Een ijsvogel op bezoek in je tuin?

Gestart door wimtegels, mei 13, 2008, 16:05:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

Ja, zover ik zag wel, Ik heb niet kunnen zien wat ie uitspookte op de takken daar,
mischien sloeg ie ze op die hoogte nog eens of ging ie daar de jongen voeren?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

Als een ijsvogel vis vangt voor zichzelf vliegt hij er meestal niet ver mee weg.

4 maal in en kwartier met een vis vliegen lijkt toch echt wel sterk op voedselvluchten naar de jongen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Wat de ijsvogel met de vis doet is vaak ook al een indicatie of het om een jonge of volwassen vogel gaat.

Vangt een ijsvogel een vis voor zichzelf, dan zal hij hem in de meest gevallen, echter niet altijd, vlakbij de plek waar hij hem gevangen heeft opeten.

Vliegt hij weg met de vis, dan is het meestal voer voor de jongen, of de prijs die het mannetje voor de paring moet betalen.

In vrijwel alle gevallen moet het mannetje voor de paringsdaat betalen.

Het komt zelfs regelmatig voor dat het vrouwtje het geboden bedrag, lees het formaat van de vis, niet groot genoeg vind. Het mannetje zal dn een grotere vis moeten gaan vangen.

Ik heb wel eens waargenomen dat het mannetje verschillende keren een andere vis moest gaan halen. De iteindelijk geaccepteerde vis was zo groot dat het mij verbaasde dat het wijfje die uberhaupt nog op kon eten.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

De ijsvogels aan de Roer waren gisteravond tot in de schemering druk met visjes aan het vliegen.

Dit nest is nog niet uitgevlogen. Ik weet niet hoe oud de jongen zijn Inmiddels zullen de eerste jongen wel rondvliegen. De tuinwarnemingen zullen binnenkort dan ook wel toenemen.

Bij deze waarneming zijn vrijwel zekere tenminste twee jonge exemplaren.

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=4364137
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Kasper S

Ja, ik hoop het. Heb hem al lang niet meer gezien. Kan dus ook zijn omdat de vijver ver op is, maar effe controleren heb ik hem ook niet zien doen ! Ben benieuwd!
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

wimtegels

Langzaam wordt het tijd om wat meer bijzonderheden over het nest te vertellen.

Zand zonder leem is het gemakkelijkste om in te graven. Maar ook erg instabiel. Hij heeft er geen echte voorkeur voor. Heb maar een paar nesten gezien in erg zandige bodems. Die begonnen als een rond hol in de stijlwand. Maar toen het nest uitgevlogen was zag het holletje eruit als een brievenbus.

Ik heb meer nesten gevonden in kleiachtige bodems dan in erg zanderige. De  snaveldelen van een ijsvogel staan wel eens krom van het graven. Soms breekt er zelf een stukje vanaf maar dat schijnt weer aan te groeien.

Het allermooiste is een beetje leemachtige zand. Perfecte combinatie van stevigheid en "verwerkbaarheid" voor de ijsvogel.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#67
In mijn wilde tuin met een steile, met esdoorns, essen, hazelaars en vlier begroeide kalkzandsteenhang langs de oever van de Prüm in de Eifel broedt ten minste gedurende 5 opeenvolgende jaren een paartje ijsvogels, dat vist in het ondiepe heldere water van de rivier, waarin veel forellen leven, die ze gedurende het visseizoen met sportvissers en in de overwinteringsperiode met een enkele blauwe reiger en een groepje aalscholvers moeten delen. De ingang van de broedpijp is alleen op afstand met een verrekijker vanaf de overkant van de Prüm te zien en voor mensen niet bereikbaar. Beide vogels zitten regelmatig op boomtakken in de "boventuin", waarbij het mannetje het vrouwtje af en toe voert, of ze vliegen laag over het water van overhangende tak naar tak. Schuin aan de overkant van de broedpijp bevindt zich in een groepje elzen een broedkolonie met een tiental nesten van kramsvogels, die de overvliegende kraaien, buizerds en rode wouwen regelmatig luid krijsend achtervolgen. Als je geluk hebt, kan je de waterspreeuw soms over de bodem van de rivier zien lopen. Verder zijn er regelmatig grote gele kwikstaarten langs de oever aanwezig en komen de weidebeekjuffers zelfs tot in het als badgelegenheid voor vogels aangelegde vijvertje in de boventuin om eieren af te zetten.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Zit het nest echt in een kalksteenachtige afzetting Gerrit, of in een zanderig laagje ertussen?

