Hoofdmenu

Voorjaar

Gestart door Freek Verkerk, februari 18, 2006, 11:43:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

#60
CiteerToch wel eens van Coloradokevers gehoord?

:D

Groet,
Marijke
Een kever met strepen i.p.v. STIPPEN
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

marcel123

#61
Ah, een kever met een streepjescode...

Freek Verkerk

Een jonge merel; piepend in het gras. Kon nog niet vliegen. Een makkelijke prooi voor de kat. Maar die zijn hier niet zoveel.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Stippen

CiteerEen kever met strepen i.p.v. STIPPEN
Strepen zijn eigenlijk alleen maar een oneindige verzameling stippen.
(Euclides)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

huysse

CiteerStrepen zijn eigenlijk alleen maar een oneindige verzameling stippen.
(Euclides)
Zouden Coloradokevers dan ook eigenlijk Lieveheersbeestjes zijn??

Groet,
Marijke

Corryabbink

Ik denk dat Stippen geen determinatiekenmerk meer is van Lieveheersbeestjes nu die strepen krijgen :lol:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Stippen

CiteerIk denk dat Stippen geen determinatiekenmerk meer is van Lieveheersbeestjes nu die strepen krijgen :lol:
Diep in elk van ons schuilt een lieveheersbeestje
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Cees Veenema

Citeer
CiteerIk denk dat Stippen geen determinatiekenmerk meer is van Lieveheersbeestjes nu die strepen krijgen :lol:
Diep in elk van ons schuilt een lieveheersbeestje
Dat waag ik te betwijfelen maar het is in ieder geval een positieve gedachte.
Groet,

Cees

Stippen

CiteerDat waag ik te betwijfelen maar het is in ieder geval een positieve gedachte.
Als je ooit het kannibalisme onder larven van coccinella 7 en harmonia axyridis hebt gezien dan praat je zo niet!

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Cees Veenema

Verkeerd begrepen
Groet,

Cees

Stippen

CiteerVerkeerd begrepen
t was maar een grapje, indachtig de titel van dit forum Lul maar aan (of zoiets)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Cees Veenema

Dat moet je ook weer niet te snel roepen want soms denk ik ook wel dat de evolutie rare sporen heeft nagelaten.
Groet,

Cees

boogey55

Groet, Pim Frijling
Wolvega

Cees Veenema

Misschien voor jullie oud nieuws maar gisteren de Koekoek in Ruinen.
Groet,

Cees

huysse

Dat-ie in Ruinen zit is voor mij nieuw nieuws!

Ik hoorde hem hier woensdag voor het eerst, maar dat is ook ietsje zuidelijker (Achterhoek)

Groet,
Marijke

boogey55

De koekoek heb ik de vorige week al in Wageningen gehoord, maar altijd kan de eerste waarneming van het jaar voor iedereen natuurlijk een belevenis zijn.

Net als deze week de eerste gierzwaluwen van het jaar zien.

:D  
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Jeroen Nagtegaal

Het is al zomer, de giertjes giueren je hier om de oren, er zijn eer weer zo'n 30 en de libbelen zijn ook weer massaal gaan uitvliegen (Vuurjuffers, 2000 in de Achterhoek)
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Corryabbink

Afgelopen zondag waren de eerste jonge Merels al uit het nest.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

geertje

Gisteren zag ik papa huismus nog een jong voeren, vandaag waren papa en mama weer bezig nieuw leven te maken  :wub:

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

Stippen

...en zo gaat het leven door, van herfstdepressie via winterdip naar voorjaarsmoeheid.
Ik zal blij zijn als ik straks weer gewoon zomergriep heb...
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Freek Verkerk

Zijn die slechtvalken al uitgevlogen?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Els

CiteerZijn die slechtvalken al uitgevlogen?
Eén van de vrouwtjes (er zijn 2 vrouwtjes en 2 mannetjes) zit nog altijd op het nest, de andere 3 verlaten wel het nest maar komen elke avond nog terug om te slapen.

Els Ouwehand, Katwijk

huysse

De eerste jonge boerenzwaluwen ( 4) zijn geboren, d.w.z hier, hoe is de stand elders in het land?

Marijke

Corryabbink

CiteerDe eerste jonge boerenzwaluwen ( 4) zijn geboren, d.w.z hier, hoe is de stand elders in het land?

Marijke
Hallo Marijke,

We hebben nog nooit zoveel nesten in onze schuren gehad!
De boerenzwaluwen hebben ca 10 nesten en ik denk dat er ook al jonkies inzitten maar daar zal ik morgen even op letten.

