wie weet wat dit voorsteld

Gestart door langejaap, mei 17, 2008, 09:07:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

langejaap

Hallo beste mensen.

Gister heb ik een heel erg klein vliegje op de plaat gezet, zittend op een grassprietje.

Nu dacht ik eerst: hij komt uit een ei!

Beter gekeken zag ik dat het net leek of dat hij of zij een wollen dekentje om het lijf had.
Als je nog beter kijkt zie je onder het nekje een soort pareltje zitten wat aan een broche doet denken haha.

Kan het ook een aanval,inpakken,anders soort natuur verschijnsel zijn of is dit gewoon een dood vliegje met een behaarde huid.

De vlieg is 3mm lang .

hgroet en alvast bedankt, Jaap

langejaap

Citeernog een plaatje
nog een plaatje

Arp

#2
Deedtieutnogdan ... of zattie wel heeeeel stil??

Dit lijkt mij een schimmelinfectie - de beestjes gaan er uiteindelijk dood aan. Naar het schijnt zorgt de schimmel voor een "geestestoestand" ofzo waardoor de dieren voor het sterven een hoog punt opzoeken (bovenaan een stengel) en daar sterven (of proberen ze gewoon nog een laatste keer een goed startpunt te vinden om weg te vliegen en lukt dit niet meer????) - nou ja anyway - ze zitten dus heel vaak op een plek dood te zijn die weer gunstig is voor de schimmel om zich met de wind te laten verspreiden ... zoiets  :unsure:

Vorig jaar een aantal keren op het forum besproken ... even de zoekfunctie gebruiken voor mee/betere info dus  ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

amvanerkelens

Hallo jaap,

Schitterende foto's en heel bijzonder, misschien is het "dekentje" nog een restant van het larvestadium.

Ik zou hem zoeken bij Opomyzidae de grasvliegen. Daar zijn er in Ned 14 soorten van.

Verder even het antwoord van de deskundige afwachten.  :D

Groet Alie

thijsdegraaf

#4
Een zelfde soort foto bij een strontvlieg met die schimmelziekte (Entomophaga) kun je vinden bij garden safari.
http://www.gardensafari.net/dutch/overige_vliegen.htm Met ongeveer hetzelfde verhaal als dat van Arp.
Het is inderdaad al eens bij een oorworm besproken. http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...chimmelinfectie

groet, Thijs

langejaap

wat gaaf dat jullie dit allemaal weten. idd heb ik net gekeken op garden safari en daar staat net zoiets. Geweldig, weer wat geleerd. hartelijk dank en ik zeg het voort. Bedankt Jaap

amvanerkelens

Hai allemaal,

Dat is interessante en leuke informatie waarvan ik nog niet op de hoogte was.
dank  :)

groet Alie

Arp

CiteerMet ongeveer hetzelfde verhaal als dat van Arp.
Ah! Dáár had ik het vandaan!  :gap:  :whistle:

(heb errug weinig wijsheid van mezelf ;) )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Robert Heemskerk

Bij sprinkhanen ben ik dit ook vaak tegengekomen.
Je ziet dan sprinkhhaanmummies boven in het gras zitten.

javanerkelens

CiteerBij sprinkhanen ben ik dit ook vaak tegengekomen.
Dat is weer nieuw voor mij...ik meende dat hij alleen voorkwam op vliegen.
Dan zal ik ook eens opletten of ik zo'n sprinkhaan kan vinden.
Gisteren en vandaag ook twee tegengekomen (eentje onherkenbaar en eentje, was een Empididae)

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

wimtegels

In ieder geval een waanzinnig gave foto. Het lijkt wel of de vlieg door een geheimzinnig handje wordt vastgehouden.

ls je sommige dingen in de natuur vanuit deze invalshoek bekijkt heb je misschien wel zo een heleboel bronnen van het vroegere bijgeloof te pakken.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Robert Heemskerk

#11
Nu zie ik dat handje ook, 'het schimmelhandje'  :lol:

Vanmiddag vond ik een kleine zweefvlieg, die ook typisch aan zo'n grasje hing in de top.
Zeer waarschijnlijk ook besmet met deze schimmel.
Het achterlichaam is vaak opgezet..

Ik dacht een Melanostoma scalare, maar ben nog met de determinatie bezig..

han.endt

Melanostoma spec.. Ik denk niet dat ze is aangetast door een schimmel. Ze rust of slaapt en zit vol met eieren.

Robert Heemskerk

#13
zie ook deze waarneming, van een paar jaar geleden van mij:

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=17447

Zelfde houding, ook verdikte achterlijfen.
Het zijn echt mummies geworden  :o
Ze zitten vast aan de stengel maar je kunt ze er uit plukken.

De vleugels staan wijdt uit gespreid, een soort vliegstand.
In rust zijn ze meer over elkaar heen geslagen denk ik.

Hierbij nog een foto van de zijkant:

han.endt

Ja, inderdaad. Die verstijfde houding wrodt weer door een andere schimmel veroorzaakt.