Resultaten nationale pestvogeltelling 2006

Gestart door laatvlieger, februari 03, 2006, 22:15:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Russer

CiteerVanmiddag de Pestvogels in Harderwijk geteld. Het zijn er ongeveer 160. Echter op deze lokatie wordt de laatste tijd een Blauwe VW caddy gesignaleerd met een of meerdere duistere figuren. Ook vandaag was hij aanwezig. Desbetreffende persoon vond ik enigzins onguur overkomen. Later deed hij net of hij geïnteresseerd was en vroeg of ik een goede foto had kunnen nemen. Hij bleef echter vaak en lang gewoon in de auto zitten en had geen verrekijker of fototoestel bij zich. Op een gegeven moment stond hij te praten met iemand in een andere auto die er nou ook niet echt als vogelaar uit zag, maar ja dat zegt natuurlijk niks. Ik hoorde echter de man van de Caddy met hem praten over dat hij al 23 Goudvinken had. Wat moet ik hier nu mee. Heb ook nog even stiekem achter in zijn auto gekeken. Ik zag wel stokken liggen maar of dit lijmstokken waren, ik weet het niet. Nogmaals wat moet ik hier mee. Oh ja het nummerbord was, 06-BB-JF.

groetjes Gerwin
Dag Gerwin, je zou dit kunnen doorgeven:

Na de recente meldingen van illegale vogelvangst hierbij op verzoek van een medewerker van de AID het volgende:

Zet in plaats van het nummer dat ik gisteren op de lijst van EBNNL noemde het volgende telefoonnummer in het geheugen van je mobieltje of bewaar hewt thuis bij je telefoon:
het is het telefoonnummer van de AID-groendesk. Deze mensen zitten er speciaal voor meldingen over natuurzaken.

Het nummer van de groendesk is 030-6692640.

Voordeel is dat je niet doorgeschakeld hoeft te worden, buiten kantooruren om kom je vanzelf bij de meldkamer terecht. Ook weten deze mensen wie er als controleur in een gebied werkzaam is zodat een en ander sneller doorgespeeld kan worden.
Als laatste verzoekt hij ringers, vogelaars en inventariseerders om vreemde zaken die je in het veld en bij je werkzaamheden waarneemt door te geven. Er valt dan met name te denken aan nesten die plotseling leeg zijn, nesten met geringde vogels met gesloten ringen, en mensen die zich vreemd gedragen in het veld. Hierbij kun je ook denken aan het noteren van kentekens van auto's en evt. fotografisch vastleggen van zaken.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

laatvlieger

#31
Gewoon doorgeven aan de AID-groendesk! Misschien is het niks, maar beter er met de neus opzitten!

Als iemand zegt:
Citeerdat hij al 23 Goudvinken had
Dan is dat vreemd. Niet echt vogelaarstaal lijkt me.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

steenl

Hoi Gerwin,

Kunnen wel eens vogelvangers zijn. Belletje naar de AID lijkt me niet verkeerd.
Misschien kunnen die wat met de info!.

laatvlieger

Ik heb net gebeld maar werd doorgeschakeld. Morgen is de groendesk weer aanwezig. meteen maar doorgeven lijkt me!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

BWoets

Die stokken waren misschien de palen van mistnetten...?
Ik zou ook even de politie bellen dan kunnen ze het in de gaten houden.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

laatvlieger

#35
Die auto wordt daar trouwens volgens mij al wel langere tijd gezien, is het niet? Is het wel een vogelvanger of gewoon een wat zonderling figuur? Het lijkt me niet dat ze van dit telweekend afwisten. Als het werkelijk vogelvangers waren, dan waren ze daar waarschijnlijk nooit ter plaatse geweest, op deze dag, dat zou opvallen lijkt me.  

