foto..die redelijk gelukt is hij bleef lekker hangen...
was getekend Vivianne

Weia

Citeerik heb eindelijk een vliegende keizer op de foto..die redelijk gelukt is hij bleef lekker hangen...
Keizer??
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Viv Anch

JA echt  :D  de keizer van japan de grote dus...
grote keizerlibel om volledig te zijn. meer keizers zijn er toch niet zeker geen vleigende dan zou het een sproookje moeten zijn
was getekend Vivianne

Weia

Het is helemaal geen keizerlibel, zie de zijkant van het borststuk. Paardenbjter lijkt me.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohanvantBosch

CiteerHet is helemaal geen keizerlibel, zie de zijkant van het borststuk. Paardenbjter lijkt me.
Helemaal mee eens!

Viv Anch

Och ja ben ik toch enorm aan het blunderen  :blink:  :wacko: ... moet dus aanpassen. :censored: Tjonge wat stom dat had ik ook wel kunnen zien...
Op die plek zie ik normaal altijd keizers.... en hij vloog erg laag over het water wat deze niet deed was het vliegen over de weidsheid/ wijdsheid van het ven. Zo rondjes over het water vliegen. GEdrags matig was ie wat voorspelbaarder.
Maar goed vergeef me deze fout ik moet beter opletten. Ik heb wel enorm zitten turen op een paar pantsers maar deze was zo van oh daar zit altijd die....aaaaahhh
was getekend Vivianne

JohnvR

Hoi Hans,

Je hebt ontzettend veel werk verzet, niet te evenaren. Er zitten hier (Alkmaar) momenteel nog vrij veel heidelibellen. Van steenrode en bruinrode zitten er ook nog jonge (niet uitgekleurde) exemplaren tussen. Bloedrode nemen echt af en geelvlek heb ik al een tijd niet gezien. Ook veel paardenbijters. Lantaarnjes gaan ook gewoon door. Geen grote aantallen, maar nog wel af en toe een tandem en ook jonge exemplaren. Houtpantsers wisselt.

Groeten,

Viv Anch

Erg goed dat j evoo rnog meer organisaties de gegevens verzameld; ik doe het alleen voor Nat MOn en de vlinderstichting en dat vind ik al heel wat.

Raar dat ik vorige week met iets minder weer bijna geen houtpantsers aantrof en wel gewone pantsers, en nu zondag met de warmte volop houtpantsers en geen gewone.... Veel houtpantsers en ongeveer gelijk aantal bloedrode hl. over 170 m ongeveer 32-35 stuks en volgens mij heb  ik er vast een paar gemist. Anderen soorten veel minder; wel nog een bruine glazenmaker en paardenbijter. Uit mijn vijver heel wat grote larven -ik denk blauwe glaz mk op gevist en gered en paar andere viervlek oid... en drie kikkers of vier.. Allemaal bij de buren gebracht in grote vijver.
Vliegend weinig lantaarns meer op sommige plekken nog wel een paar koraaljuffers....
Misschien ga ik morgen nog een keer tellen want ik heb er toch wel een paar gemist.. in augustus en de dagen dat het weer wel redelijk was kon ik niet altijd...
Of ze die dan gebruiken kunnen ach .. nog even genieten van het vleigende spul


was getekend Vivianne

JohnvR

Vandaag was een geweldige dag. Het komt niet vaak voor dat ik de hele dag de tijd heb, maar nu kon ik van ca. 10:00 - 15:00 uur er op uit. Ik koos ervoor naar de duinen even ten zuiden van Egmond te gaan. Ik hoopte op nog wat interessante vlinders en libellen. Qua vlinders is het aardig dat de Kleine Parelmoeren nog vliegen en vers ogende Bruine blauwtjes. Verder relatief ontzettend veel Hooibeestjes (eigenlijk overal) en ook Kleine vuurvlinders, een verdwaalde Distelvlinder, Kleine koolwitjes (af en toe een grote), een super afgevlogen Icarus, hier en daar een Atalanta.

Qua libellen zitten er nog veel bruin- en steenrode (ook tandems) en paardenbijters en een aantal lantaarntjes en blauwe glazenmakers. Tot mijn verrassing trof ik echter ook een mannetje en een vrouwtje zwarte heidelibel aan en ook een aantal zwervende pantserjuffers. De zwervende pantserjuffers o.a. ook ei-afzettend in een tandem. Beide soorten ken ik eigenlijk helemaal niet van hier uit de omgeving, alleen van de Veluwe, dus leuke waarnemingen vond ik.

Tandem zwervende pantserjuffer

Viv Anch

Ach leuk ... gisterenmiddag heb ik de klas van mijn dochter meegenomen het bos in om ze iets te vertellen over libellen... NU was de kans met dit weer.
Gevist naar larven .. altijd leuk... volgens mij al heel wat viervlek en smaragd larven. (te groot voor heidelibel)
En juffer en een libel gevangen om het verschil t ebekijken.. in loeppotjes. En veel kids dachten dat ze konden bijten of prikken... zelfs met verhaal ik ben weleens gebeten.. (ion vakantie hoorde ik dat ook al iemand zeggen, Kan het echt niet of wellicht toch wel ) Ze hebben toch niks aan/ met ons?
Is wel anders dan met volwassenen na uurtje dooft aandacht uit... dus niet te technisch maar wel wat leuk en nuttige dingen verteld en uiteraard ookdingen vergeten die ik wel had willen zeggen maar ja ... een mens kan niet alles.

Enfin het was erg leuk ook juf was enthousiast
Hopelijk wat zieltjes gewonnen
was getekend Vivianne