De huiszwaluwen zijn nog maar net klaar met de nesten 2 paartjes en mogelijk nog een 3e paar. We hebben nu al 2 jaar huiszwaluwen. Voor die tijd alleen maar boerenzwaluwen.

Als ik de deur uitkom scheren ze rakelings langs me heen en dat is een prachtig gezicht.
De boerenzwaluwen, die ik al meer dan 30 jaar om me heen heb, zijn prachtige en intelligente vogels. Soms wordt per ongeluk een deur van de schuur, waar ze hun nesten hebben, dichtgedaan en dan vliegen ze met veel kabaal om mijn hoofd. Ze weten het me goed duidelijk te maken.
We hebben nu de deuren vastgezet zodat er geen problemen meer ontstaan.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

huysse

De zwaluwen hier kennen zelfs de katten uit elkaar!
Ze zijn duidelijk veel feller op de "gevaarlijke"katten dan op de andere.
Ik hoop nog steeds op huiszwaluwen. maar ze lijken hier niet te willen.
De boerenzwaluwen hebben ook voorkeur voor de nieuwbouw met veel licht(kapschuur) van de buren boven de donkerder schuur die ik ze kan bieden. Maar andere factoren kunnen natuurlijk ook een rol spelen. Bijvoorbeeld het feit dat de kippen ook in de balken zitten tegenwoordig.
Verder zijn er 4 jonge steenuiltjes, ongeveer 10 dagen oud.

Marijke

markenleij

Heb je wel vee in de schuur ? Mijn ervaring is dat boerenzwaluwen stallen met vee verkiezen boven een opslagschuur. Zolang er geen stal met vee in de buurt is komen ze wel. Een stal met vee binnen een straal van 500 m heeft meer aantrekkingskracht.

Corryabbink

CiteerHeb je wel vee in de schuur ? Mijn ervaring is dat boerenzwaluwen stallen met vee verkiezen boven een opslagschuur. Zolang er geen stal met vee in de buurt is komen ze wel. Een stal met vee binnen een straal van 500 m heeft meer aantrekkingskracht.
Hallo forumleden,

Ik geloof dat dat niet helemaal opgaat. Al meer dan 30 jaar hebben we geen vee meer. De oude boerderij waarin ze eerst huisden is ook al 25 jaar verdwenen.
In de grote opslagschuren voor aardappelen zitten meer dan 8 nesten. In de oude schuur waarin 3 schapen ondergebracht zijn nestelen ze het laatst.
In onze omgeving wonen veel veeboeren zelfs binnen de 100meter.
Verder is een paar jaar geleden naast ons een burgerhuis met schuurtje gezet en zelfs daar hebben ze nesten in de garage/schuur.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

huysse

Ik heb inderdaad de schapen in een andere schuur nu, maar gelukkig komen er nu toch weer een paar zwaluwen in de oude schuur.
De buren hebben een nieuwe kapschuur met van die mooie ijzeren balken met kant en klare steun voor de nesten. Dat vinden de zwaluwen wel gemakkelijk geloof ik, het ouderwetse plakwerk tegen houten balken aan is dan overbodig.
Zou het net zo gaan als bij mensen, dat oud vakmanschap straks niet meer aanwezig is bij de zwaluwen? :rolleyes:

Marijke

Arno van Stipdonk

Ik moet zeggen dat ik ook niet de ervaring heb dat ze een schuur met vee verkiezen boven een lege schuur. Tot 20 jaar geleden woonde ik ook op een boerderij en kwam er elk jaar 2 a 3 paar in een lege schuur nestelen, later ook in een stuk stal met varkens maar de schuur was duidelijk favoriet.
Voordeel voor hun was dat er een raam kapot was en ze dus altijd naar binnen konden. We hebben dit ook altijd maar zo gelaten.

Eenmaal waren we in de schuur aan het werk en viel plotseling een nest met 3 a 4 jongen op de grond van een hoogte van ongeveer 5 meter. Alle jongen hadden het overleeft, maar ja, wat toen?
Mijn vader heeft vervolgens een plank tegen het plafond getimmerd tegen een balk en vervolgens het nest met jongen hier bovenop gelegd.
Daarna zijn de jongen netjes grootgebracht door de ouders.

Ik vergeet nooit meer het beeld van de familie's boerenzwaluw welke schitterend langs elkaar op de wasdraad gingen zitten vlak achter het raam van de keuken.
Echt schitterende vogels en inderdaad zeker intelligent.