Hoofdmenu

huismus

Gestart door Els, februari 12, 2006, 20:09:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Els

Ik zag gisteren op tvwest dat gemeente Zoetermeer onder zijn inwoners folders verspreid waarop ze kunnen invullen of ze nog huismussen in hun buurt tegen komen. Het schijnt ook in Zoetermeer niet goed te gaan met de huismus. Op de site van www.VWGZoetermeer.nl  kun je ook invullen of je iets gezien hebt.

Ook hier in deze woonwijk van Katwijk komen bijna geen huismussen meer voor. Ik heb deze winter pas 2x een huismus man gezien!

Hoe is het in  de rest van Nederland gesteld? Wordt er door andere gemeente actie ondernomen?
En heeft het zin als je (bijna) geen huismussen meer ziet, om nog een nestkast op te hangen?  :o

Els
Els Ouwehand, Katwijk

Rein Genuït

Beste Els,

je kunt beter andere dakpannen nemen (is wel duurder als een nestkast) dat is effectiever en meer op resultaat gericht.

Mvg, Rein
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Jan-Pieter

De huismus is in vergelijking met 10? jaar geleden met de helft afgenomen en staat nu ook op de rode lijst. Waarom de afname? Onderandere door afname nestgelegheid, alle gaten en kieren worden maar dichtgestopt en de huizen zijn te geïsoleerd, mensen "voeren" niet meer, denk aan uitkloppen tafelkleed, tuinen worden te netjes en ga zo maar door. Je kan dus zelf een hoop doen.

MVG JP

dijss044

hallo
ik had een huis waar altijd huismusjes broeden wel 8 koppels
van het 1 op het andere jaar waren ze weg. en kwamen er ringmussen
zou het kunnen dat ze weggejaagt zijn door de ringmussen
de broedplaatsen bleven het zelfde
groetjes willem

William Dijsselbloem

dijss044

hallo
ik had vroeger een huisje waar altijd +/- 8 koppels huismussen broeden
van het 1 op het andere jaar waren ze weg en zaten er ringmussen
zou het kunnen dat ze weggejaagt zij door de ringmussen
de broedplaatsen waren niets veranderd

groetjes willem
William Dijsselbloem

jpoulissen

Ik hoor deze verhalen ook altijd van anderen.
Gelukkig heb ik zelf nog altijd veel huismussen in de tuin, zowel in ons vorige huis in Vlodrop als ook nu weer in Grevenbicht.

Ik zie wel nooit ringmussen in de tuin, misschien dat er toch een verband kan zijn?

groetjes

Jos Poulissen

wj_emsens

#6
Ik zie ze ook verschrikkelijk achteruitgaan.
Vier jaar terug hadden wij een kolonie van rond de 20 huismussen rondom het huis. Vorige zomer was er geen één meer te bespeuren...echt erg.
Willem-Jan Emsens

Piter Anjema

Tellinkje dan maar?
































Grapje

Hier gaat het goed met de huismussen (hoge noorden)
Je hebt hier dan ook voldoende nestgelegenheid.

Jeroen Nagtegaal

Bij mij in Heythuysen gaat het heel goed, we hebben er dagelijks zo'n 25 zitten, we voeren wel veel, rijst, vetbollen en gedroogd brood. In Mijn vijver gaan ze zelfs badderen en ijseten als dat er is.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Danielle

#9
Ik had een paar jaar geleden regelmatig 20-25 huismussen in de tuin (Spijkenisse), maar vorig jaar heb ik er tot nu toe nog maar 1 gezien. Ook geen andere soort mussen te bekenen.

Ook ik heb van alles lekkers in de tuin, maar helaas. Zelfs achter mijn tuin ligt een vrij groot park, en daar is ook niets te bekenen...

Gr.
Danielle
Groetjes,
Danielle

teunvankessel

hoi allemaal
bij ons thuis gaat het aantal omhoog
een paar jaar geleden hadden we 1 of 2
koppels in onze tuin broeden.
in de zomer hadden we wel 9 koppels
rond ons huis !!  
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Vincent

CiteerIk hoor deze verhalen ook altijd van anderen.
Gelukkig heb ik zelf nog altijd veel huismussen in de tuin, zowel in ons vorige huis in Vlodrop als ook nu weer in Grevenbicht.

Ik zie wel nooit ringmussen in de tuin, misschien dat er toch een verband kan zijn?

groetjes

Jos Poulissen
Bij mij precies zo!
Vincent

geertje

Voor het eerst zie ik meer huismussen (woon in Den Haag); zo'n 8 a 10 per dag. Tot voor kort zag ik er hooguit een per dag. Dus gelukkig ook hier een stijgend aantal. (ook heggemussen zie ik steeds meer).
Deze week heb ik voor het eerst ook een ringmus gezien.
Hopen dat deze de huismussen niet verjaagt  ;)  
Groeten,
Gera Nieland

duck

gsm/umts en andere digitale zenders en ontvangers.

welleens nagedacht wat de invloed van elektromagnetische straling van gsm/umts antennes op bepaalde vogelsoorten kunnen zijn?
vroeger had je geen digitale zenders gsm,digitenne etcetera de huismus is gebonden aan de woonomgeving van mensen de dorpen en steden zijn  tegenwoordig aardig onder invloed van elektrosmog veroorzaakt door o.a gsm/umts antennes.  
groet,
Marcel Hoogendoorn. @natuurweblog

natuurlijkjacobswoude

Stippen

Volgens een bericht op de BBC, dat ik nogal aannemelijk vind,
gaat het niet over broedplaatsen, en al helemaal niet over het uitkloppen van tafelkleden.
Het gaat daarom dat in een kritische fase van het opbrengen van de jongen er te weinig insecten zijn.
Volwassen dieren kunnen met kruimeltjes uit de voeten, maar jongen hebben insecten nodig.

