Eriophyes tiliae ?

Gestart door Arp, mei 19, 2008, 00:12:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hoi Gallers,

Deze gallen zaten aan iets wat ik voor een Lindeboom aanzie (juli 2007, Obourg, Belgische Ardennen - wrn). Heb echt géén idee watvoor Linde, maar heb als waardplant maar "Hollandse" ingevuld omdat het per slot van rekening in België was  :grin:

@Admins: Omdat ik niks van planten weet mis ik eigenlijk altijd als ik een waardplant in wil vullen omdat het nuttig lijkt de optie "spec." - in dit geval dus "Linde (Tilia spec.)" (ofzo). Gevolg: dan vul je dus eigenlijk altijd maar weer niks in terwijl iets algemeens als "Zuring" of "Eik" of "Kastanje" toch best wel nut kan hebben lijkt me??! Maar ja, als ik moet gaan kiezen tussen tig Zuringsoorten of Eiken dan ben ik dus los.
Edit: Oohhww ... had de wrn op "Insect onbekend" staan met waardplant dus "Hollandse Linde", maar nu ik hem maar alvast naar een onzekere Eriophyes tiliae (Geleedpotigen) veranderde is het veld Waardplant alvast ingevuld met "Niet van toepassing" ....  :unsure: ... ach, nou ja, probleem opgelost   :gap:

Enfin, deze gallen lijken wel een beetje op de gallen van Eriophyes tiliae (zoals o.a. op de site van Floris), maar toch ook weer niet precies (kleur? grootte?)

Dus ... 'tissetnou?
Boom:

Blad:

Gal:


Alvast bedankt!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Floppy

#1
Hoi Arp,

Als ik de foto's zo bekijk, denk ik toch het meest aan Eriophyes tiliae (Pagenstecher, 1857). Die zijn in het begin meestal groen en ook wel gelig van kleur. Doorgaans max tegen de centimeter groot.  
Op Winterlinde zie je ook wel Eriophyes lateannulatus (Schulze, 1918), maar die zijn toch beduidend kleiner (tot maximaal 5 mm).
Op de zgn. Hollandse Linde komen beide soorten voor.
Vooralsnog ga ik dus voor Eriophyes tiliae.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland