Hoofdmenu

Geslachtsbepaling?

Gestart door Jan Harteman, oktober 29, 2004, 19:13:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Harteman

Ik zag in de lijst met vogelwaarnemingen dat iemand zo knap was om van 2 kluten te zeggen dat het een man en een vrouw zijn.
Nu wil ik die persoon niet in de grond boren, maar HOE kan die persoon nu met zekerheid zeggen dat het een man en een vrouw zijn?
En dan hebben we het ook nog eens (waarschijnlijk) over vogels op vrij grote afstand...
Ik ken alle mogelijke geslachtelijke verschillen die men aan kluten kan zien, maar deze zijn zó verschrikkelijk minimaal...dat is op grote afstand niet te zien!
En zeker niet wanneer het slechts 2 exemplaren betreft...dan is 1 exemplaar automatisch groter dan de andere...
Bovendien is het nu niet bepaald de tijd van het jaar om aan een paring het mannetje te herkennen.

Het is overigens niet de eerste keer dat ik zo'n onwaarschijnlijke waarneming in de lijsten vindt, wat geslachtsbepaling betreft.

BWoets

Ben het met je eens Jan.

Ik zie ook heel vaak staat.
Bijvoorbeeld:

27 Paartjes Wilde Eend
Ik zeg maar wat.

Lijkt me sterk..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Pim

wilde eend lijkt me een slecht voorbeeld Bob.

Deze zijn toch prima te onderscheiden!
Maar ik snap wat je bedoelt.

Bij veel vogels zeer lastig te bepalen.

groet,

Pim ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jan Harteman

#3
Wilde eenden zijn seizoensgebonden, het is dus niet vast te stellen of het paren (koppels) zijn rond deze tijd van het jaar.

Nadeel van het huidige waarnemingen toevoegen: men kan aangeven wat het aantal is. Vervolgens Man of Vrouw of Paar.
Maar wat nu als ik 5 mannen en 1 vrouw Slobeend zie?
Ik zie duidelijk welke geslachten, maar ik kan dit NIET aangeven op het formulier.
Mijn voorstel: je moet kunnen aangeven hoeveel vogels per geslacht je kunt zien.
Indien dit niet te zien is (dus hetzelfde uiterlijk) moet dit dus ook aangegeven kunnen worden.

Pim

Sorry, ik zat te dromen.
Dacht dat de discussie over geslachtsbepaling ging.

Pim de analfabeet ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jan Harteman

Eigenlijk ging het ook over geslachtsbepaling (bij kluten namelijk onmogelijk te zien) maar inmiddels ging het ook over de mogelijkheid om dit bij het toevoegen van een waarneming iets anders te kunnen noteren (aantal man + aantal vrouw + aantal onbekend) i.p.v. aantal paar

Thijs Fijen

#6
wat ik ook een beetje onduidelijk vind. neem als voorbeeld 20 paartje wilde eend. zijn dit dan 20 vogels of 40 vogels???
Thijs Fijen

harderbroek

CiteerEigenlijk ging het ook over geslachtsbepaling (bij kluten namelijk onmogelijk te zien) maar inmiddels ging het ook over de mogelijkheid om dit bij het toevoegen van een waarneming iets anders te kunnen noteren (aantal man + aantal vrouw + aantal onbekend) i.p.v. aantal paar
en misschien ook aantal juv.   en aantal Ad.

groet
R
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Pim

Citeerwat ik ook een beetje onduidelijk vind. neem als voorbeeld 20 paartje wilde eend. zijn dit dan 22 vogels of 40 vogels???
een paar is altijd twee, dus in jouw voorbeeld gaat het om 40 vogels.

Groet,

Pim ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jan Harteman

Citeeren misschien ook aantal juv.   en aantal Ad.
Ja, da's ook een goed idee!
Vooral in sommige jaargetijden zul je eerder adults of juvenielen tegenkomen van een bepaalde (trekkende) soort.

RogiervanV

Lijkt me een behoorlijk sterk plan; was er zelf ook al tegen aan gelopen  ;)  
Rogier van Viegen