Ik weet natuurlijk niet of dit echt de reden is, maar de laatste 50 jaar zijn er niet minder tuintjes gekomen, en ook niet minder broodafval (denk aan de eendjes)
En duiven vinden nog steeds zat plaats om te broeden.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Jan-Pieter

Duiven en mussen kiezen erg verschillende plaatsen om te broeden. Ik zie een duif nog niet onder een dakpan of dakgoot kruipen dus die vergelijking gaat niet op.
Tuintjes zijn er inderdaad niet minder van gekomen maar wat wel opvallt is dat de meeste mensen hun tuinen dicht timmeren met tegels en er veel minder planten en zwarte grond is.
Ik ben van mening dat nestplaatsen en voedsel wel degelijk van invloed is op de populatie huismussen maar inderdaad kan de timing van jongen en geschikt voedsel niet over het hoofd worden gezien. Daar zijn voorbeelden genoeg van bij andere soorten.

MVG JP

marcel123

#16
CiteerHet gaat daarom dat in een kritische fase van het opbrengen van de jongen er te weinig insecten zijn.

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...1120&hl=huismus

huysse

Citeer
En heeft het zin als je (bijna) geen huismussen meer ziet, om nog een nestkast op te hangen?  :o

Els
Hoi Els,

Ik kwam het volgende artikeltje tegen,
groet,
Marijke


AMSTERDAM - De Vogelbescherming heeft een 'vogelvide' laten ontwerpen die de redding moet gaan betekenen voor de huismus. Het gaat slecht met de huismus, hun aantal is in twintig jaar tijd gehalveerd. De vogelvide, een soort dakafdichting met een gaatje waar de huismus in kan kruipen, werd dinsdag in Noordwijk gepresenteerd.

Een belangrijke reden voor het verdwijnen van de huismus uit het straatbeeld is een gebrek aan broedplaatsen. Het Bouwbesluit uit 1992 is hier debet aan. Volgens dit besluit moeten kieren kleiner dan een centimeter worden gedicht. De warme, knusse holte onder de dakpannen is daardoor afgesloten voor de huismus. Een strop voor deze vogels, want zij nestelen graag onder de beschutting van daken.

In november kwam Vogelbescherming Nederland met het actieplan Huismus. Een van de meest voorkomende vogels van Nederland bleek enorm in populatie achteruit te zijn gegaan. Het beestje kwam zelfs op de lijst van bedreigde diersoorten terecht.

Onder de vogelvide, die is ontworpen door ingenieursbureau Comfortdak, is een kleine ruimte, waardoor voldoende lucht onder het dak kan komen. Dat is belangrijk, want een broedende huismus staat goede dakventilatie in de weg. En dat kan weer leiden tot 'verstikking' van het dak.

Maar of de mus de vide weet te vinden, is de vraag. Daarom wordt de mussenbehuizing eerst in honderd woningen getest: in Alkmaar, Amsterdam, Noordwijk en Hardenberg.

Els

(Sorry dat ik wat later reageer maar mijn monitor was stuk  :( )

Sinds wij hier wonen zo'n 12 jaar, voert onze buurman al de tuinvogels met etensresten en al hoewel er in het begin hier genoeg huismussen zaten zien we er dus bijna geen één meer. Het aantal stadsduiven is wel sterk gegroeid.

Wel moet ik er bij vertellen dat ook wij een gat onder de dakpannen gedicht hebben. Het gat zat precies boven de spauw en daarin vielen nog weleens jonge vogels (spreeuwen en mussen) en stierven daar. En dat was niet echt prettig. Het is ongelooflijk hoe lang zo'n jonge vogel in leven blijft in de spauw. We hebben het gat laten dichten door een aannemer, deze vertelde dat het dak aan het rotten was en dat dat kwam door het ongedierte wat in vogelnesten leeft (kan iemand dit bevestigen of is dit een fabeltje?).
Als je zo'n mussendakpan neerlegt gebeurt misschien weer het zelfde.
Deze dakpannen kosten zo'n (schrik niet) 23 euro.
Op de website van vogelbescherming kan je bouwtekening van zo'n "3 onder-één-kap" nestkast downloaden. Ik denk dat ik mijn man maar eens lief aan kijk en vraag of hij die in elkaar wil timmeren  :gap:

Marijke ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de vogelvide: heb je daar ook een afbeelding van gezien?

Ik hoop dat ze weer gauw terug komen, want er is niets leukers als je in je tuin zit en kan kijken naar de trillende vleugels van de jongen die bedelen om voedsel en het gekwetter als ze met z'n alle een stofbad nemen.

Els



Els Ouwehand, Katwijk