Korhoen langs de IJssel

Gestart door Theovanv, mei 09, 2008, 20:55:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Mijn ouders hebben laatst op een fietstocht een Korhoen gezien langs de IJssel, tussen Deventer en Zwolle, aan de westkant. Zitten deze nou normaal gesproken alleen op de Sallandse Heuvelrug of worden ze wel op meer andere plekken gezien? Zou deze vanaf de Sallandse Heuvelrug naar de IJssel zijn gevlogen? Of kan het een ontsnapt dier zijn van iemand?
Theo van Veenendaal

redmar_woudstra

Het lijkt mij praktisch onmogelijk dat zij ook daadwerkelijk een Korhoen hebben gezien. Zijn het ervaren vogelaars? Ik merk dat die niet op de kenmerken letten waarop je een soort onderscheid. Wat hebben ze precies gezien? Kan het geen vreemde kip, eend etc. zijn?
groet,
Redmar

frankmeer

#2
De Korhoenders op Salland zijn vrij honkvast; het was al heel wat dat er in 2005 eentje 22 km van de Holterberg gevonden is: http://www.dutchbirding.nl/pics/pictures.php?page=1&id=2018
Tegenwoordig zitten Korhoenders helaas inderdaad alleen nog maar op de Sallandse Heuvelrug, al zijn er verleden jaar ook enkele op de Hoge Veluwe uitgezet.
Frank van der Meer

Hans Bossenbroek

Misschien hebben ze een Patrijs of een Fazant gezien?

Theovanv

Ik dacht ook aan een Patrijs en vond het ook een bijzondere waarneming, maar mn vader weet wel wat van vogels en beiden zeggen dat het de korhoen is aan de hand van een foto.
Theo van Veenendaal

redmar_woudstra

Ik zal het maar gewoon zeggen: ik geloof het niet. Niets ten nadele van jouw ouders hoor, maar ik geloof gewoon niet dat ze een Korhoen hebben gezien daar. Dat komt overeen met een zeer extreme zeldzaamheid, ik denk dat een Dwerguil minder bijzonder is! Vraag je ouders eens om een beschrijving, ik ben wellicht nog te overtuigen ;)
groet,
Redmar

s.w.s

Nee, dat kan ik ook niet geloven. Een Brandgans of Canadese Gans misschien (ook een witte kont). Klinkt misschien lullig als ze er zeggen verstand van te hebben, maar dit kan volgens mij gewoon niet.
Groetend, Swim

Theovanv

CiteerIk zal het maar gewoon zeggen: ik geloof het niet. Niets ten nadele van jouw ouders hoor, maar ik geloof gewoon niet dat ze een Korhoen hebben gezien daar. Dat komt overeen met een zeer extreme zeldzaamheid, ik denk dat een Dwerguil minder bijzonder is! Vraag je ouders eens om een beschrijving, ik ben wellicht nog te overtuigen ;)
Tja, als zei het zeggen dan geloof ik dat, beiden zeggen dat het een hele donkere vogel was met een rode kam, maar het geluid van een patrijs zegt ze ook wel weer wat, dus ik weet het ook niet. Maar de Patrijs als vogel vinden ze er dan weer totaal niet op lijken, iemand een suggestie wat het dan nog meer zou kunnen zijn geweest?
Theo van Veenendaal

redmar_woudstra

Ik zou zeggen: een kip (rode kam!).
groet,
Redmar

Theovanv

#9
CiteerIk zou zeggen: een kip (rode kam!).
Nou, die weten ze nog wel uit elkaar te houden hoor ;) En die maakt ook niet het geluid van de Patrijs of iets wat daar op lijkt voor zover ik weet. Mss een Patrijs Juveniel, zijn die donker met een rode kam of iets anders rood op hun hoofd?
Theo van Veenendaal

redmar_woudstra

groet,
Redmar

Kasper S

Ik denk gewoon een escape, is ook het makelijkst ;)  
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Theovanv

Korhoen escape bedoel je? Dat zou best kunnen ja, zoals ik al zei in de eerst post :) Fazant zat ik ook aan te denken, maar volgens mijn vader had ie niet zo'n lange staart.
Theo van Veenendaal

Kasper S

Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Gerard Troost

Jonge Fazant? Welke kleur was de vogel?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

marijkehuysse

#15
Kan het dan geen korhoen zijn van de Veluwe?
Zo ver is dat niet.

