Hoofdmenu

Orchideentuinen

Gestart door Limosa, mei 21, 2008, 19:08:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Vandaag staan er vele soorten orchideen en andere zeldzame planten gemeld uit een orchideentuin. Nu vraag ik mij af of dat ook escapes zijn. Ze staan in een tuin, vele soorten bij elkaar. Wanneer ze zich spontaan gevestigd hebben is het geen probleem, maar zoveel soorten op zo'n klein oppervlak zet mij aan het denken.....

Hoe denken jullie daar over?
Groeten,

Joachim

Leon Olsthoorn

We hebben de discussie eerder gevoerd over Gerendal, daar zou een deel van nature al voorkomen. Maar in het geval van ingezaaide of aangeplante planten zou je ze volgens mij niet eens als escape in moeten voeren, want zelfs dat zijn ze niet
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

markmeijrink

#2
lastige discussie omdat er geen duidelijke lijn valt te trekken wat zich spontaan heeft gevestigt en wat niet.

Maar vogelnestje? in de orchideeëntuin? Zou natuurlijk geweldig nieuws zijn, maar toch zet ik hier eerst mijn vraagtekens bij.

Maar idd de laatste tijd zijn er zeker tussen de 10 - 20 waarnemingen van orchideeën uit de tuin ingevoerd. Wel moet ik opmerken dat in zeer nabije laamhei (NIET TOEGANKELIJK) natuurlijk wel soorten staan die géén escape betreffen. Omdat vanwege de zeldzaamheid de waarneminge volledig vervaagd worden zouden in dit geval de Admin's hier iets aan kunnen doen. Wij kunnen niet zien of de waarnemingen uit de tuin komt of de laamhei.

M.v.gr. Mark

Jeroen Nagtegaal

Zover ik vandaag begreep wordt er een speciaal graasbeheer toegepast waardoor de soorten zich kunnen handhaven, hoe ze er zijn gekomen ik weet het niet,
Schapen zouden er overdag grazen en s nachts zouden ze in een wei zitten om te schijten enzo. Verder was zichtbaar dat er een stuk geheel was afgeplagd en daar verstigden de planten zich an weer op, tevsn staan bij alle soorten bordjes en ga je aan de hand van het bordje de plant zoeken, dan kom je ze inderdaad tegen, ander zou je er ook gewoon overheen kijken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

markmeijrink

Citeer......dan kom je ze inderdaad tegen, ander zou je er ook gewoon overheen kijken.
?????

beter kijken geldt voor alle planten

Jeroen Nagtegaal

Ik doe zelf nooit aan planten, nu moest het vanwege een excursie met school....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

markmeijrink

Ben er zelf ook een keer met een excursie van school geweest erg mooie tuin. Op welke school zit je Jeroen?

Er zijn echter wel een paar soorten zoals Groene nachtorchis en Poppenorchis die groenig zijn en idd gemakkelijk over het hoofd worden gezien.

Was de waarneming van het vogelnestje van jouw?

M.v.gr. Mark

markmeijrink

#7
Voor het invoeren van planten zie het topic van Hinko,  en de link naar de FLORON handleiding.

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=44968

M.v.gr. Mark

Jeroen Nagtegaal

Vogelnestje was idd van mij, ik kan me de soort aan de hand van foto's niet bovenhalen, daarop verwijderd.

Ikzit nu in het 2e jaar van Bos en Natuurbeheer op 4 Jarig BOL MBO, op het Citaverde in Roermond.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

markmeijrink

Maar stond er in de orchideeëntuin geen bordje bij dan?

M.v.gr. Mark

Jeroen Nagtegaal

CiteerMaar stond er in de orchideeëntuin geen bordje bij dan?

M.v.gr. Mark
Ik meen van wel,  ik heb ook gezocht naar de plant bij het bordje, maar zoals de foto's op internet kan ik het me niet herineren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Hinko

De Orchideeëntuin in het Gerendal vind ik een lastig geval. In Gorteria 33-1, in een artikel van Londo over de daar gevonden Brachypodium x cugnacii, staat bijvoorbeeld: "De Orchideeëntuin is geen tuin in de gebruikelijke betekenis van het woord, maar een door natuurontwikkeling ontstaan orchideeënrijk kalkgrasland, aangelegd in 1958"
mvgr, Hinko

markmeijrink

#12
Orchideeëntuin

Geschiedenis
Het ontstaan van de orchideeëntuin in het Gerendal gaat idd. terug naar het jaar 1958 en is op iniatief van dr. ir. W.H. Diemont tot stand gekomen. Met als doel de recreanten buiten de natuurreservaten te houden om zo de zeldzame soorten en hun populaties te beschermen tegen massa's recranten.

CiteerOndanks alle beschermen maatregelen wordt er in Zuid-Limburg nog altijd veel orchideeënmateriaal geroofd. Men komt zelfs 's nachts om de planten uit te steken
Het is dus niet alleen iets van deze tijd!

De orchideeëntuin is aangelegd op een vroeger bemest grasland dat d.m.v. natuurontwikkeling is omgevormd tot een kalkgrasland (verschralingsbeheer).

Citeermet ruime tussenpozen werden na de aanleg vanaf 1958 tot 1974 vrijwel alle soorten aangeplant of uitgezaaid!!!!
Dit heeft alleen betrekking op orchideeën! En zijn afkomstig van planten(materiaal) uit Noord-Frankrijk!

