leucoagaricus?

Gestart door spanjool, mei 16, 2008, 23:14:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

mijn voorlopige bevinding.
gezien de sporenmaat kan het eigenlijk maar 1 zijn maar die hoort vlgs de ned literatuur op de duinreep. vlgs PdS echter in garten und parkanlagen.

Wat ik voorlopig heb gevonden:
Hoed zwartgrijs met allemaal barstjes en gleuven. In de gleuven wit. diameter 60mm, aan hoedrand grote velumflarden 5 x 5mm. Hoedvlees wit, na doorsnijden op snijvlak vergelend. Plaatjes grijswit, inkijk door donkere sporen zwart. Smal aangehecht. Steel 65 x 12 mm, boven de ring glad, grijswit. onder de ring vlokkig met bruine lijnen in lengterichting. Ring niet meer aanwezig aan de steel, wortelend. Stond in tuin op een opgehoogd stuk onder spar. Bij navraag blijkt het zand afkomstig uit een gat, dat is gegraven om een Meidoorn te verwijderen. Om de Meidoorn hebben altijd houtsnippers gelegen. Sporen bruin gekleurd, 9-13x6-8mu met kiempore, Basidien 4sporig 20-35x8-10mu Geen rood verkleuring geconstateerd, ook geen wezenlijke verkleuringen met ammonia kunnen vaststellen.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

foto2 onderzijde, dus plaatjes
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

verkleuring op snijvlak
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

lijkt te wortelen
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

sporen
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

cheilocystiden
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

basidien en sporen
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

hoedoppervlak struktuur
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

om het even echt te bekijken.
erg moeilijk om een schoon stukje hoedmateriaal te bemachtigen, de fijne zandkristallen zitten haast in het vlees.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Ismael

#9
Ha Henk,

zou het ook een barstende leemhoed kunnen zijn? (Agrocybe dura) Weet het niet zeker hoor!

4b
http://www.svims.ca/council/Agrocy.htm

http://www.svims.ca/council/illust/Agrocyb...hael%20Beug.htm
Groeten Ismaël Wind

grietaf

Hallo Henk,
Wat een schitterende foto's!
Je schrijft dat het wat betreft de sporenmaat maar 1 kan zijn, maar je schrijft er niet bij welke je dan in gedachten hebt. Het is in ieder geval geen Leucoagaricus, want die heeft witte sporen. Voor een Agrocybe lijken me de sporen ook te donker, maar in werkelijkheid kan dat anders zijn. Blijft over een Champignon. Daar zal dan toch de FAN aan te pas moeten komen ( je mag zelf kiezen welke smilie hier bij past).
Grieta.

Ismael

CiteerVoor een Agrocybe lijken me de sporen ook te donker, maar in werkelijkheid kan dat anders zijn.
http://www.ambmuggia.it/forum/index.php?sh...2572?entry62570

http://www.ambmuggia.it/forum/index.php?sh...2572?entry62571

op de link zijn ze inderdaad lichter
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

#12
ik heb me er niet in verdiept maar het lijkt wel of de paddestoel wortelend is.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

spanjool

bedankt voor jullie reacties, Ismael, jouw suggestie is zo gek nog niet voor wat betreft de sporenmaat, Grieta je opmerking over de foto's lijst ik in en hang ik boven mn bed. Corry je bent weer scherp als gewoonlijk, dat worteltje deed mij dus naar iets wortelends kijken, in de eerste plaats wortelende champion, die hebben echter allemaal kleinere sporen. Dus vlgnde wortelende Leucoagaricus status VN maar dat is waarschijnlijk ook maar betrekkelijk. vlgs PDS met geelbruine sporen. de sporen zijn idd lichter als ze op de foto's lijken, overige kenmerken zijn ook aanwezig voor zover ik het kan bekijken maar gezien de status en de vindplaats zal het em wel niet zijn. (idd Grieta de meeste leucoagaricusen hebben witte of witgele sporen)
Maar wat is het dan wel. Er staan er nog een paar en ik wacht even af of die zich nog verder ontwikkelen ik zal em dan ook eventueel iets dieper uitgraven want op een wortel reken je nou niet direkt. Als ze er dinsdagavond nog staan neem ik er woensdag 1tje mee naar de polder. in de tussentijd kan ik em misschien nog een keer onder de mic leggen voor nog wat meer en betere gegevens.
Overigens schreef mevrouw Vellinga er ook een mooi verhaal over in de FAN maar daar wordt het ook niet makkelijker van.
Eerst eens kijken waar ik met een sleutel op uit kom.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

grietaf

Tja, Henk, makkelijker kunnen ze het alleen bij de belastindienst maken ;)
Grieta.

spanjool

Konden er in de polder ook weinig zinnigs over zeggen. Is nu op reis naar Leiden, hoor hopelijk vlgnde week de uitslag.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

dijkstra

Hoi Henk,

doe ook nog een poging omdat ik dit weekend iets vergelijkbaars heb gevonden. Plaat 2 lijkt aangehechte plaatjes te laten zien ; als dat zo is valt Champignon af.
Kijkend naar:
- grootte van sporen (12 -13 mu)
- duidelijke kiempore op de sporen
- violette kleur van de sporen
- cheilocystiden rond buikig
- vrij dikke steel
- donkere kleur plaatjes met violette tint
oke plaatje 1 is wat atypisch maar ik denk eerder aan verdroogde Blauwplaatstropharia (Stropharia rugosoannulata) met een gebarsten hoed.
Groeten Bert Dijkstra

wim veraghtert

Dat zou best wel kunnen kloppen.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

dijkstra

Henk,

om het zeker te weten of het een Stropharia of een Agrocybe is maak dan een coupje van de hoedhuid. Zie je ronde balonvormige cellen (Agrocybe) of bestaat de hoedhuid uit enkel langwerpige hyphen (Stropharia). Jij mag het zeggen.
Groeten Bert Dijkstra

spanjool

Hoi Bert,

langwerpige hyphen. Ben benieuwd wat ik er morgen over hoor.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Heb net even gekeken in de boekjes en zo. Als dat hem is stop ik direct met Paddo's. (snuiven etc. je weet wel) Lijkt er mi niet op. Zou me echt verbazen als dat de uitkomst zou zijn.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Corryabbink

CiteerHeb net even gekeken in de boekjes en zo. Als dat hem is stop ik direct met Paddo's. (snuiven etc. je weet wel) Lijkt er mi niet op. Zou me echt verbazen als dat de uitkomst zou zijn.
:lol: Dan weet je pas waar je aan begonnen bent :lol:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

spanjool

#22
Hoi Bert, je had gelijk. Het is een "zeer atypische" blauwplaatstropharia.
dusdanig dat ie vlgs G van Z aan de collectie is toegevoegd.
Dat word dus voor mij geen Paddo's meer snuiven tenzij ik dispensatie krijg.
Zal er nog even een foto bij doen van het excemplaar dat naar Leiden is gegaan.
Deze had een hoeddiam van 120mm
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Ismael

zow had ik ook niet gedacht.. Van mij krijg je dispensatie  :lol: Anders moet ik ook stoppen, veel te leuk om dat te doen  B)  
Groeten Ismaël Wind