onbekende heidelibel

Gestart door michiel k, februari 17, 2006, 22:45:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

michiel k

Hallo, dit is de eerste keer dat ik aan dit forum deelneem. Ik heb een paar foto's van een voor mij onduidelijke heidelibel. Zwervende heidelibel, jong mannetje steenrode, of geelvlek, maar dan zonder gele vlek??
Ik zal proberen een paar foto's bij te voegen.  
Michiel van Kerkvoorde

Platbuik

Nee, geen onbevlekte Geelvlek. Je kunt duidelijk zien dat er geen gele vlekken op de vleugelbasis zit  ;)  en de tekening op de ZIJkant van het achterlijf is niet die van de Geelvlek.
Ook geen Zwervende heidelibel, want die heeft de onderste helft van de ogen blauw, en  RODE aderen in de vleugels (niet geel).
Blijft over de Steenrode OF de Bruinrode HL. 't Is niet helemaal goed te zien, maar ik gok er op dat ie een doorlopend streepje langs de ZIJkant van het voorhoofd heeft. En dan is het een Steenrode (Sympetrum vulgatum).

Mooie foto, bij de wee!
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

AvanderHeijden

Mee eensch, is vulgatum  :duim:

Geelvlek zou ook zwarte, ongestreepte poten hebben.

Els

Zeg ik iets geks, als dit een jong mannetje is. Ik zie geen legschede en volwassen mannetjes zijn roder (what's in a name  <_< ).

Els
Els Ouwehand, Katwijk

michiel k

Daar kwam ook mijn twijfel vandaan. Het is in ieder geval geen vrouwtje. En blijkbaar kunnen jonge mannetjes dus net zo geel zijn als een vrouwtje.

Bedankt voor jullie reacties.
Ik zal volgende keer trouwens alle foto's in één topic zetten. Al doende leert men.  :unsure:  
Michiel van Kerkvoorde

AvanderHeijden

Inderdaad een jong mannetje ja!!! Jonge heidelibellen zijn eigenlijk altijd wel geel, zowel mannen als vrouwen. Zelfs Zwarte heidelibel mannen beginnen geel.

Marian van Bert

N.a.v. de laatste reactie van de admin:"Zou dit een net uitgekomen zwarte heidelibel kunnen zijn?" Hij kwam voor bij een half droog ven waar het wemelde van de zwarte heidelibellen (en waar geen andere heidelibellen te zien waren). De foto is van 1-9-2005.

Marian van Bert


grunsven

Zwarte heidelibel heeft altijd een zwarte baan met drie gele stipjes aan de zijkant van het borststuk (tenzij hij al helemaal zwart is).
Maar het eerste waar je naar moet kijken bij heidelibellen is de kleur van de poten. Bij deze is dat zwart met geel dus vallen oa. zwarte en bloedrode af.
Het is dus steen- of bruinrode of geelvlek.
Geelvlek heeft een doorlopende zwarte streep. Hou je de twee lastigste over maar op de tweede foto zie je een aanliggende legschede en dus is het een bruinrode.

Groet Roy  
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Marian van Bert

Dank je wel voor je uitleg Roy.
We kijken voortaan eerst naar de poten (goede tip).