Marijke

Maarten Hotting

Of een Fazant zonder staart zal ook nog wel is voorkomen.
Ik heb die nog nooit gezien.
Groet,
Maarten

michel.wissink

Of een donkere muskuseend?
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60


Theovanv

Citeerhttp://www.netfugl.dk/pictures.php?id=show...icture_id=21381

Hop!
Die heeft dus een lange staart en ik had al gezegd dat mn vader zei dat ie die niet had ;)  
Theo van Veenendaal

redmar_woudstra

Genoeg fazanten met een korte staart (bovendien: een korhoen heeft ook een opvallende staart!)
groet,
Redmar

marijkehuysse

Er is ook al eens een Korhoen waargenomen in het Zwilbroekse Veen, waar ze normaal ook niet voorkomen.
Dus af en toe vliegt er toch wel eens een weg van hun vaste plek.

Marijke  

Gert Veurink

CiteerKan het dan geen korhoen zijn van de Veluwe?
Zo ver is dat niet.

Marijke
hoge veluwe is verder dan de sallandse heuvelrug...

Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk overigens. Maar denk niet dat we dat hier nog gaan oplossen.
groet!
Gert Veurink



Toine

Laat ze eens een foto nemen! En als 'ie daar daadwerkelijk is gespot zal 'ie vast nog wel een keer waargenomen worden...

marijkehuysse

Als korhoenders ergens uitgezet worden, hoe gaat dat dan?
Van dassen weet ik dat ze eerst in een grote ren gehouden worden. Na verloop van tijd wordt daar een opening in gemaakt
Maar vogels??
Je bouwt toch niet ergens een grote vliegkooi?
Worden ze uberhaupt gewend aan hun nieuwe omgeving of gaat men er van uit dat , omdat het gebied geschikt is, de korhoenders wel zullen blijven?
Ik zou me voor kunnen stellen dat daarom uitgezette vogels eerder ergens anders gaan kijken dan vogels die op een bepaalde plaats geboren en getogen zijn.

groet,
Marijke

redmar_woudstra

Ik kan me best voorstellen dat Korhoenders een geschikt biotoop gaan zoeken, maar dat lijkt mij absoluut niet langs de Ijssel te liggen. Dat een Korhoen in het Zwillbroekse Veen opduikt, kan ik me beter voorstellen.

Ik weet niet hoe ik kan kijken of Korhoenders eventueel gehouden worden in Nederland, maar hoe ik dat zou kunnen weten Toine of Jan Harteman wel denk ik?
groet,
Redmar

tekenaar

mmm, eerlijk gezegd denk ik vooralsnog aan een donkere kleurvariant van fazant... Zelfs als een korhoen ergens zou ontsnappen (loslaten lijkt me niet waarschijnlijk: te duur), dan nog verwacht ik dat hij het niet lang maakt in ongeschikt biotoop (in geschikt biotoop wellicht ook niet, daarvoor moet hij eerst lange tijd geleidelijk aan wennen aan natuurlijk voedsel en "overleven in het wild", even een paar vogels loslaten lijkt me bij korhoenders helemaal geen goed idee).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

marijkehuysse

CiteerIk kan me best voorstellen dat Korhoenders een geschikt biotoop gaan zoeken, maar dat lijkt mij absoluut niet langs de Ijssel te liggen. Dat een Korhoen in het Zwillbroekse Veen opduikt, kan ik me beter voorstellen.

Ik weet niet hoe ik kan kijken of Korhoenders eventueel gehouden worden in Nederland, maar hoe ik dat zou kunnen weten Toine of Jan Harteman wel denk ik?
Er is toch ook niet beweerd dat het beest daar permanent verblijft.
Ook de korhoen naar het Zwillbroek is onderweg geweest.
Er zijn zoveel zoekende(n) in deze wereld!

Marijke

redmar_woudstra

#28
Marijke,

Ongetwijfeld enkele uitzonderingen daargelaten zijn Korhoenders uitgesproken standvogels. Natuurlijke dispersie gaat alleen over hele kleine afstaden.
groet,
Redmar

tekenaar

#29
eeeh, standvogels.

Ik verwacht dat korhoenders echt niet verder dan een paar honderd meter voor de soort ongeschikt terrein intrekken. In dit opzicht zij ze dus erg anders als de meeste andere vogels (die makelijk hele afstanden vliegen). Dit is een van de redenen waarom bescherming van korhoenders zo lastig is: als een terrein ongeschikt wordt zijn ze vrijwel niet in staat hun heil elders te zoeken. Omgekeerd: is het terrein later weer geschikt gemaakt, dan komen ze ook niet vanzelf terug (wat b.v. zeearenden wel kunnen). Je krijgt dan ook nooit het ultieme bewijs van "goed terreinbeheer voor de soort" (= spontane hervestiging) en bij een herintroductie spelen veel andere factoren mee, naast geschiktheid van het terrein. Mislukt een herintroductie van korhoenders dan hoeft dat dus niet steeds te betekenen dat het terrein ongeschikt was.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/