Hoofdmenu

Buizerd in de stad

Gestart door Marianne, februari 10, 2006, 23:22:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marianne

Sinds een paar weken vliegt er een buizerd in Wageningen rond, gewoon boven de woonwijken. Er is wel wat water in de buurt, maar geen parkje of zo.
Kan iemand mij vertellen of dat vaker voorkomt? In deze omgeving zitten veel buizerds, maar laagvliegend boven de huizen heb ik hem nog niet eerder gezien. En als ik "laag" zeg bedoel ik ook echt laag. Wij wonen 4 hoog en ik zie hem dan op "ooghoogte".
Ik hoop dat iemand hier wat over kan vertellen.
groet,
Marianne Cramer

Jan Harteman

Ik kan me voorstellen dat die buizerd in het Wageningse dierenparkje/kinderboerderijtje (de naam ken ik niet) wel eens probeert een sloom kippetje te vangen ofzo?
Wageningen is nu niet bepaald een voorbeeld van een stad die louter uit beton bestaat, er zijn best veel groene delen waar de vogel in een boom kan rusten.

Marianne

Hallo Jan,
Nee, de plek waar de buizerd zit is dus niet in de buurt van de "kinderboerderij" in het centrum, waar ook een parkje omheen is, maar echt boven een woonwijk met flats en "laagbouwhuizen", waar een smal watertje loopt, maar daar kan hij eigenlijk door de begroeiing moeilijk bij komen. Voor zover je Wageningen kent: hij vliegt steeds boven de Haverlanden (dat is dus gewoon een straat) en soms boben de wijk Tarthorst (waar veel vogels zitten).
groet,
Marianne Cramer

Jan Harteman

Nee zo goed ken ik Wageningen niet ;) kom er wel eens bij een vriend op bezoek, of eventjes winkelen in de stad...maar verder ben ik niet zo op de hoogte van straatnamen.
(ik kom uit Lienden)

tekenaar

Ben je er zeker van dat het een buizerd is en geen sperwer of havik? In de stad jagen is veel meer iets voor een sperwer (vangt kleine zangvogeltjes tot maar merel) of havik (vangt o.a. duiven) dan voor een buizerd (die in open land op muizen jaagd en verder veel aas eet).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Elachista

Groet,
Tymo

Marianne

#6
Juist omdat ik er 100% zeker van ben dat het een buizerd is (en sperwer en havik zie ik idd ook vaak) vond ik het vreemd en heb ik deze vraag geplaatst.
En, Avondrood, leuk dat je die luchtfoto's er bij geplaatst hebt!. Om een bepaling te geven waar de buizerd steeds te zien is: als je de eerste foto in vieren deelt en je kijkt naar het vierkant linksboven dan zie je in het midden een aantal witte streepjes. Dat zijn flats. Als je dan de rechtse rij streepjes neemt (wij wonen in de middelst van dat rijtje) vliegt de buizerd boven de wijk daat rechts naast.
De foto is trouwens niet erg recent, denk ik, want wat hier links van die flats er nog als bouwland uit ziet (waren boomgaarden van de WUR) is nu ook een woonwijk.
Hopelijk zijn er ook nog anderen met ideeën......
groet,
Marianne Cramer

tekenaar

Voor een buizerd vindt ik het wel apart! Vooral als hij regelmatig terugkeert en niet alleen een keer 'toevallig' door de stad vliegt!
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Elachista

Dagtripje Wageningen  :P

Hier in hartje Drachten komt het ook vaak voor dat je nog wel eens wat leuks ziet aan vogels, dus het is op zich wel mogelijk. Ik zie hier bijv. geen pestvogels, terwijl ik hier midden in de natuur zit en toch in het stedelijk gebied zie je ze wel.
Voor het nestelen zal hij of zij ongetwijfeld de natuurlijke gebieden weer opzoeken, maar het kan ook een verband met territorium hebben misschien?
Groet,
Tymo

RWester

Onlangs ook een Buizerd in de top van een conifeer m'n achtertuin in centrum Nijmegen, hevig aangevallen door Kauwen, een Kraai en Eksters.

Beest zag er vermoeid uit en verroerde geen vleugel om weg te gaan van het gepest. Misschien in die koude dagen dat ze zwerven op zoek naar betere voedselgebieden?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Tatanka

Midden in Amsterdam, tussen de politieacademie en de Vrije Universtiteit is een klein strookje groen met enkele bomen waar al sinds ik daar kom een buizerd huist. Af en toe beetje last met de lokale kraaien of kauwen, verder niets.
Leuk idee, toch?

JohanvantBosch

Hallo Marianne
Ik vind het niet zo heel vreemd. Wageningen is niet super groot en er ligt veel groen (ook bossen) vlak bij de randen. Het zou mij niet verbazen als in de (populieren?)bossen vlakbij roeivereniging Argo en nabij de Dijkgraaf/Bornsesteeg buizerds broeden, die hun territorium voor een deel boven de stad hebben liggen.
De afgelopen tijd heb ik in Utrecht gewoond en daar was het eerder regel dan uitzondering om buizerds boven de stad te zien vliegen. Vaak waren dit paartjes die volgens mij ergens in de omgeving moesten broeden. Soms zelfs 4 of 6 beesten bij elkaar (geen doortrekkers).
Groeten,
JOhan