Megachile?

Gestart door xenion, mei 07, 2008, 23:37:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Dit vrouwtje was vanavond druk op zoek naar een nestholletje, en liet zich maar slecht fotograferen, hopelijk is er ondanks de slechte foto's toch nog wat van te zeggen.
Ze was vrij groot, formaat honingbij zo ongeveer, maar dan dikker. Ik zat zelf te denken aan een Megachile, maar de algemene soorten die er in de buurt komen lijken een achterlijf te hebben met andere beharing, en de voorkant van de kop heeft meestal ook nog eens een andere kleur beharing. Dus misschien zit ik er wel helemaal naast met Megachile?
Groeten,
Martin

xenion

Foto 2:
Groeten,
Martin

xenion

Foto 3:
Groeten,
Martin

markmeijrink

Is een Osmia-soort ook niet een optie. Die hebben ook een meertandige mandibel en ik meen toch op foto 1 het hechtlapje of zuigkussentje tussen de 5e tars te zien.

M.v.gr. Mark

xenion

Je hebt gelijk, het zuigkussentje is inderdaad aanwezig, Osmia dus.
Het gat op de 1e foto is in het echt 15mm groot (van boven naar beneden), ze zal dus 12-14mm geweest zijn. Ze deed ook groter aan dan Osmia rufa die hier regelmatig in de tuin rondvliegt, en ik kan nu ook niet echt iets vinden wat er wel op lijkt en ook nog redelijk groot is. Durft iemand hier een naam voor te geven?
Groeten,
Martin

markmeijrink

Het lastige bij Osmia's en wilde bijen in het algemeen is dat kleuren vervagen evenals beharing die verdwijnt. Zo heeft Osmia rufa ook de glans op de abdomen die op jouw laatste foto zichtbaar is. (normaal gesproken gaat deze schuil onder een dichte beharing.) Maar daar kan ik géén zekerheid over geven.Ik kan uit de foto niet opmaken of het een mannetje of vrouwtje betreft. Wat voor een determinatiesleutel natuurlijk een wereld van verschil is. O. leaina zou ook kunnen. Maar ben absuluut géén expert. Bij mij vliegt alleen O. rufa en O. cornuta en die zien er soms erg atypisch uit vanwege de beharing die is weg gesleten. Misschien dat iemand anders je wel zekerheid kan geven.

M.v.gr. Mark

xenion

Ik zie een mooie buikschuier, dan is het toch een vrouwtje?
O. rufa durf ik ook nog niet geheel uit te sluiten, het is wel lastig vanaf deze foto's natuurlijk. Hopelijk durft er nog iemand wat van te zeggen anders hou ik het gewoon op spec.
Groeten,
Martin

markmeijrink

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in :lol:  Ik was zo gewend om te kijken naar Andrena's waar je de antennesegmentjes moet tellen. Bij Osmia's is het ook zo dat mannetjes opvallende langere antennes hebben t.o.v. de vrouwtjes. Om er een zeker O. rufa van te maken moet de de vorm van de clypeus goed kunnen zien. Dit lukt alleen als je het dier vangt. (omdat je door de beharing heen moet kijken.) Ook de punctuering is hier van belang. Maar misschien dat Ivo of Hilco je meer kunnen vertellen

M.v.gr. Mark