Zwart soldaatje, Cantharis rustica??

Gestart door Niek van Wijk, mei 11, 2008, 12:41:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niek van Wijk

Geacht forum,

Gisteren fotografeerde ik een zwart soldaatje met volledig zwarte poten (http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=47349) waarvan ik vermoed dat het de Cantharis obscura is.
Vandaag fotografeerde ik dit sodaatje, is dat wellicht een ander zwart soldaatje, de Cantharis rustica?
Graag advies.

Met vriendelijke groeten, Niek

Goyatlah

eb dat vorig jaar zelf uitgezocht, en de poten zijn inderdaad karakteristiek. Preciese namen weet ik niet meer, maar vermoed dat je gelijk hebt.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Niek van Wijk

Beste Dolf,

Dank voor je antwoord.
Wellicht kan iemand de namen bevestigen of corrigeren?

Met vriendelijke groeten, Niek

Menko Vlaardingerbroek

#3
Ik heb net naar de soortbeschrijvingen zitten kijken, omdat ik vandaag zelf een zwart soldaatje gefotografeerd had en dat wilde determineren. Op de soortbeschrijvingen van waarneming staat:

obscura - poten zwart;
rustica - poten bovenaan rood, de rest zwart;
pellucida - voorpoten rood, de andere poten bovenaan rood, de rest zwart.

Bij het dier op jouw foto lijken de voorpoten me voornamelijk rood-oranje. De tweede poot ook trouwens.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Gert Veurink

CiteerIk heb net naar de soortbeschrijvingen zitten kijken, omdat ik vandaag zelf een zwart soldaatje gefotografeerd had en dat wilde determineren. Op de soortbeschrijvingen van waarneming staat:

obscura - poten zwart;
rustica - poten bovenaan rood, de rest zwart;
pellucida - voorpoten rood, de andere poten bovenaan rood, de rest zwart.

Bij het dier op jouw foto lijken de voorpoten me voornamelijk rood-oranje. De tweede poot ook trouwens.
Exact hetzelfde hier... ik zal de mijn zo uploaden. ik denk dat ik een rustica heb, maar jij niet... maar ik ben niet deskundig genoeg...
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Die van jou is duidelijk een andere soort.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's