Hoofdmenu

Zingende Tjiffen?

Gestart door RogiervanV, oktober 27, 2004, 11:53:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

RogiervanV

Gisteren liep ik in mn ouderlijk huis en toen hoorde ik bij ons in de tuin zowaar een Tjiftjaf zingen. Deze leek wat anders te zingen dan de standaard Tjif maar ik kan me voorstellen dat Tjiffen net als Vink of Geelgors met dialect zingen. Nu wist een klasgenoot me te vertellen dat de kans "behoorlijk" is dat het een Siberische Tjif (Phylloscopus (collybita) tristis) zou kunnen zijn. Weten mensen wat over het voorkomen van Siberische Tjiffen en hoe vaak deze zingend aangetroffen worden in Nederland? Van de Siberische Tjif heb ik thuis alleen een roep-geluidje en geen zang dus dat kan ik nu niet vergelijken.

Alvast bedankt!
Rogier van Viegen

matthijsbroere

Behoorlijk zeldzaam.
Geluidsopname is te vinden op www.dutchbirding.nl, in de sound gallery, pagina 2. Die van 329 kb op pagina 2 laat de zang horen, de overige zijn roepgeluidjes.

Overigens zijn zingende tjiffen niet heel gek in deze tijd van het jaar. Zojuist heb ik er ook nog 2 horen zingen.
Matthijs Broere

Thijs Fijen

mischien is het wel een hybride tjiftjaf fitis. je hoort dan duidelijk de zang van beide soorten erin terug. ik weet niet hoor maar mischien.
Thijs Fijen

RogiervanV

Nee het was geen "Fitjaf", daar heb ik al best vaak geluidjes van mogen horen.

Rogier van Viegen