Is het door de ijsvogel gegraven, of is het een natuurlijke holte? Het is bekend dat ze daar soms ook gebruik van maken.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#69
CiteerZit het nest echt in een kalksteenachtige afzetting, of in een zanderig laagje ertussen? Is het door de ijsvogel gegraven, of is het een natuurlijke holte?
Wim,
Nee, in een kalkzandsteenwand met overwegend hardere rotsachtige en af en toe korrelig zandige lagen. Mijn geschiedenis met het ijsvogelpaar gaat niet verder dan 5 jaar terug. Of ze de broedpijp zelf hebben gegraven of van een bestaande holte gebruik hebben gemaakt, die bijvoorbeeld door een uitgebroken wortel van een omgekiepte boom is ontstaan, weet ik dus niet. De vrouw, die voor ons het huis bewoonde, heeft het relevante gedeelte van de Hang enkele jaren daarvoor grotendeels door de Jugendfeuerwehr "abholzen lassen". Volgens de brandweerchef was het ijsvogelpaar toen nog niet (broedend) aanwezig. Overigens zijn binnen de gemeentegrenzen tenminste zes broedplaatsen van ijsvogels in de steile wanden langs de Prüm bekend. Rondom en/of zichtbaar vanuit mijn woonhuis komen inmiddels 56 vogelsoorten voor, waarvan er een 14-tal jaarlijks in mijn hagenrijke tuin broeden.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

#70
Het zal in dat soort situaties regelmatig voorkomen dat gebruikt wordt gemaakt van een gat dat ontstaan is door een wortel van een boom die omgekieperd is. Mogelijk past hij het hol wel nog wat aan.

De lengte van de broedpijp varieert van 20 cm tot 120 cm. De meeste zijn tussen de 60 en 80 cm lang en lopen ietwat schuin omhoog.

Ik heb ook al gezien dat een ijsvogel ging graven in de wortelkluit van een omgevallen boom en dat hij compleet door de hele kluit doorgroef.

Vaak maakt de ijsvogel dankbaar gebruikt van een klein aanwezig gat. Hij kan dan zittend beginnen te graven. Dan hoeft hij niet als een torpedo tegen de wand aan te vliegen om de graafwerkzaamheden te starten.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Hoe hoog zit z'n nest nu boven het water?

Daar zit heel veel verschil in. Het laagste nest dat ik ooit gevonden heb zat maar circa 15 cm boven de gemiddelde waterstand.

Het hoogste ruim 2 meter. Veel hogere stijlwanden hebben we niet in ons gebied.

De meeste nesten zijn wel zo gesitueerd dat er extreem hoog water voor de broedperiode moet komen voor de nesten onderlopen. Alhoewel we dat toch verschillende keren hebben meegemaakt.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#72
CiteerHoe hoog zit z'n nest nu boven het water?
Wim,
Je bedoelt het nest in mijn tuin ? De niet begaanbaar steile, maar niet loodrecht naar beneden aflopende Hang is (kadastraal gemeten) ongeveer 40 meter hoog. De broedpijp met zichtbare sporen van uitwerpselen zit op ongeveer 10 meter boven het normale waterpeil. Na overvloedige regenval, waarbij het hemelwater van zes op de bovenloop van de Prüm afwaterende beken zich in de rivier verzamelt, stijgt het peil maximaal 1,5 meter. Bij de zeldzame overstromingen, waarbij het water over de aan de overkant gelegen kademuur stroomt, is de stijging maximaal 3 meter.
De overige binnen de gemeentegrenzen langs de rivier aanwezige nesten zitten op vergelijkbare hoogte, zelfs wanneer de niet of nauwelijks begroeide Felswand 80 tot meer dan 100 meter loodrecht omhoog of overhangend boven het water oprijst. Voor zover de Prüm niet door een breed rivierdal meandert, doorsnijdt hij een tot 500 meter hoog bergmassief tot hij het Ferschweiler plateau met de watervallen van Irrel aan de grens met Luxemburg bereikt.
Mogelijk heeft de hoge situering van de nesten te maken met het verkleinen van het predatierisico, hoewel ik me afvraag of een steile, niet begroeide wand echt een onneembare hindernis is voor de talrijk aanwezige (hongerige) eierrovers als  marterachtigen en eekhoorns.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Gerrit, de vraag was eigenlijk meer bedoeld als inleiden vraag voor het bericht.