Maar desondanks is het wel merkwaardig en moet er zeker even achteraan gegaan worden!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Edwin Russer

#36
CiteerHet lijkt me niet dat ze van dit telweekend afwisten

Wouter, dat zou ik niet te hard zeggen want je kunt tegenwoordig heel veel op het net terugvinden. Als ik b.v. mijn eigen naam op Google intyp kunnen mensen ook o.a. al mijn persoonlijke gegevens van waarneming.nl terugvinden ;) ,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

gerwinvanhouwelingen

Wouter,

je hebt gelijk wat betreft dat de desbetreffende auto daar vaker wordt gezien. Echter iedere vogelaar/fotograaf praat over die duistere figuren en omdat ik heb vandaag iets hoorde zeggen over 23 goudvinken vond ik het des te meer verdacht. Ook blijft hij vaak behalve later vandaag dan op grotere afstand staan met zijn auto. Bewijzen heb ik uitraard niet maar dat we dit soort praktijken in de gaten moeten houden staat als paal boven water.
Wat moet ik trouwens bij de AID-groendesk melden, dat ik duistere figuren heb gezien.....

groet Gerwin

Edwin Russer

#38
Citeeren mensen die zich vreemd gedragen in het veld. Hierbij kun je ook denken aan het noteren van kentekens van auto's en evt. fotografisch vastleggen van zaken

Dit zou ik zeker melden,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

gerwinvanhouwelingen

edwin wat bedoel je met het noteren van kentekens? Doen ze dat dan?

Edwin Russer

#40
Citeeredwin wat bedoel je met het noteren van kentekens? Doen ze dat dan?
Dat weet ik niet, maar allicht dat ze samenwerken met de politie en die kunnen naar mijn idee in ieder geval strafrechterlijk optreden,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jos Welbedacht

Heel belangrijk, laat dit soort lui flink gestraft worden. Erg toevallig van de Pestvogels en de Goudvinken, dit zijn prachtige vogels en ik begrijp best dat ze juist die vogels willen hebben, helaas zij op de verkeerde manier. Vooral bellen en het kenteken door geven, hier in mijn omgeving heeft het nogal eens geholpen bij een ilegale Bruine Kiekendief/Havik moordenaar. Ik zou niet weten hoe dit soort mensen gestraft moeten worden, maar een flinke boete is lang niet genoeg.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

marcel123

CiteerHet lijkt me niet dat ze van dit telweekend afwisten
Ik dacht dat dit soort mensen gewoon lid was van de mailinglijst.  

laatvlieger

CiteerIk dacht dat dit soort mensen gewoon lid was van de mailinglijst.

Dat zal haast wel de #$%&#__%#&&  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Mark van Veen

De pestvogeltelling zelf is een groot succes geworden als ik het zo volg!! Helaas heb ik de groep in Zeist niet kunnen vinden dit weekeinde (je zult zien dat als ik morgen naar mijn werk fiets de beestjes op hun plek zitten).
groet,

Mark van Veen

laatvlieger

De 1500 gaan we waarschijnlijk wel halen.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

gerwinvanhouwelingen

Als ik de kaartjes bekijk, vind ik dat het gros vooral in midden en West -Nederland zit. Of wonen hier de fanatieke vogelaars?  

Mark van Veen

#47
CiteerAls ik de kaartjes bekijk, vind ik dat het gros vooral in midden en West -Nederland zit. Of wonen hier de fanatieke vogelaars?
Ook, maar het is me wel opgevallen dat er veel groepen pestvogels op de zuidrand van de Utrechtse Heuvelrug zitten. Als ik even verder kijk dan de telling dit weekeinde:  Maartensdijk - Utrecht - De Bilt - Bilthoven - Zeist - Odijk - Driebergen ---- (Wageningen). Ook in Houten (km of 10 onder heuvelrug). Behalve Maartensdijk en Zeist zijn ze wel teruggevonden dit weekeinde.

Maar ik woon in Zeist, dus dan valt dat al snel op.
groet,

Mark van Veen

JohanvantBosch

Heb nog eens wat rondgesurft (bij gebrek aan zelf kunnen pestvogelen gister en eergisteren) kom op verschillende sites nog wat pestvogels tegen (niet veel) die nog niet hier bij waarneming.nl staan. In ieder geval:
Apeldoorn: 37 op 5/2
Elden: 35 op 5/2

(Heerde: 18 op 3/2)

allen in Gelderland
Groeten,
Johan

marcel123

#49
misschien kun je ook de url vermelden?

Het woord [pestvogeltelling] geeft 11 treffers op google...
Heeft iemand ook een idee hoeveel mails eigenlijk verstuurd zijn voor deze actie?

JohanvantBosch

vwg-oostveluwe.nl (Apeldoorn)
vogelwerkgroeparnhem.nl (Elden)
vbwnoordveluwe.nl (Heerde)

Laterrr,
Johan

jpoulissen

#51
CiteerInmiddels bijna 1250 en nog geen Limburgse en ook weinig Noord Holland meldingen.

