welke langpootmuggen?

Gestart door ria.vogels, mei 17, 2008, 15:36:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

ria.vogels

Vorige week twee foto's gemaakt van langpootmuggen, tenminste dat vermoed ik.
Twee totaal verschillende beestjes, ik vond ze prachtig.
Kan iemand me helpen om ze op naam te brengen?

foto 1
Groet, Ria Vogels

ria.vogels

foto 2
Overigens beide soorten gevonden in de Millingerwaard.
Groet, Ria Vogels

ria.vogels

Ik zag een andere discussie op het forum (zeeuwse langpootmug) en denk nu dat foto 1 een Tipulata lunata is. Ik heb de oorspronkelijke foto nog eens goed bekeken en deze mug heeft ook van die witte vlekken op de vleugels.
Ik zal hem/haar als onzekere T.lunata invoeren, in de hoop dat er uitsluitsel over komt hier...
Groet, Ria Vogels

ria.vogels

Ok, nog verder zoeken bracht me ook een mogelijke kandidaat voor foto 2: Nephrotoma appendiculata. Klopt dat?

Grappig, ben mijn eigen topic aan het beantwoorden  :)

Groet, Ria Vogels

Jan Zwaaneveld

Tipula lunata klopt wel, denk ik.
De tweede lijkt me inderdaad een Nephrotoma, maar je hebt een stuk of twintig soorten in ons land en ik ken ze onvoldoende om een soortnaam aan je foto's te hangen.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

AndreVrijens

Ik ga mee met T.lunata en Nephrotoma spec.
Ria, heb je misschien nog andere foto's om van Nephrotoma spec. een N.appendiculata te maken? (foto van zijkant?)
mvg.  André

ria.vogels

Ja, ik heb er een van de zijkant, maar niet zo scherp. Hopelijk kun je er toch wat meer over zeggen nu.
Groet, Ria Vogels

AndreVrijens

Helaas Ria, deze foto laat ook niet zien wat ik zoek. mijn eerste indruk is wel N.appendiculata maar dan een onzekere (altijd nog beter dan spec.)
mvg.  André

ria.vogels

Jammer André, maar ik ben toch al blij met de determinatie zover.
Ik heb de waarneming van de N.appendiculata al op onzeker gezet.

Dank je wel.  
Groet, Ria Vogels

ria.vogels

Hallo André (in de veronderstelling dat je nog een keer naar dit topic zult kijken),
Ik heb nog een derde langpootmug waarvan ik de naam zoek.
Is dit mogelijk een Tipula lateralis?

Groet, Ria Vogels

Louis.Boumans

Enigszins gevlekte vleugels en op het borststuk in het midden zo'n donker middenstreepje: ik denk eentje ui the subgebus Savtshenkia, bijv T. trucorum. Maar ik weet nog niet welke andere soorten het zou kunnen zijn.

Louis.Boumans

Wat betrefft de Nephrotoma's : als het klopt dat het zwarte U-vormige boogje tussen vleugelbasis en halter doorslaggevend is voor N. appendiculata : dit is volgens mij op de eerste foto wel te zien.

AndreVrijens

CiteerEnigszins gevlekte vleugels en op het borststuk in het midden zo'n donker middenstreepje: ik denk eentje ui the subgebus Savtshenkia, bijv T. trucorum
Louis, je hebt te snel getypt.. je bedoelde Pterelachisus.

Ik ben ook van mening dat dit een vrouwtje T.lateralis is, ondertussen is Ria haar eigen vragen aan het beantwoorden, goed hoor! :duim:  
mvg.  André

ria.vogels

Dank allen, voor de informatie en het compliment  :)

Op zoek naar libellen en waterjuffers vliegen er voor mijn ogen vaak langpootmuggen op. Die wil ik helemaal niet hebben, maar plots zie je een prachtig getekend of gekleurd exemplaar ertussen en ja, dan wordt die ook vereeuwigd en bij voorkeur op naam gebracht.
Groet, Ria Vogels

Louis.Boumans

Oeps  :wub: ja jullie hebt helemaal gelijk. Tipula (yamatotipula) lateralis! Mijn domheid / slordigheid is weer aangetoond!