De soorten orchideeën van de tuin
  • Anacamptis pyramidalis - Hondskruid
  • Cephalanthera damasonium - Bleek bosvogeltje *
  • Aceras anthropophorum - Poppenorchis
  • Dactylorhiza fuchsii - Bosorchis
  • Dactylorhiza majalis - Brede orchis *
  • Dactylorhiza viridum - Groene nachtorchis
  • Epipactis atrorubens - Bruinrode wespenorchis *
  • Epipactis helleborine - Brede wespenorchis (weet niet of de soort er nog staat)
  • Gymnadenia conopsea - Grote muggenorchis
  • Herminium monorchis - Honingorchis *
  • Himantoglossum hircinium - Bokkenorchis *
  • Listera ovata - Grote keverorchis
  • Ophrys apifera - Bijenorchis *
  • Ophrys holoserica - Hommelorchis *
  • Ophrys insectifera - Vliegenorchis *
  • Ophrys sphegodes - Spinnenorchis *
  • Orchis mascula - Mannetjesorchis
  • Orchis morio - Harlekijn *
  • Orchis militaris - Soldaatje
  • Orchis purpurea - Purperorchis
  • Orchis simia - Aapjesorchis
  • Orchis ustalata - Aangebrande orchis *
  • Orchis x beyrichii - Hybride tussen Orchis militaris en Orchis simia
  • Orchis x hybrida - Hybride tussen Orchis militaris en Orchis purpurea( ???? weet niet of deze de laatste jaren is gezien)
  • Platanthera bifolia - Welriekende nachtorchis (??? dit jaar)
  • Platanthera chlorantha - Bergnachtorchis
  • Platanthera x hybrida - Hybride tussen P. bifolia en P. chlorantha
  • X Orchiaceras spurium - Aceras anthropophorum en Orchis militaris (in 2005 zag ik nog 1 expl)
de naamgeving klopt niet helemaal meer maar daar moet je maar even doorheen kijken.

* = komt er niet meer voor

Hoe het zit met de rest van de planten, kruisbladwalstro etc weet ik niet. Natuurlijk kunnen deze met zaad uit Noord-frankrijk zij meegekomen. Ook wordt begrazing toegepast in het najaar wanneer deze schapen van kalkgrasland naar kalkgrasland gaan dan wordt natuurlijk ook zaad verspreidt.

Voor meer informatie zie ook:
  • Orchideeën in Zuid-Limburg, C.A.J. Kreutz
  • Orchideeën van Nederland, C.A.J. Kreutz, H. Dekker
M.v.gr. Mark

han.endt

#13
In 1991 heb ik er ook Heelkruid gezien, maar die heb ik niet ingevoerd. Ik heb helemaal niets ingevoerd van wat daar stond..... Ik heb zo voor zover mogelijk vanaf de weg in het Gerendal zelf naar orchideeën gezocht.

Hinko

#14
"[..] Het woord tuin is overigens een beetje misleidend. Het betreft een eertijds bemeste graslandhelling, die door een geringe bodembewerking en aangepast beheer (hooien en schapenbeweiding) is omgevormd in een bloemrijk kalkgrasland. Hoewel in de periode 1958-1974 bij wijze van experiment enkele bedreigde orchideeënsoorten zijn aangeplant, is nadien een vrij natuurlijke situatie ontstaan. Bijna alle thans aanwezige planten hebben zich spontaan gevestigd."
Uit: "De orchideeën van het Gerendal", Kreutz 1999, p53

De quotes spreken elkaar een beetje tegen...

Aangeplant (en ook weer verdwenen) zijn:
Ophrys holoserica - Hommelorchis *
Himantoglossum hircinium - Bokkenorchis *
Orchis ustalata - Aangebrande orchis *
mvgr, Hinko

markmeijrink

#15
Citeer"[..] Het woord tuin is overigens een beetje misleidend. Het betreft een eertijds bemeste graslandhelling, die door een geringe bodembewerking en aangepast beheer (hooien en schapenbeweiding) is omgevormd in een bloemrijk kalkgrasland. Hoewel in de periode 1958-1974 bij wijze van experiment enkele bedreigde orchideeënsoorten zijn aangeplant, is nadien een vrij natuurlijke situatie ontstaan. Bijna alle thans aanwezige planten hebben zich spontaan gevestigd."
Uit: "De orchideeën van het Gerendal", Kreutz 1999, p53

De quotes spreken elkaar een beetje tegen...

Aangeplant (en ook weer verdwenen) zijn:
Ophrys holoserica - Hommelorchis *
Himantoglossum hircinium - Bokkenorchis *
Orchis ustalata - Aangebrande orchis *
Hmm ja ik heb dat kleine boekje ook wat ze in de tuin verkopen. Maar wat spreekt elkaar tegen dan? Jouw quote vermeldt ook dat de planten tussen 1958 - 1974 zijn aangeplant. Daarna hebben sommige soorten zich uitgezaaid en zicht spontaan gevestigd vanuit de moederplanten dus. Zie jouw en mijn lijstje welke planten zijn aangeplant en welke later weer zijn verdwenen.

B.v. de kruising tussen Orchis militaris en Orchis simia is niet aangeplant!

M.i. zijn de planten die er nu aanwezig zijn verwilderd, maar volgens de FLORON handleiding moet je deze volgensmij nog steeds aanduiden als een escape? Of niet?

Ik zal eens informeren bij mijn weo-collega's of zij geen publicatie hebben over de orchideeëntuin
M.v.gr. Mark

Hinko

#16
CiteerMaar wat spreekt elkaar tegen dan? Jouw quote vermeldt ook dat de planten tussen 1958 - 1974 zijn aangeplant.
In mijn quote staat dat enkele soorten zijn aangeplant. Voor zover ik weet is de lokatie van de "tuin" ook niet geheel toevallig gekozen. Er waren hier in 1958 namelijk nog relatief veel soorten aanwezig.
mvgr, Hinko