nog een gal

Gestart door bruggeman, mei 07, 2008, 19:44:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Deze vond ik van de winter. DE blaadjes zijn van een beuk zoals je ziet, maar ik durf niet te zeggen of de gal zelf op een beuk zat. Hij is ongeveer evengroot als de gwone gallen op eikenblad (waar je inkt van schijnt te kunnen maken), dus ongeveer 1 cm diam denk ik,

gr Ida
groet,
Ida

bruggeman

#1
Deze is van een andere vindplaats, maar mogelijk wel dezelfde soort,
groet,
Ida

Floppy

Hoi Ida,

De gallen op de foto's worden veroorzaakt door de agame generatie van de galwesp Andricus kollari (Hartig, 1843); ze worden ook wel Knikkergallen of Galnoten genoemd.

De gallen onder het eikenblad, die ongeveer even groot zijn, zijn de zgn. Galappels, veroorzaakt door de agame generatie van de galwesp Cynips quercusfolii (Linnaeus, 1758).
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

bruggeman

Dank Floris!

Ik heb nog een vraag. Wat zijn INQUILINEN?

Verder kwam ik vanochtend toevallig iets tegen wat je hoewel het in de eerste plaats over mossen gaat mogelijk interessant zult vinden.
In Australia, the arid zone soil crusts - where undisturbed by the four sharp feet of sheep or the larger feet of cattle - are richly covered by many lichens (also seen in Tamas' photograph), mosses, hepatics (e.g., Riccia), algae, cyanobacteria, and the fungal microbial flora.
Pottiaceae are commonly encountered and the late Ilma Stone did much in Australia to draw attention to many new or strange mosses from arid soil crusts.  In Australia we also have Funariaceae, Gigaspermaceae, Bryaceae, along with Pottiaceae.
The Pottiaceae things are often unique, very small (1mm would be a big one - believe me, I have had to draw and section a few!!), and may have weird associates.  Helen Jolley, who is undertaking a Masters Degree study of some of the Pottiaceae groups in Australia through University of Melbourne and the national Herbarium in Melbourne, has discovered, HAS DISCOVERED A RATHER INTERESTING AND NOVEL NEMATODE THAT FORMS GALLS IN SOME OF THESE TINY MOSSES.  THEIR BEHAVIOUR IS FASCINATING AND THEY MAY BE RESPONSIBLE FOR THE LACK OF SPOROPHYTES IN SOME OF THESE TINY TAXA.

But, despite their small size and difficulty of working with them, I would encourage anyone with half an interest in soil crusts and dry land mosses to take a careful look at the ground.  It is a hands and knees job and you have to put your nose to the ground.
But, do what Ilma Stone did - take a small water spray bottle, spray the soil surface, wait a short time, and see what springs to life.  You will be surprised.

Rod Seppelt.
groet,
Ida

Floppy

#4
Inderdaad een interessant stuk. Dank je.
Mosgallen is helemaal een niche. Ik heb er wel eens een gezien, maar de apparatuur om daar foto's van te maken ontbreekt mij (nog).  B)

Wat je vraag betreft:
Inquilinen zijn medebewoners in de gal, die daar naast de galverwekker wonen.
Doorgaans zijn deze medebewoners voor de galverwekkende bewoner niet of nauwelijks schadelijk. De vorm van de gal kan wel veranderen onder invloed van de inquilinen, maar vaak is de medebewoning ook anderszins vast te stellen. Zo zie je in de Knikkergal, Andricus kollari (Hartig, 1843), vaak een groot aantal uitvlieggaatjes naast het (meestal) wat grote uitvlieggat van de eigenlijke bewoner:  duidelijk hebben daarin dus ook veel medebewoners gehuisd (zie de bijgeplaatste foto). In het geval van galwespen, behoren de inquilinen vaak tot een aanverwante insectengroep.
Deze foto toont een gal in eikel van Zomereik (Quercus robur) veroorzaakt door de agame generatie van de galwesp Andricus legitimus (Wiebes-Rijks, 1980). Die galwesp heeft slechts 1 galkamer in de gal. De afgebeelde  gal is echter medebewoond door de inquiline galwespen Synergus clandestinus (Weld, 1952), die dan ook verantwoordelijk is voor de vele galkamers.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

bruggeman

Wat een interessant verhaal! En wat bijzonder dat het geen schade oplevert voor de oorspronklijke bewoner. Boeiende groep die gallen en hun inductors!

Ida
groet,
Ida