Wat is dit voor kever?

Gestart door irma32, mei 12, 2008, 23:12:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

irma32

Beste mensen,

Vanavond kwam deze kever aangevlogen (midden-brabant, in een groene gemeente). Voor mij is ie onbekend. Heb 'm geprobeerd op te zoeken en kom dan eventueel uit op de roestbruine bladsprietkever, maar op foto's die ik van die kever op internet tegenkom is de kleur veel lichter. Bovendien heeft de roestbruine bladsprietkevers een soort verticale strepen over zijn schild en dat heeft deze kever niet.
De kever is bijna 4 cm groot en donker-roodbruin van kleur.



Ik ben benieuwd wat het precies is.
Groeten, Irma

lo.troisfontaine

Hoi Irma,

aangezien de voorzijde of zijkant er niet lekker op staan is het lastig.

Mijn eerste ingeving zou zijn en zeker gezien het formaat;  vrouwtje -  vliegend hert.  Misschien niet meteen de plaats waar je zou aantreffen.  Maar in ieder geval wel in die richting.

groeten,

Lo

margriet

een vrouwtje van de neushoornkever denk ik ?  
groetjes,

Margriet

T_18

volgens mij is het inderdaad een vrouw oryctes nasicornis, wel aan de rode kant!

MVG,

Thijmen
Met vriendelijke groet,

Thijmen

irma32

Had zelf nog zitten neuzen boeken en op internet en vond 'm (euh... haar) inderdaad het meeste lijken op een vliegend het, het lijf dan. Alleen had ik geen plaatje van de vrouwtjes-variant. Ook de neushoornkever had ik gezien, maar ook daar had ik geen vrouwtjes-foto van.
Ik had de kever nog even bewaard.. (in een doosje... euh... niet allemaal boos worden he). Ik zal proberen nog een foto van de voorkant en van de zijkant te maken.
Ik vond 'm zelf zo bijzonder (ik zit zelf verder helemaal niet 'in' de kevers) dat ik 'm eerst graag aan de kinderen wilde laten zien en ook wilde ik graag eerst weten wat het nou precies is.
Vroeger als kind had ik een natuurgids en ik vond de afbeelding van een vliegend hert altijd zo bijzonder...
Ook zag ik dat deze soorten beschermd zijn, dus dan zal ik 'm snel weer vrijlaten.

irma32

En bij deze nog 2 foto's:


Is het nu met zekerheid te zeggen wat het is?

han.endt

Inderdaad een vrouwtje Neushoornkever.

irma32