Jou bijdrage past echter leuk in dit verhaal. In mijn omgeving wordt de maximale hoogte boven water bepaald door de hoogte van de stijlwanden. In jou situtatie zijn die hoger.

Ik heb niet het idee dat de ijsvogel hoger ook altijd beter vind. Maar het blijkt dus dat hij extreem hoog kan gaan zitten broeden.

Ik verwacht dat in jullie situatie de aanwezigeheid van een gaatje om te beginnen met graven, of en grotendeels natuurlijke holte wel een grote aantrekkingskracht op hem zullen hebben. Het zou me ook niet verbazen als ze veel langer dan hier hetzelfde nest gebruiken. Nesten in zulke wanden als bij jullie zijn nou eenmaal veel stabieler.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Als je de moeite hebt genomen om alle berichten door te lezen weet je ondertussen het een en ander over de ijsvogel.

Zowel over zijn territorium als over zijn nesten.

Er zijn verschillende methoden om stijlwanden te maken. Het kan al op enkele vierkante meters. De stijlwand zelf bedoel ik dan, niet de hele tuin.

Zoals gezegd, op populaiteniveau draagt dit niet of nauwelijks iets bij voor de soort. Maar een ijsvogel in de tuin kan wel heel erg leuk zijn.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die nu serieus overwegen een stijlwand te maken in hun tuin.

Als dat zo is zullen we even hier overleggen aan welke maten we de methode aan moeten passen.

Verder ben ik ook heel benieuwd hoe het met het nest van zonnekoning is. Is er nog nieuws?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Zonnekoning

#75
Ik ben nog op vakantie, dus ik heb het nog niet kunnen vragen. Nog 15 dagen geduld, dan ben ik weer in de kooi. ;)
Als je niet zo lang kunt wachten, dan wil ik morgen wel even bellen. Woensdag is onze vaste werkdag. :lol:

Het gebied is trouwens een veenweidegebied en de bodem van de kooi is erg veenachtig.
Dat is dus kennelijk ook geschikt.

De foto is gemaakt vanuit de kijkhut met een kleine digitale camera.
De kleine blauwe vlek is het mannetje. De nestgangen zitten rechts daarvan.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

wimtegels

Die 15 dagen kan ik wel wachten hoor, Kan toch niets veranderen aan de situatie.

Je hebt wel lang vakantie zeg B)  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Zonnekoning

Ach, 3 weken is veel te kort om het hele eiland goed te kunnen bekijken. ;)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

wimtegels

Ik had het idee dat je al veel langer weg was. Maar ik ken dat gevoel wel.
3 maanden door de Poolse natuurgebieden trekken. Belangrijkste conclusie: veel te kort :lol:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Ik had inmiddels wel een hoop reacties verwacht van jonge ijsvogels in tuinen.

De eerste nesten zullen nu bijna allemaal uitgevlogen zijn of op uitvliegen staan.

Opletten dus!
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

De populaite ontwikkeling van de ijsvogel. De gegevens zijn van de webiste www.sovon.nl

Ze zijn vrij te gebruiken, mits bronvermelding.

Deze gegevens zijn afkomstig van landelijke tellingen van kolonievogels en zeldzame broedvogels, het Landelijk Soortonderzoek Broedvogels. Weergegeven is het jaarlijks aantal broedparen in Nederland.

vanaf 1990: significante toename van >5% per jaar (minimaal verdubbeling in 15 jaar)

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Ik vraag me nu af of er al mensen zijn die serieus overwegen een ijsvogelwand in hun tuin te maken.

