Doodshoofdvlinder

Gestart door bor, oktober 28, 2004, 18:00:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

bor

Ik ben vandaag (28-10-2004) een Doodshoofdvlinder tegengekomen in de Wieringermeer
De plaatjes wilde ik jullie niet onthouden.



let op de grote ogen



+/- 10cm lang en maakte een knarsend geluid

BWoets

Dat is al de 2e dit jaar hier.
Foto's van de vorige vlinder staan op www.wierhaven.nl

Fraai hoor!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

bor

nou, zet hem er maar bij, het was op Waterpark Oude Zeug  :)  

Jan Harteman

Zo'n 20 jaar geleden hebben mijn ouders er al eens een gefotografeerd toen die bij hun in de slaapkamer zat. Ze hebben er een mooie foto van gemaakt. Ik denk dat die vlinder geluk bracht - enkele maanden later werd ik geboren ;)

bor

even aan het uitknippen geweest van het orgineel....

bor

Vrijdag 29-10-2004 20:30

Hij zit er nog steeds  :huh:  

BWoets

Waar ben jij dan Bor?
Ik dacht dat je in Utrecht woonde?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

bor

Nee dat klopt niet..
Ik ben op het waterpark, daar werk ik ook.

BWoets

Aha op die manier.
Ik kom daar altijd om vogeltjes te kijken.. ook al mag je eigenlijk niet het terrein op  :P
Ik woon in Wieringerwerf.

OVerigens je schrijft:
Vrijdag 29-10-2004 20:30

Hij zit er nog steeds  

Bedoel je nou gister om 20.30 of vandaag om 9.30?

Gr. Bob
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

bor


BWoets

Klaas? Hoe zit het eigenlijk met de zeldzaamheid van deze vlinder.
Want laatst zag ik helemaal een stukje in de krant over dat deze vlinder ergens was waargenomen.
Dit is nou de 3e in 2 jaar in de Wieringermeer.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

thijs

Ik kom een beetje verwarrende dingen tegen bij de zeldzaamheid
Van "vrij algemeen" tot "het dier is zeldzaam in Belgie en Nederland"
En ook nog "kan overal in Nederland worden waargenomen" en "beperkt tot aardappelvelden" :blink:
Lijkt mij erg tegenstrijdig...
Verder kan dat van de aardappel velden wel kloppen, want in de buurt van Opperdoes worden ze veel gezien.
Daar vliegen ze de bijenkorven in op zoek naar honing en worden dan doodgestoken (ahhhhh)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

LeonW

Volgens de Vlinderstichting komt de Doodshoofdvlinder alleen op doortrek hier voor, en is de kans het grootst om hem inderdaad op aardappelvelden aan te treffen. Er worden jaarlijks gemiddeld 10 tot 20 doodshoofdvlinders in ons land waargenomen, dus bijzonder is wel!

 

BWoets

Dan is het zeker bijzonder.
En inderdaad de vorige die hier gezien was, betrof een dode vlinder die gevonden was in een bijenkast!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

bor

Ik heb hem tussen de middag op een beschutte plek met zon gezet.
Ik ben bang dat hij het niet red......

BWoets

Als dat zo is, zeker meenemen.
Als jij hem niet wilt hebben, dan wil ik hem wel hebben  ;)  
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

bor

ik wacht het weekeinde wel af   -_-  

bor

Nou, toevallig allemaal.......  
Gisteravond was de film Hannibal op tv, dat is de opvolger van 'Silence of the Lambs"
En kijk eens wat voor vlindertje daar wordt afgebeeld...



BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jan Harteman

CiteerEn is de kans het grootst om hem inderdaad op aardappelvelden aan te treffen.
Aha, nog een bevestiging: ook bij ons huis was vroeger (toen mijn ouders die de vlinder zo'n 20 jaar geleden fotografeerden) een aardappelveld vlak om de hoek!  

bor

Afgelopen zondag gekeken en was het dier weg, waarschijnlijk uitgevogen...  :)  

BWoets

Mooi zo!
Mocht je nog eens leuke waarnemingen hebben, horen we het wel  :P  
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

makkie

hallo ik heb er vandaag ook eentje gevonden
hij leeft nog
is er iemand die er intresse in heeft laat het me maar even weten anders laat ik hem weer gaan.

BWoets

We handelen niet in levende dieren hoor.
Levens = Loslaten

Waar trouwens gevonden?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jan Harteman

Citeeris er iemand die er intresse in heeft laat het me maar even weten anders laat ik hem weer gaan.
Je mag hem wel fotograferen :) heb je hem toch (figuurlijk) geschoten!

Andre321

#25
Uit de Nieuwsbrief van de Werkgroep Vlinderfaunistiek (onderdeel van Eis Nederland), Nr4, November 2004,pagina 5, wiens nieuwsbrief in EIS-Nieuwsbrief opgenomen gaat worden en dus gaat verdwijnen:

'..Dit najaar lijkt heel gunstig te zijn voor de doodshoofdvlinder, want we krijgen regelmatig meldingen binnen van rupsen, poppen, vlinders uit het HELE land. Ook zijn er al wat winde pijlstaarten gemeld, maar minder dan de vorige soort. Van de kolibrievlinder werden late waarnemingen gedaan, de voorjaarsmeldingen heeft u reeds vernomen. Verder zijn er tot nu toe amper opvallende waarnemingen gemeld...'

Misschien ook wel leuk om te melden:
' heeft u ooit een slechter seizoen meegemaakt voor de atalanta en de distelvlinder? Zover ik mij kan herinneren heb ik nooit zo laat en zo weinig atalanta's gezien in 2004.  Verder dan 3 exemplaren ben ik niet gekomen en de eerste zag ik pas half augustus.."

Elachista

#26
Hallo iedereen,

Afgelopen jaar heb ik vele waarnemingen ontvangen van pijlstaartsoorten.
Zowel veel windepijlstaarten (Agrius convolvuli) als doodshoofdvlinders(Acherontia atropos).
In Noord-Nederland zijn doodshoofdvlinders gevonden in Sneek, Heerenveen en Pingjum. Ook daarbuiten kwamen waarnemingen; o.a. uit Wageningen, Vlaanderen en Noord-Holland (weet zo niet precies waar).
Van de windepijlstaart kreeg ik waarnemingen uit o.a. Emmen, Peizerwold, Oostermeer en Wanswerd.
Natuurlijk zijn er gewoonlijk ook weer vele andere, algemene soorten waargenomen.
- Kolibrievlinder (Macroglossum stellatarum);
- Populierenpijlstaart (Laothoe populi);
- Lindepijlstaart (Mimas tiliae);
- Avondrood (Deilephila elpenor);
- Klein avondrood (Deilephila porcellus);
- Pauwoogpijlstaart (Smerinthus ocellata);
- Ligusterpijlstaart (Sphinx ligustri);
- Dennenpijlstaart (Hyloicus pinastri).
Kijk hier voor nog wat leuke foto's van de doodshoofdvlinder:
http://proto4.thinkquest.nl/~lld691/images...sis_atropos.htm

Groeten,
Tymo
Groet,
Tymo