En hoe zit het met die beesten uit Schoorl, is daar nog zekerheid over gekomen?
Ik heb zondagmorgen echt goed gelet op pestvogels in het Limburgse. Maar helaas.. Ik zal de Limburgse sites nog eens extra in de gaten houden

harderbroek

CiteerDe 1500 gaan we waarschijnlijk wel halen.
Ik krijg vandaag nog meldingen van tuinwaarnemingen uit Zeewolde.
Ik zal deze vanavond vermelden.
Het gaat het om tussen de 3-35 ex. ( nog niet gefilterd op mogelijke dubbelwaarnemingen)

groet
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

JohanvantBosch

Over Limburg... volgens mij heb ik ondertussen toch echt 60 exemplaren in Heerlen op de site gezien...

2006-02-05 60 foeragerend Heerlen  LI N.Schaafstra IVN Kerkrade    

Dus ook deze provincie is vertegenwoordigd!

laatvlieger

Beste Waarnemers, iedereen die hieraan heeft meegewerkt,

Even alvast een kort woordje van dank. Binnenkort zal ik wel wat uitvoeriger zijn. Maar ik wilde nu iedereen alvast erg bedanken voor jullie medewerking. Wat mij betreft is het een groot succes geworden.

We hebben inmiddels uit iedere provincie meldingen binnengekregen, het totale aantal zal in de buurt van de 1500 liggen, maar ik verwacht ook nog wat meldingen dus dat aantal zou nog wel wat hoger kunnen worden. Als je de kaartjes op waarneming.nl zo bekijkt, vind ik het een mooi overzicht. Vooral leuk om te zien hoe de aantallen elk uur weer veranderden gedurende het weekend. Spannend!

Er hebben veel mensen hieraan meegeholpen en daarom aan iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt:

HULDE!

Wat mij betreft doen we dit volgend jaar nog een keer, of gaan we als er dan geen pestvogels zijn, bijvoorbeeld grote zilverreigers tellen.

Met vriendelijke groet en nogmaals BEDANKT,
Wouter Teunissen
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Guus Peterse

Citeerhet totale aantal zal in de buurt van de 1500 liggen
Wat mij dan opvalt is, dat volgens de kriteria die in elk geval in het artikel in Trouw worden genoemd, er GEEN sprake is van een invasie. Een verrassende conclusie, lijkt me.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

JohanvantBosch

Lijkt mij ook een verrassende conclusie :-)Volgens mij worden in de Avifauna van Nederland andere aantallen gegeven waarmee de (omvang van de) invasie kan worden bepaald. Bovendien denk ik dat je hierbij naar de aantallen over de hele winter  verspreid moet kijken.

Groeten,
JOhan

marcel123

#57
CiteerWat mij betreft doen we dit volgend jaar nog een keer, of gaan we als er dan geen pestvogels zijn, bijvoorbeeld grote zilverreigers tellen.
Gefeliciteerd Wouter,

De telling is een succes geworden.
Als je het volgend jaar weer wilt doen is het waarschijnlijk beter dat iets eerder dan zo'n 10 dagen van te voren te opperen... (Maar dat doe je al, want je zegt het nu).

laatvlieger

Het totale aantal pestvogels in Nederland zal het afgelopen weekend wel ergens in de buurt van de 2000 hebben gelegen. Er zijn altijd wel plekken waar iets niet wordt doorgegeven of waar ze toevallig niet gezien zijn. Veel hoger dan 2000 verwacht ik toch niet, want van vrijwel alle plekken waar de afgelopen tijd pestvogels zijn waargenomen hebben we waarnemingen binnen gekregen.

aantalscrioteria zeggen mij niet zoveel. Als er 1999 geteld zouden zijn, zouden we dan niet van een invasie mogen spreken? Voor mij is het onregelmatig voorkomen van een soort en het plots verschijnen in relatief hoge aantallen een invasie. De pestvogelinvasie van dit jaar is misschien gewoon niet zo groot als we vantevoren dachten. Maar laten we nog geen voorbarige conclusies trekken.

Toch denk ik dat deze telling een bijzonder beeld geeft van de huidige invasie en dat het simultaan tellen van invasiegasten best wat op kan leveren.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/