Resultaten nationale pestvogeltelling 2006

Gestart door laatvlieger, februari 03, 2006, 22:15:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

#91
Om 8.38 uur op vroegevogels: 1745 pestvogels
25 pestvogels in?

JohanvantBosch


3277
Ik ben er niet van overtuigd dat er maar 2000 pestvogels in Nederland zitten. Ik denk namelijk dat gemakkelijk veel groepen niet gezien worden. Er zijn namelijk veel plekken waar geen vogelaars komen. Bovendien zijn groepen heel mobiel en kun je ze gemakkelijk missen.

Daarom heb net eens zitten tellen hoeveel pestvogels er in de maand februari zijn gezien - aan de hand van het kaartje met maxima per atlasblok. Van atlasblokken die dicht bij elkaar liggen heb ik het hoogste aantal genomen. Ik weet dat bij andere invasies gerekend werd met een straal van 5 km en als na tien dagen geen pestvogels opnieuw een groep opdook, werd er vanuit gegaan dat het nieuwe vogels zijn. Daar heb ik allemaal niet precies naar gekeken en mijn methode is een beetje arbitrair vergeleken met de normale statistische programma's etc. Toch kom ik uiteindelijk tot een totaal aantal in februari van 3277. En dat is alleen februari...

Overigens heb ik die grens van 2000 nog nooit eerder gehoord, tot hij hier enkele weken geleden opdook. In de artikelen over de invasie van 1996 heb ik daar volgens mij nooit over gelezen. Daarin wordt gesproken over verschillende categorieën, uit mijn hoofd iets van
1 enkele tientallen
2 enkele honderden
3 vele honderden
4 enkele duizenden (volgens mij tot 10.000 of zo)
5 vele duizenden
categorie 1 is een normale winter - geen invasie
Vanaf categorie 2 is sprake volgens mij sprake van een (kleine of beperkte invasie) invasie. Volgens mij valt de 2000 bovenin categorie 3, maar misschien zelfs wel in categorie 4. Categorie 4 is een grote invasie (of omvangrijk of wat de terminologie ook was)
Bij het berekenen van de categorie van de invasie werd volgens mij over de gehele winter gerekend. Met inachtneming van de genoemde 5km en 10 dagen.
volgens mij mogen we er zeker vanuit gaan dat we hier met een categorie 4 (dus grote) invasie te maken hebben. Net als in 1996 en vorig jaar.

Ik begin me met dit soort verhalen overigens behoorlijk een ouwe lul te voelen, met een grote hoeveelheid ballast aan overbodige kennis in zijn hoofd.....

Groeten,
Johan

Ik schrijf dit allemaal even uit de losse pols, maar

Groeten,
JOhan

marcel123

#93
Leuk stukje. Heb je literatuurverwijzigen 'uit de losse pols'.

IVNvechtplassen:
CiteerTijdens de invasie in 1995-1996 doken ze in het hele land op, maar vooral benoorden de grote rivieren. België en Frankrijk bereikten ze ook, maar lang niet in zo grote aantallen. Ruw geschat deden toen ongeveer 8.000 tot 10.000 Pestvogels Nederland aan.

In antwerpen is er in 2002/2003 gekeken door ankona
CiteerIn totaal kregen we binnen de provincie Antwerpen meldingen van 222 pestvogels, een onverhoopt resultaat gezien we erg laat begonnen waren. Het grootste aantal bedroeg een groep van 26 die overvloog te Mortsel op 06/02/2003. De gemiddelde groepsgrootte bedroeg 4,2 vogels.

Mark van Veen

#94
Voor telling en persbericht hebben we ons uiteraard gebaseerd op de telling in het weekeinde van 4/5 februari en op de ons bekende data (grotendeels direct in waarneming.nl ingevoerd, edoch ook zoveel mogelijk andere bronnen meegenomen). Voor de totaaltelling hebben we getracht de dubbelen eruit te halen: waar het dezelfde troep betrof (naar het zich liet aanzien), zijn de aantallen maar 1x meegenomen. Zo een weekeindtelling is daar ideaal voor, omdat troepen niet al te ver zwerven. In een maand of een winter zul je dezelfde troep op meerdere plaatsen aantreffen en dus meerdere malen tellen.

Maar het blijft een schatting. Ik zou zeggen dat we in de categorie 'enkele duizenden' vallen.

Mark
groet,

Mark van Veen

JohanvantBosch

Ik blijf het overigens een erg goed en leuk initiatief vinden, hoor, die telling. Overigens ook een leuke manier om aandacht te vestigen op vogelen/natuur/natuur in de stad/het 'fenomeen' pestvogelinvasie.
Ik probeer in aanvulling daarop een ander perspectief te schetsen en de invasie min of meer op dezelfde manier in te schatten als de vorige invasies.