Zo ja, laat wat horen, dan beginnen we met de werktekeningen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

CiteerIk ben nog op vakantie, dus ik heb het nog niet kunnen vragen. Nog 15 dagen geduld, dan ben ik weer in de kooi. ;)
Als je niet zo lang kunt wachten, dan wil ik morgen wel even bellen. Woensdag is onze vaste werkdag. :lol:

Het gebied is trouwens een veenweidegebied en de bodem van de kooi is erg veenachtig.
Dat is dus kennelijk ook geschikt.

De foto is gemaakt vanuit de kijkhut met een kleine digitale camera.
De kleine blauwe vlek is het mannetje. De nestgangen zitten rechts daarvan.
Hoe is het de ijsvogels in de eendenkooi vergaan Lodewijk?

Je vkantie is toch voorbij? En ik wordt nu toch wel echt benieuwd? :P  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

CiteerIk vraag me nu af of er al mensen zijn die serieus overwegen een ijsvogelwand in hun tuin te maken.

Zo ja, laat wat horen, dan beginnen we met de werktekeningen.
Iedereen al de hoop opgegeven voor een broedende ijsvogel in de tuin?

Ik hoef geen bouwtekening-beschrijving te maken?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tinok

Wim,

Het lijkt me erg leuk om te weten hoe dat moet. Al is het maar omdat ik die kennis misschien in de praktijk kan brengen als IVN-er. Dus niet bij me in de tuin maar misschien wel in een natuurgebiedje in de buurt.....
Dus kom maar op met de tekeningen.
Hoe is het met de roer eigenlijk? Moeten nog een datum in augustus prikken. Ik zal weer eens dat draadje zoeken :rolleyes:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

wimtegels

Dit topic is langzaam een beetje op de achtergrond geraakt. Inmiddels zullen er wel weer vele ijsvogels op bezoek zijn geweest in de diverse tuinen.

Zelf heb ik pas nog mogen genieten van een prachtige documentaire van Cees van Kempen over ijsvogels in het park van Steenbergen.

De ijsvogel, een vogeltje dat gelukkig zijn plekje op de rode lijst niet meer nodig heeft.

Ngmaals wil ik benadrukken dat het maken van kunstmatige stijlwanden voor de soort absoluut niet nodig is. Ik ben dan ook geen voorstander voor het te pas en te onpas maken van deze voorzieningen.

Toch kan het vanuit recreatieve en edecutaieve gronden leuk en boeiend zijn een dergelijk project te starten. Er zijn vele methoden voor. Welke het meest geschikt is hangt af van omstandigheden.
Nu is een goede tijd om de stijlwanden te maken. De kans dat zwervende ijsvogels hem zien voor het komende broedseizoen is groot.

Dus mensen, zijn er vragen, schiet dan maar los.

En Zonnekoning, ik ben nu echt benieuwd hoe het de ijsvogels n de eendenkooi vergaan is.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Zonnekoning

#86
Nou, vooruit dan maar... ;)

In de kooiplas is het niets geworden en waarom is (nog) niet duidelijk. Ze worden nu wel weer rond en in de kooi gezien. Ze hebben dus wel ergens anders gebroed, maar waar is niet duidelijk.

Als ik een gokje mag maken waarom het mis is gegaan...
Ik denk dat het iets te maken heeft met de begroeiing van de oever van het eiland. Op die locatie is riet gaan groeien en de broedholen zijn niet meer te zien.
Eén dezer dagen gaan we wel eens kijken. Ook omdat er ook nog 20+ eendenkorven op het eiland zijn. Die moeten nog voor de herfst worden opgeruimd en gecontroleerd worden wat er eventueel in heeft gezeten.
Zangvogels maken er wel eens gebruik van. Ze maken gewoon een nest op het hooi wat er in zit. :lol:

Meer kan ik je dus op dit moment niet vertellen, maar het zou kunnen dat we dat stuk oever vrij gaan maken van de begroeiing. Dat weet ik niet en daar ga ik niet over.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.