Groeten,
JOhan


P.S. Het enige dat ik iets minder vond in het persbericht was de suggestie dat na de noord-zuidgolf (net als vorig jaar) een terugtrek golf zou volgen.
Volgens mij is vorig jaar namelijk een van de weinige jaren waarin dat gebeurd is en is de invasie van vorig jaar, net als die van dit jaar een van de weinige die zo ongeveer de gehele winter heeft geduurd.
Volgens mij duurde de grootste invasie van de vorige eeuw (ergens in de jaren zestig, heb het niet paraat) maar erg kort. Vooral hele snelle doortrek in oktober-november en zeker geen terugtrek.


Mark van Veen

#96
En het is natuurlijk een opvallend fenomeen, zo een troep pestvogels in de 'achtertuin'.

Wat inderdaad verbazingwekkend is, is dat de invasies later beginnen en veel langer duren. Vorig jaar had ik nog een pestvogel op 9 mei (Vlieland, kan beste de laatste van Nederland geweest zijn). Het zou me niet verbazen als ze nu ook lang blijven hangen (wie spot de laatste dit jaar?). Dit in tegenstelling tot de invasie halverwege de jaren '90 en blijkbaar de grote invasie in de jaren '60 die je aangeeft.

De 'terugtrek' kan ik niet uit het bericht halen, mogelijk is die er elders ingeslopen. In het bericht op de site spreken we de verwachting uit dat de vogels zich wat later in het zuiden laten zien en daar talrijker worden dan nu. Puur naar analogie van vorig jaar, overigens, dus we zijn benieuwd. de tijd zal het leren.
groet,

Mark van Veen

Guus Peterse

In 1996 had ik nog ver in april pestvogels in Utrecht, dus die was ook weer niet zo vroeg afgelopen.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

JohanvantBosch

CiteerDe 'terugtrek' kan ik niet uit het bericht halen, mogelijk is die er elders ingeslopen. In het bericht op de site spreken we de verwachting uit dat de vogels zich wat later in het zuiden laten zien en daar talrijker worden dan nu. Puur naar analogie van vorig jaar, overigens, dus we zijn benieuwd. de tijd zal het leren.

Ja, je hebt natuurlijk gelijk. Dat stond er helemaal niet in. Was mijn eigen associatie bij het voorkomen in het zuiden des lands van vorig jaar. Is een eigen leven gaan leiden in mijn hoofd. Dat krijg je met die 'losse polsen'.  ;)  Ik wist nog dat ik me ergens over verbaasd had bij het lezen..... dat was natuurlijk de verwachting dat ze in het zuiden ook wel weer zouden opduiken, terwijl dit eigenlijk vrij bijzonder is. Vergeet mijn opmerkingen over terugtrek dus maar gewoon weer.

marcel123

#99
Als je het hebt over pestvogels in het zuiden:
Pestvogels in Antwerpen dat ligt ook vrij zuidelijk.

http://www.vzwlagare.be/vwgforum/topic.asp...82&whichpage=11


JohanvantBosch

Ik heb het gevoel dat de terugtrek van pestvogels een beetje aan het beginnen is. Volgens mij worden de afgelopen dagen op relatief veel nieuwe plekken pestvogels gezien, vrij grote groepen, maar vaak ook vrij kort ter plaatse.
Of zijn het puur groepen die op zoek zijn naar nieuwe voedselplekken en dan ergens anders terecht komen?

JohanvantBosch

Als het over het tellen van pestvogels gaat is deze melding op de DB site erg leuk! Lees en huiver....
Soort: Pestvogel / Bohemian Waxwing / Bombycilla garrulus
Waarnemingsdatum: 2-3-2006
Plaats: Amersfoort/Leusden, diverse locaties
Provincie: Utrecht
Atlasblok:  
Waarnemer: Daniël Paalvast , Frank Wildschut / Vogellijn
Opmerkingen: Vandaag en gisteren door Amersfoort gereden, het is bijna ongelofelijk hoeveel Pestvogels hier rondhangen. Hebben ze globaal geprobeerd te tellen, maar omdat ze vrij mobiel zijn, kan het maar zo zijn dat we ze hebben dubbel geteld. Hieronder een overzichtje van de locatie en de daar waargenomen aantallen: Graaf Lodewijklaan minimaal 20 exemplaren, hoek Geldersestraat/Amsterdamseweg om 13.20 uur ruim 45 exemplaren.Pieter Bothlaan 8 exemplaren, Leusderweg minimaal 80 exemplaren, Kapelweg minimaal 180 exemplaren, Juliettestraat  minimaal 15 exemplaren, Louis Armstrongstraat 2 exemplaren Soesterweg minimaal 200 exemplaren, Hamseweg minimaal 40 exemplaren, Bisschopsweg/Rubenstraat minimaal 190 exemplaren, Gaardendreef minimaal 40 exemplaren, Schothorsterlaan minimaal 15 exemplaren, Weg van de Vrijheid minimaal 10 exemplaren, Duisterweg minimaal 30 exemplaren, Torenakkerweg (Leusden) minimaal 25 exemplaren.

Pim

CiteerOf zijn het puur groepen die op zoek zijn naar nieuwe voedselplekken en dan ergens anders terecht komen?

Dat denk ik wel (grotendeels), als de bessen op zijn zoals in Natuurpark Lelystad zijn de pestvogels vertrokken....

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl